Школи повинні дотримуватися норм правопису 2019 року

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Відтепер школи мають обов’язково дотримуватись норм нового правопису: завершився перехідний період

У 2024/25 навчальному році школи мають обов’язково дотримуватися норм чинного українського правопису в редакції 2019 року.

Таку інформацію зазначено в інструктивно-методичних рекомендаціях Міністерства освіти і науки щодо викладання навчальних предметів та інтегрованих курсів у школах у поточному навчальному році, які нещодавно було опубліковано. 

Зокрема, ця вимога пов’язана з тим, що 22 травня 2024 року сплив п’ятирічний перехідний період для чинного українського правопису.

Відповідно до Закону України «Про освіту», Закону України «Про державну мову України», Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної», Конституції України мовою освітнього процесу є українська мова. 

Саме тому педагогічні працівники мають дотримуватися  основних вимог законодавства щодо державної мови в закладі освіти. Таких вимог чотири.

1. Мова освітнього процесу — державна

Мовою освітнього процесу в закладах освіти є державна мова (ст. 7 Закону про освіту). Держава гарантує кожному громадянинові України право здобувати формальну освіту на всіх рівнях — дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої, а також позашкільної та післядипломної освіти державною мовою в державних і комунальних закладах освіти.

Особи, які належать до національних меншин України та корінних народів, мають право на навчання в комунальних закладах освіти для здобуття дошкільної та початкової освіти мовою відповідної національної меншини чи корінного народу, поряд із державною мовою.

2. Усі працівники повинні володіти державною мовою

Володіти державною мовою та застосовувати її під час виконання обов’язків за посадою зобов’язані посадові та службові особи підприємств, установ і організацій державної й комунальної форм власності (ст. 9 Закону про мову). А це:

  • керівники закладів освіти;
  • працівники органів управління освітою;
  • педагогічні, науково-педагогічні працівники.

Виняток — іноземці чи особи без громадянства, які запрошені до закладів освіти та/або наукових установ і працюють на тимчасовій основі як наукові, педагогічні, науково-педагогічні працівники або викладачі іноземної мови.

Курс для кожного освітянина. Допоможе удосконалити письмове та усне мовлення українською тим, хто: розмовляє українською скрізь і завжди; розмовляє українською на роботі й переходить на українську в побуті; навчає інших переходити на українську

3. Державна мова — робоча мова спілкування

Державна мова є робочою мовою спілкування для підприємств, установ та організацій державної і комунальної форм власності, зокрема мовою засідань, заходів, зустрічей (ч. 1 ст. 12 Закону про мову). Тобто державну мову мають застосовувати в робочий час керівник, педагогічні та інші працівники закладу освіти.

В освітньому процесі державну мову потрібно застосовувати:

  • під час проведення навчальних занять, крім занять із навчальних предметів, які, згідно з освітньою програмою закладу освіти, викладають іноземними мовами або мовами корінних народів і національних меншин;
  • у спілкуванні вчителів, викладачів, іншого персоналу закладу освіти як зі здобувачами освіти (вихованцями), так і між собою.

4. Споживачів освітніх послуг — обслуговувати державною мовою

Якщо три перші вимоги стосувалися переважно державних і комунальних закладів освіти, то стаття 30 Закону про мову визначає, що всі суб’єкти господарювання мають обслуговувати споживачів державною мовою. У сфері освіти це стосується закладів освіти, підприємств, установ та організацій всіх форм власності, фізичних осіб — підприємців, які надають освітні послуги.

Українською мовою зобов’язані надавати такі освітні послуги:

  • Освіта усіх рівнів: дошкільна, початкова, середня, професійна (професійно-технічна), передвища та вища освіта, освіта для дорослих.
  • Перепідготовка, підвищення кваліфікації, здобуття нової професії та самовдосконалення, додаткових знань і навичок.
  • У сфері спорту та відпочинку: спортивне навчання та послуги професійних спортивних інструкторів, учителів, тренерів з різних видів спорту, діяльність таборів зі спортивного навчання, навчання плаванню, бойовим мистецтвам, йозі тощо.
  • У сфері культури: навчання мистецтвам, драмі та музиці, хореографії, театральному та образотворчому мистецтву в різних «школах», «студіях», «класах» тощо. До цих послуг належать послуги викладачів-піаністів та інше музичне навчання, діяльність шкіл з фотографії тощо.
  • Інші види освіти: діяльність навчальних центрів, які пропонують послуги з підготовки з певних дисциплін, навчання комп’ютерної грамоти, релігійне навчання; навчання іноземних мов і навичок спілкування, ораторського мистецтва, швидкісного читання тощо; навчання домедичної допомоги та діям у надзвичайних ситуаціях тощо.
  • Допоміжна діяльність у сфері освіти, надання послуг (крім навчальних), які підтримують освітній процес або системи, консультування з питань освіти та вибору освітніх напрямів, діяльність із проведення тестів та з оцінювання тестів, організацію програм обміну студентами тощо.

Тобто державною мовою потрібно здійснювати освіту будь-якого рівня та форм: очна, заочна, дистанційна, мережева, екстернатна, сімейна тощо та надавати освітні послуги, навчання будь-якій професії, навчання через інтернет, телебачення / радіо і поштою.

 

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Відпустки вчителів – 2025: тривалість, порядок надання та оплати

З’ясуємо норми щодо надання відпусток в умовах воєнного стану. Розглянемо види відпусток вчителів та інших працівників закладів загальної середньої освіти, а також питання поділу та перенесення відпустки, оплати відпускних. Надаємо зразок наказу про відпустку
168909

Від А до Я: ваш повний гід по наказах з основної діяльності

Хочете бути впевненими у кожному своєму управлінському рішенні? Наша стаття розкриває ключові аспекти складання та оформлення наказів з основної діяльності. Дізнайтеся про нормативні вимоги, структуру та інші нюанси, щоб ваші накази завжди були чинними, а управління — бездоганним і відповідальним
71921

Цькування на роботі: чи можливо його зупинити?

Чи знаєте ви, що цькування в педагогічному колективі може походити не лише від учнів чи батьків, а й від колег та навіть адміністрації школи? Ця прихована війна руйнує атмосферу довіри та професійного зростання. Отож, чим відрізняється мобінг від булінгу, як запобігти і як захиститися від такого явища – розбираємося у статті
8131

Моніторинг якості освіти в школі: хто, як і навіщо контролює освітній процес

Бажаєте зануритися в систему контролю за освітнім процесом? Наша стаття розкриває, хто саме здійснює моніторинг якості освіти — від внутрішніх ініціатив закладу до зовнішніх державних структур. Дізнайтеся про різні види моніторингу — від локального до міжнародного — та зрозумійте, як його результати впливають на розвиток шкільної освіти
35106

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді