Як оцінювати учнів 5—9 класів за рекомендаціями МОН

журналу «Заступник директора школи»
Автор
директор Рівненського ліцею № 18, тренер НУШ, супервізор, зовнішній експерт Державної служби якості освіти України
Рекомендації щодо оцінювання результатів навчання учнів МОН затвердило у серпні 2025-го. Уточнюємо функції, види, рівні, критерії та правила оцінювання учнів
    🎁 Тримайте подарунок від редакції Вищої школи освітнього менеджменту:
Настільні друковані ігри для дітей
Чекліст «Характеристики ефективного оцінювання»

Скачати


Види оцінювання 

Види оцінювання результатів навчання учнів — формувальне, підсумкове та державна підсумкова атестація. Основні види оцінювання результатів навчання учнів, відповідно до вимог НУШ, — формувальне, поточне та підсумкове. Видами підсумкового оцінювання є тематичне, семестрове, річне. Заклади освіти мають право на свободу вибору форм, змісту та способів оцінювання. Ці вимоги щодо оцінювання стосуються і учнів 5–9 класів, про що йтиметься у статті далі.

У серпні 2024 року МОН опублікувало рекомендації щодо оцінювання результатів навчання здобувачів освіти відповідно до Державного стандарту базової середньої освіти. Рекомендації щодо оцінювання стосуються учнів 5–9 класів. У рекомендаціях визначено, що результати навчання — це знання, уміння, навички, ставлення, цінності, набуті в процесі навчання, виховання та розвитку, які можна ідентифікувати, спланувати, виміряти й оцінити та які особа здатна продемонструвати після завершення освітньої програми на кожному рівні (циклі) загальної середньої освіти.

🖥 Оцінювання за різними формами здобуття освіти

Види оцінювання НУШ

Формувальне оцінювання — основний вид оцінювання в НУШ. Воно спрямоване на те, щоб:

  • відстежувати динаміку навчального поступу учнів;
  • визначати їхні навчальні (освітні) потреби;
  • скеровувати освітній процес на підвищення ефективності навчання з урахуванням встановлених результатів навчання.

Підсумкове оцінювання показує результат навчання та розвитку. 

Види оцінювання НУШ

Види оцінювання: варіанти

У практиці роботи педагоги класифікують види оцінювання за різними критеріями:

  • за використанням різноманітних методів оцінювання;
  • за компетентностями учнів;  
  • за визначеними до уроку чи теми критеріями;
  • оцінювання учнів початкових класів;
  • оцінювання дітей з особливими освітніми потребами.

Види оцінювання — це не лише інструмент для відстеження поступу учнів у навчанні. Оцінювання має бути не лише інструментом контролю, але й засобом мотивації та підтримки учнів у їхньому навчальному розвитку. На це мають бути спрямовані усі види оцінювання, які застосовує вчитель.

Розібратися з групами результатів — ще той квест. Пройдімо його разом!

Функції оцінювання навчальних досягнень учнів

Функція оцінювання

Суть

Формувальна

Відстеження динаміки навчального поступу учня

Констатувальна

Встановлення рівня досягнення результатів навчання

Діагностувальна

Виявлення навчальних втрат, причин труднощів та стану досягнення результатів

Коригувальна

Допомога вчителю адаптувати освітній процес відповідно до потреб учнів

Орієнтувальна

Прогнозування розвитку результатів навчання та відстеження їх динаміки

Мотиваційно-стимулювальна

Активізація внутрішніх і зовнішніх мотивів до навчання

Розвивальна

Мотивування учнів до рефлексії та самовдосконалення

Прогностична

Визначення цілей навчання на майбутнє

Виховна

Сприяння формуванню відповідальності, наполегливості та інших рис характеру

 

Рівні оцінювання учнів 5–9 класів

У документі визначено критерії оцінювання:

  • загальні — визначають загальні підходи до встановлення результатів навчання учнів;
  • за освітніми галузями.

Критерії оцінювання мають чотири рівні: початковий, середній, достатній і високий. Кожний наступний охоплює вимоги до попереднього й додає нові. Один рівень складається з 3 балів, які в сумі дають 12.

У рекомендаціях надано опис кожного бала шкали оцінювання. Окрім того, у документі запропоновано форму Свідоцтва досягнень учня / учениці. Якщо потрібно, школи можуть вносити в нього зміни, щоб воно якнайліпше відповідало освітній програмі закладу освіти та потребам учнівства.

Опис кожного бала шкали оцінювання подано в додатках з урахуванням:

  • структури компетентності: знання, уміння, цінності, ставлення;
  • наскрізних у всіх ключових компетентностях умінь: читання з розумінням, уміння висловлювати власну думку усно й письмово, критично й системно мислити, здатність логічно обґрунтовувати позицію, вміння конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, ухвалювати рішення, розв’язувати проблеми, творчість, ініціативність, здатність співпрацювати з іншими людьми.

Заклад освіти має право оцінювати навчальні досягнення учнів за власною шкалою оцінювання. У такому разі педагогічна рада має затвердити розроблені правила переведення до 12-бальної шкали оцінювання.  

Як оцінювати учнів 5—9 класів: нові рекомендаціїОцінка є конфіденційною інформацією, доступною лише для учнівства та його батьків (або осіб, що їх замінюють). Інформування батьків про результати навчання може відбуватися під час індивідуальних зустрічей, шляхом записів оцінювальних суджень у носіях зворотного зв’язку з батьками (паперових / електронних щоденниках учнів тощо), фіксації результатів навчання у свідоцтві досягнень.

Компетентнісний підхід: три рівні оцінювання

У нових стандартах у центрі — обов'язкові результати навчання учнівства, які реалізовуємо через компетентнісний підхід.

Такі вимоги представлено через результати на трьох рівнях:

  • групи результатів (через які реалізується компетентнісний потенціал галузі);
  • загальні результати, які є спільними для всіх трьох рівнів загальної середньої освіти (вони ж визначають навчальний поступ за циклами: 5‒6 і 7‒9 класи);
  • орієнтири для оцінювання, на основі яких визначають рівень досягнення результатів навчання на завершення відповідного циклу.

Правила оцінювання учнів 5–9 класів

Під час організації оцінювання результатів навчання учнів рекомендовано:

  • визначати форми поточного і підсумкового оцінювання під час планування освітнього процесу на семестр;
  • формулювати об’єктивні та зрозумілі для учнів навчальні цілі. Основа для формулювання навчальних цілей — обов’язкові і очікувані результати навчання, визначені Державним стандартом / відповідними модельними Навчальними програмами;
  • ознайомлювати учнів із критеріями та засобами оцінювання;
  • надавати учням зворотний зв’язок щодо їхніх результатів навчання за певний період.

Як зробити зворотний зв’язок ефективним:

  • формулювати зрозуміло, чітко, доброзичливо і своєчасно;
  • не протиставляти учнів / учениць одне одному;
  • акцентувати увагу лише на позитивній динаміці досягнень;
  • обговорювати труднощі в навчанні з учнями / ученицями індивідуально;
  • надавати в письмовій, усній або електронній формі, залежно від дидактичної мети й виду навчальної діяльності;
  • створювати умови для формування в учнів здатності аналізувати власну навчальну діяльність (рефлексія);
  • залучати учнів до самооцінювання та взаємооцінювання навчальної діяльності, а також до спільного з учителем визначення подальших кроків для покращення результатів навчання;
  • коригувати освітній процес з урахуванням результатів оцінювання та навчальних потреб учнів.

Висновок

Оцінювання — це не просто контроль, а багатофункціональний інструмент. Воно має мотивувати та підтримувати учнів, допомагаючи їм розвиватися. Усі види оцінювання, від формувального до підсумкового, мають слугувати саме цій меті. 

Настільні друковані ігри для дітей


зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді