Освітній омбудсмен прокоментував зміни в наказі щодо навчання учнів-ВПО та дітей на ТОТ

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

«Зараз у нас найкращий інтерес — для бюджету, а не для дитини»: освітній омбудсмен прокоментував зміни в навчанні учнів-ВПО та на ТОТ

Навчання школярів у дистанційному форматі

Накази з основної діяльності: як скласти

Новий проєкт наказу МОН №850 передбачає, щоб якомога більше українських учнів і учениць повернулися до очного навчання там, де це дозволяє безпекова ситуація. Зокрема, це стосується дітей-ВПО, які продовжують навчатися онлайн у «своїх школах». Проте, згідно із законом України, перевести дитину з одного закладу освіти в інший можна лише за заявою батьків.

Таку інформацію зазначив освітній омбудсмен Сергій Горбачов. 

Як він акцентував, ні в проєкті наказу №850 «Про затвердження Порядку та умов здобуття загальної середньої освіти в комунальних ЗЗСО в умовах воєнного стану в Україні», ні в інших документах немає врегулювання «цієї правової колізії». 

«Будь-яке складне запитання має універсальну відповідь. Якщо не знаєш, як робити — роби за законом. […] У нас є серйозна загальносуспільна проблема — нехтування законами. Причому іноді — з боку влади. А ще — невміння комунікувати рішення, тим більше контроверсійні», — пояснив освітній омбудсмен.

Нині велика кількість дітей-ВПО, які мешкають в умовно безпечних регіонах, а навчаються дистанційно у «своєму закладі освіти» (наприклад, у Луганській чи Херсонській школі). На думку Сергія Горбачова, було б логічно, аби така дитина ходила до школи там, де вона перебуває, адже очне навчання сприяє як соціалізації, так і кращій результативності. Але в такому разі, за його словами, заклади освіти на ТОТ, у зоні бойових, у прифронтових зонах доведеться закрити, бо там не буде дітей.

«І це величезна проблема, бо закрити школу не так складно. Підписали розпорядження місцевої влади й закрили. А відновлювати як? А що робити з дітьми, які на окупованих територіях? Чи вмістять заклади освіти на тих територіях, де зараз перебувають внутрішньо переміщені учні, усіх дітей? Чи хтось робив прогнозування щодо закриття закладів освіти, вивільнення педагогів, місткості шкіл там, де перебувають ВПО? Такої аналітики ми поки не бачимо», — зауважив освітній омбудсмен.

За словами Сергія Горбачова, батьків ВПО «збираються примусити» обирати заклад освіти для своїх дітей за місцем перебування, погрожуючи позбавити державних виплат (що є порушенням). У деяких регіонах цю ініціативу вже втілюють. 

Окрім того, він зауважив, що альтернативним варіантом для розв’язання цього питання може бути створення спеціальної програми підтримки закладів освіти, які розташовані на ТОТ і в прифронтових регіонах. Це дасть змогу:

  • зберегти школи;
  • зберегти колективи;
  • утримати дітей.

Якщо така програма підтримки запрацює, то дітей-ВПО можна буде залучити до офлайн-навчання там, де вони живуть зараз. Але для цього потрібні зміни в законі й дуже серйозна законодавча робота.

«Наприклад, у Європі дитина має навчатися в школі за місцем проживання. Це закон. Переїхала в інший район — вона має піти там до школи. У нас зараз є право обирати заклад освіти, але немає обов’язку навчатися там, де перебуває дитина. І це конституційне рішення. У найкращих інтересах дитини, щоб вона таки навчалася очно. Але для цього немає правових підстав. Зараз виходить так, що у нас найкращий інтерес — для бюджету, а не дитини», — роз’яснив посадовець.

Також він акцентував, що відповідно до результатів дослідження, чим старша дитина, тим більш придатним для неї є дистанційне навчання, адже вона має навички самоконтролю й самоорганізації.

На думку освітнього омбудсмена, найважливіше — це повернути в офлайн учнів молодшої школи, а також змінити підходи до їхнього навчання. Бо в школах досі можна зустріти «совкову ментальність», згідно з якою діти мають «сидіти смирно, не рухатися, робити, що сказали», або дитині «знижують оцінку за те, що вона сама знайшла помилку й виправила її. […]

Тому дуже важлива Нова українська школа, яка ставить найважливішим питанням розвитку в дитини вміння рефлексії: розуміти себе, свої дії, аналізувати помилки й виправляти їх, комунікувати», — наголосив Сергій Горбачов.

За інформацією Української правди

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Від А до Я: ваш повний гід по наказах з основної діяльності

Хочете бути впевненими у кожному своєму управлінському рішенні? Наша стаття розкриває ключові аспекти складання та оформлення наказів з основної діяльності. Дізнайтеся про нормативні вимоги, структуру та інші нюанси, щоб ваші накази завжди були чинними, а управління — бездоганним і відповідальним
71832

Цькування на роботі: чи можливо його зупинити?

Чи знаєте ви, що цькування в педагогічному колективі може походити не лише від учнів чи батьків, а й від колег та навіть адміністрації школи? Ця прихована війна руйнує атмосферу довіри та професійного зростання. Отож, чим відрізняється мобінг від булінгу, як запобігти і як захиститися від такого явища – розбираємося у статті
8107

Моніторинг якості освіти в школі: хто, як і навіщо контролює освітній процес

Бажаєте зануритися в систему контролю за освітнім процесом? Наша стаття розкриває, хто саме здійснює моніторинг якості освіти — від внутрішніх ініціатив закладу до зовнішніх державних структур. Дізнайтеся про різні види моніторингу — від локального до міжнародного — та зрозумійте, як його результати впливають на розвиток шкільної освіти
35025

Медичний огляд майбутніх першокласників - 2025

Коли діти повертаються за парти під час війни, головна умова – безпека всіх учасників навчального процесу. Незалежно від того, яку форму навчання для дитини оберуть батьки, саме вони відповідають за проходження обов'язкових щорічних профілактичних медоглядів.
18898

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді