Як оцінювати учнів 5—9 класів за рекомендаціями МОН
🎁 Тримайте подарунок від редакції Вищої школи освітнього менеджменту:
Види оцінювання
Види оцінювання результатів навчання учнів — формувальне, підсумкове та державна підсумкова атестація. Основні види оцінювання результатів навчання учнів, відповідно до вимог НУШ, — формувальне, поточне та підсумкове. Видами підсумкового оцінювання є тематичне, семестрове, річне. Заклади освіти мають право на свободу вибору форм, змісту та способів оцінювання. Ці вимоги щодо оцінювання стосуються і учнів 5–9 класів, про що йтиметься у статті далі.
У серпні 2024 року МОН опублікувало рекомендації щодо оцінювання результатів навчання здобувачів освіти відповідно до Державного стандарту базової середньої освіти. Рекомендації щодо оцінювання стосуються учнів 5–9 класів. У рекомендаціях визначено, що результати навчання — це знання, уміння, навички, ставлення, цінності, набуті в процесі навчання, виховання та розвитку, які можна ідентифікувати, спланувати, виміряти й оцінити та які особа здатна продемонструвати після завершення освітньої програми на кожному рівні (циклі) загальної середньої освіти.
🖥 Оцінювання за різними формами здобуття освіти
Види оцінювання НУШ
Формувальне оцінювання — основний вид оцінювання в НУШ. Воно спрямоване на те, щоб:
- відстежувати динаміку навчального поступу учнів;
- визначати їхні навчальні (освітні) потреби;
- скеровувати освітній процес на підвищення ефективності навчання з урахуванням встановлених результатів навчання.
Підсумкове оцінювання показує результат навчання та розвитку.
Види оцінювання: варіанти
У практиці роботи педагоги класифікують види оцінювання за різними критеріями:
- за використанням різноманітних методів оцінювання;
- за компетентностями учнів;
- за визначеними до уроку чи теми критеріями;
- оцінювання учнів початкових класів;
- оцінювання дітей з особливими освітніми потребами.
Види оцінювання — це не лише інструмент для відстеження поступу учнів у навчанні. Оцінювання має бути не лише інструментом контролю, але й засобом мотивації та підтримки учнів у їхньому навчальному розвитку. На це мають бути спрямовані усі види оцінювання, які застосовує вчитель.
Функції оцінювання навчальних досягнень учнів
Функція оцінювання | Суть |
Формувальна | Відстеження динаміки навчального поступу учня |
Констатувальна | Встановлення рівня досягнення результатів навчання |
Діагностувальна | Виявлення навчальних втрат, причин труднощів та стану досягнення результатів |
Коригувальна | Допомога вчителю адаптувати освітній процес відповідно до потреб учнів |
Орієнтувальна | Прогнозування розвитку результатів навчання та відстеження їх динаміки |
Мотиваційно-стимулювальна | Активізація внутрішніх і зовнішніх мотивів до навчання |
Розвивальна | Мотивування учнів до рефлексії та самовдосконалення |
Прогностична | Визначення цілей навчання на майбутнє |
Виховна | Сприяння формуванню відповідальності, наполегливості та інших рис характеру |

Опрацюєте нові підходи до оцінювання навчальних досягнень учнів. Опануєте алгоритм, інструменти та методи формувального оцінювання
Рівні оцінювання учнів 5–9 класів
У документі визначено критерії оцінювання:
- загальні — визначають загальні підходи до встановлення результатів навчання учнів;
- за освітніми галузями.
Критерії оцінювання мають чотири рівні: початковий, середній, достатній і високий. Кожний наступний охоплює вимоги до попереднього й додає нові. Один рівень складається з 3 балів, які в сумі дають 12.
У рекомендаціях надано опис кожного бала шкали оцінювання. Окрім того, у документі запропоновано форму Свідоцтва досягнень учня / учениці. Якщо потрібно, школи можуть вносити в нього зміни, щоб воно якнайліпше відповідало освітній програмі закладу освіти та потребам учнівства.
Опис кожного бала шкали оцінювання подано в додатках з урахуванням:
- структури компетентності: знання, уміння, цінності, ставлення;
- наскрізних у всіх ключових компетентностях умінь: читання з розумінням, уміння висловлювати власну думку усно й письмово, критично й системно мислити, здатність логічно обґрунтовувати позицію, вміння конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, ухвалювати рішення, розв’язувати проблеми, творчість, ініціативність, здатність співпрацювати з іншими людьми.
Заклад освіти має право оцінювати навчальні досягнення учнів за власною шкалою оцінювання. У такому разі педагогічна рада має затвердити розроблені правила переведення до 12-бальної шкали оцінювання.
Оцінка є конфіденційною інформацією, доступною лише для учнівства та його батьків (або осіб, що їх замінюють). Інформування батьків про результати навчання може відбуватися під час індивідуальних зустрічей, шляхом записів оцінювальних суджень у носіях зворотного зв’язку з батьками (паперових / електронних щоденниках учнів тощо), фіксації результатів навчання у свідоцтві досягнень.

Інтеграція різних дисциплін сприяє розвитку креативності в учнів, навчає бачити нові можливості та підходи до розв’язання проблем, стимулює до творчості. Скористайтеся досвідом закладу освіти, який реалізує інтердисциплінарний підхід під час Тижнів фокусованого навчання
Компетентнісний підхід: три рівні оцінювання
У нових стандартах у центрі — обов'язкові результати навчання учнівства, які реалізовуємо через компетентнісний підхід.
Такі вимоги представлено через результати на трьох рівнях:
- групи результатів (через які реалізується компетентнісний потенціал галузі);
- загальні результати, які є спільними для всіх трьох рівнів загальної середньої освіти (вони ж визначають навчальний поступ за циклами: 5‒6 і 7‒9 класи);
- орієнтири для оцінювання, на основі яких визначають рівень досягнення результатів навчання на завершення відповідного циклу.
Правила оцінювання учнів 5–9 класів
Під час організації оцінювання результатів навчання учнів рекомендовано:
- визначати форми поточного і підсумкового оцінювання під час планування освітнього процесу на семестр;
- формулювати об’єктивні та зрозумілі для учнів навчальні цілі. Основа для формулювання навчальних цілей — обов’язкові і очікувані результати навчання, визначені Державним стандартом / відповідними модельними Навчальними програмами;
- ознайомлювати учнів із критеріями та засобами оцінювання;
- надавати учням зворотний зв’язок щодо їхніх результатів навчання за певний період.
Як зробити зворотний зв’язок ефективним:
- формулювати зрозуміло, чітко, доброзичливо і своєчасно;
- не протиставляти учнів / учениць одне одному;
- акцентувати увагу лише на позитивній динаміці досягнень;
- обговорювати труднощі в навчанні з учнями / ученицями індивідуально;
- надавати в письмовій, усній або електронній формі, залежно від дидактичної мети й виду навчальної діяльності;
- створювати умови для формування в учнів здатності аналізувати власну навчальну діяльність (рефлексія);
- залучати учнів до самооцінювання та взаємооцінювання навчальної діяльності, а також до спільного з учителем визначення подальших кроків для покращення результатів навчання;
- коригувати освітній процес з урахуванням результатів оцінювання та навчальних потреб учнів.
Висновок
Оцінювання — це не просто контроль, а багатофункціональний інструмент. Воно має мотивувати та підтримувати учнів, допомагаючи їм розвиватися. Усі види оцінювання, від формувального до підсумкового, мають слугувати саме цій меті.