Як зміниться процедура перевірки шкільних підручників і як до цього залучатимуть вчителів?

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

В УІРО пояснили як вчителі можуть впливати на якість шкільної літератури

Оновлення процедури перевірки шкільних підручників

НОРМАТИВКА на 2024/2025 н.р.

Один підручник може вичитувати декілька людей, але якісь помилки «виловлюють» аж на етапі користування ним у школі. Щоб мінімізувати ці ризики та створити більше гарантій якості навчального контенту, цього року в Україні вперше проводитимуть ще один етап перевірки підручників, посібників та навчальних програм — апробацію.

Насамперед апробація — це ще один механізм покращення якості підручників, щоби в них не було фактів про лікування раку содою або карт України без Криму.

Через поширення певних побоювань, співробітники Українського інституту розвитку освіти детальніше розповіли про зміни, які відбуватимуться під час створення шкільних підручників. 

З 2 вересня 2024 року було введено наступні зміни:

  • за експертизу навчальних програм тепер відповідає УІРО, а не ІМЗО;
  • УІРО вже оголосив про добір нових експертних комісій;
  • додалася обов’язкова апробація для навчальної літератури, яку планують друкувати коштом державного бюджету;
  • апробація навчальних матеріалів відбуватиметься після отримання грифу «Рекомендовано», який надає МОН, або «Схвалено», який надаватимуть експертні комісії УІРО;
  • лише після апробації підручники допускають до конкурсу, а в разі перемоги в ньому — до друку державним коштом.

«Раніше підручники аналізували експерти за низкою критеріїв, але це лише теоретичний аналіз. Як цей підручник працюватиме в класі з дітьми, чи цікавий він їм, чи не заскладний, наскільки інтерактивний і наскільки вчителям легко з ним працювати — про все це ми могли лише здогадуватися. Завдяки апробації вчителі й вчительки можуть оцінити, як підручник заходить учням. До апробації можна залучати й батьків, як учасників освітнього процесу, які теж можуть дати свою думку щодо змісту чи завдань підручника», — зауважила директорка УІРО Наталія Софій.

Зауважимо, що для підручників та посібників, які друкуються за підтримки міжнародних партнерів чи інших благодійників, апробація не є обов’язковою.

Щодо впливу думки вчителів на якість підручників, то на завершення апробації (у грудні 2024 року) вчителі підготують фінальні висновки про підручники, які вони оцінять за інструктивно-методичними рекомендаціями УІРО.

У фінальному висновку можуть бути пропозиції й коментарі вчителів, що саме треба покращити чи змінити. На них має відреагувати авторський колектив.

«Ми сподіваємося, що на платформі «ВШО» під час апробації триватиме жвава дискусія. Вчителі періодично залишатимуть тут свої пропозиції чи поради, і їм не доведеться у фінальних висновках писати про зауваження, бо їх вдасться виправити раніше, до завершення апробації», — зазначив начальник відділу цифрових освітніх технологій Юрій Ковальчук.

«За підсумками апробації ми однозначно будемо ухвалювати певні рішення та надавати пропозиції змін до нормативних документів, а поки триває перехідний період, працюватимемо за чинними процедурами», — акцентувала очільниця УІРО Наталія Софій.

Джерело: НУШ

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Відпустки вчителів – 2025: тривалість, порядок надання та оплати

З’ясуємо норми щодо надання відпусток в умовах воєнного стану. Розглянемо види відпусток вчителів та інших працівників закладів загальної середньої освіти, а також питання поділу та перенесення відпустки, оплати відпускних. Надаємо зразок наказу про відпустку
168903

Від А до Я: ваш повний гід по наказах з основної діяльності

Хочете бути впевненими у кожному своєму управлінському рішенні? Наша стаття розкриває ключові аспекти складання та оформлення наказів з основної діяльності. Дізнайтеся про нормативні вимоги, структуру та інші нюанси, щоб ваші накази завжди були чинними, а управління — бездоганним і відповідальним
71911

Цькування на роботі: чи можливо його зупинити?

Чи знаєте ви, що цькування в педагогічному колективі може походити не лише від учнів чи батьків, а й від колег та навіть адміністрації школи? Ця прихована війна руйнує атмосферу довіри та професійного зростання. Отож, чим відрізняється мобінг від булінгу, як запобігти і як захиститися від такого явища – розбираємося у статті
8131

Моніторинг якості освіти в школі: хто, як і навіщо контролює освітній процес

Бажаєте зануритися в систему контролю за освітнім процесом? Наша стаття розкриває, хто саме здійснює моніторинг якості освіти — від внутрішніх ініціатив закладу до зовнішніх державних структур. Дізнайтеся про різні види моніторингу — від локального до міжнародного — та зрозумійте, як його результати впливають на розвиток шкільної освіти
35103

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді