Як зміниться процедура перевірки шкільних підручників і як до цього залучатимуть вчителів?

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

В УІРО пояснили як вчителі можуть впливати на якість шкільної літератури

Оновлення процедури перевірки шкільних підручників

НОРМАТИВКА на 2024/2025 н.р.

Один підручник може вичитувати декілька людей, але якісь помилки «виловлюють» аж на етапі користування ним у школі. Щоб мінімізувати ці ризики та створити більше гарантій якості навчального контенту, цього року в Україні вперше проводитимуть ще один етап перевірки підручників, посібників та навчальних програм — апробацію.

Насамперед апробація — це ще один механізм покращення якості підручників, щоби в них не було фактів про лікування раку содою або карт України без Криму.

Через поширення певних побоювань, співробітники Українського інституту розвитку освіти детальніше розповіли про зміни, які відбуватимуться під час створення шкільних підручників. 

З 2 вересня 2024 року було введено наступні зміни:

  • за експертизу навчальних програм тепер відповідає УІРО, а не ІМЗО;
  • УІРО вже оголосив про добір нових експертних комісій;
  • додалася обов’язкова апробація для навчальної літератури, яку планують друкувати коштом державного бюджету;
  • апробація навчальних матеріалів відбуватиметься після отримання грифу «Рекомендовано», який надає МОН, або «Схвалено», який надаватимуть експертні комісії УІРО;
  • лише після апробації підручники допускають до конкурсу, а в разі перемоги в ньому — до друку державним коштом.

«Раніше підручники аналізували експерти за низкою критеріїв, але це лише теоретичний аналіз. Як цей підручник працюватиме в класі з дітьми, чи цікавий він їм, чи не заскладний, наскільки інтерактивний і наскільки вчителям легко з ним працювати — про все це ми могли лише здогадуватися. Завдяки апробації вчителі й вчительки можуть оцінити, як підручник заходить учням. До апробації можна залучати й батьків, як учасників освітнього процесу, які теж можуть дати свою думку щодо змісту чи завдань підручника», — зауважила директорка УІРО Наталія Софій.

Зауважимо, що для підручників та посібників, які друкуються за підтримки міжнародних партнерів чи інших благодійників, апробація не є обов’язковою.

Щодо впливу думки вчителів на якість підручників, то на завершення апробації (у грудні 2024 року) вчителі підготують фінальні висновки про підручники, які вони оцінять за інструктивно-методичними рекомендаціями УІРО.

У фінальному висновку можуть бути пропозиції й коментарі вчителів, що саме треба покращити чи змінити. На них має відреагувати авторський колектив.

«Ми сподіваємося, що на платформі «ВШО» під час апробації триватиме жвава дискусія. Вчителі періодично залишатимуть тут свої пропозиції чи поради, і їм не доведеться у фінальних висновках писати про зауваження, бо їх вдасться виправити раніше, до завершення апробації», — зазначив начальник відділу цифрових освітніх технологій Юрій Ковальчук.

«За підсумками апробації ми однозначно будемо ухвалювати певні рішення та надавати пропозиції змін до нормативних документів, а поки триває перехідний період, працюватимемо за чинними процедурами», — акцентувала очільниця УІРО Наталія Софій.

Джерело: НУШ

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Протоколи засідань команди психолого-педагогічного супроводу: від А до Я

Протокол засідання команди психолого-педагогічного супроводу — це юридична основа для ухвалення всіх рішень щодо інклюзивного навчання учня. Дізнайтеся, як перетворити адміністративний обов'язок на дієвий інструмент ефективної роботи в інклюзії. Усі деталі та зразки протоколів — у статті.
38

Асистент вчителя: основні обов’язки

Розглянемо, які функції виконує асистент вчителя, як він співпрацює з учителем та яка різниця між асистентом вчителя та асистентом дитини
81763

Від А до Я: ваш повний гід по наказах з основної діяльності

Хочете бути впевненими у кожному своєму управлінському рішенні? Наша стаття розкриває ключові аспекти складання та оформлення наказів з основної діяльності. Дізнайтеся про нормативні вимоги, структуру та інші нюанси, щоб ваші накази завжди були чинними, а управління — бездоганним і відповідальним
76874

Вносимо зміни до наказів, виданих у закладі освіти

Існує чимало обставин, у зв’язку з якими необхідно вносити зміни до розпорядчих документів: законодавчі новації, кадрові ротації, оптимізація освітнього процесу тощо. Як призупинити дію виданого наказу або змінити його окремі пункти? Пропонуємо ознайомитися з особливостями внесення змін до наказів та їх документального оформлення
53582

Учнівське самоврядування в закладі освіти

Формувати соціалізовану особистість з демократичними поглядами і вмінням працювати в команді – одна з важливих вимог сучасної освіти, яка найкраще реалізується через педагогіку партнерства, однією із форм якої є учнівське самоврядування.
19128

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді