МОН опублікувало результати дослідження щодо булінгу в українських школах

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Причини булінгу: результати масштабного дослідження в українських школах

Булінг у закладах освіти України

Як навчити дітей дбати про свою безпеку

Міністерство освіти і науки України схвалило проведення дослідження «Булінг та толерантність у закладах освіти після 24 лютого 2022 року», яке проводилося в листопаді 2023 — січні 2024 року. Дослідження охопило 5576 учнів 5–9 класів (віком 10–14 років) з усіх регіонів України, крім тимчасово окупованих територій.

Метою дослідження було виявити рівень поширеності булінгу серед школярів, його видів і причин, а також змін після початку повномасштабного вторгнення росії.

Основні результати дослідження викладено нижче. 

1. Поширеність булінгу:

  • 51,3% опитаних учнів зазначили, що коли-небудь стикалися з булінгом: 55,9%, дівчат і 46,2% хлопців.
  • 24,7% учнів стали мішенями булінгу з початку повномасштабного вторгнення.
  • Найчастіше булінг траплявся в Києві (33,7% учнів). Загалом це більш поширене явище для міст, зокрема обласних центрів (34,4%).
  • У сільській місцевості 25,3% учнів заявили про булінг. У містах районного значення та інших містах — відповідно 25,8% і 24,1%).
  • Найрідше про випадки булінгу повідомляли учні східних (18%) та південних (22%) областей.

2. Різновиди булінгу:

  • заклики товаришувати з певними друзями (25,9%);
  • поширення неправдивих чуток (24,0%);
  • отримування образливих онлайн-повідомлень (21,4%)
  • зверхні та принизливі відгуки про зовнішність (21,8%);
  • жарти або розповіді анекдотів так, щоб було зрозуміло, що це буцімто про мішень булінгу (18,3%).

3. Основні приводи для булінгу:

  • зовнішність (28,7%). Дівчата частіше, ніж хлопці заявляли про булінг на цій підставі: 35,2% проти 26,9%;
  • особливості поведінки — надто активна, сором’язлива чи нерішуча, надто несхожа на інших тощо (22,6%);
  • світогляд, відмінний від думки інших (21,5%);
  • уподобання чи хобі (18,7%);
  • мовна ознака: 8,3% для російської мови та 6,9% для української мови.

4. Звернення по допомогу:

  • 59,4% постраждалих від булінгу зверталися по допомогу.
  • Найчастіше зверталися до батьків і вчителів.
  • Дівчата частіше зверталися по допомогу, ніж хлопці: 62,4% проти 55,8%.
  • Зі збільшенням віку опитаних зменшується частота звернень по допомогу. Серед учнів 5 класів по допомогу зверталися 68,1%, серед 9 класів цей показник скорочується до 47,9%.

5. Реакція школи на булінг:

  • 12,4% випадків — до школи викликали батьків і кривдника, і постраждалого.
  • 14,7% випадків — викликали або батьків кривдника, або батьків постраждалого.
  • Найефективнішим методом виявилося залучення психолога (68,4% випадків припинення або послаблення булінгу). Водночас поєднання різних методів одночасно дало найліпші результати під час роботи з булінгом.

6. Залученість дорослих до булінгу:

  • 19,6% опитаних зазначили, що вчителі або інші дорослі зі школи, які були свідками цькування, не зробили нічого.
  • 14,7% респондентів стикалися з ситуаціями, коли до булінгу були залучені батьки однокласників (наприклад, хтось з батьків публічно висловлюється образливо про дитину або закликав її бойкотувати).

Зокрема, під час дослідження було виявлено низку проблем, таких як недостатню реакцію вчителів на випадки булінгу та потребу учнів у психологічній підтримці.

Надалі результати дослідження буде використано для вдосконалення політики протидії булінгу в українських школах, розроблення ефективних механізмів реагування на такі випадки та створення безпечного освітнього середовища для всіх учнів.

Джерело: МОН

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Педагогічна рада школи: функції та планування

Засідання педагогічної ради — важлива частина роботи закладу освіти. Її актуальність — у колегіальному прийнятті рішень. Розгляньмо функції педагогічної ради та особливості підготовки до засідань
53979

Самооцінювання та інституційний аудит: як використовувати анкетування для оцінки якості освіти

Розглядаємо, як організовувати анкетування учасників освітнього процесу та які анкети для цього використати. Отримаєте готові анкети для самооцінювання освітньої діяльності, запропоновані Держслужбою якості освіти для інституційного аудиту
222

Синхронне й асинхронне дистанційне навчання: як поєднувати в реаліях війни

Школи та учні вже пристосувались до нового формату навчання. Досить важко вибрати формат змішаного навчання з правильною комбінацією занять, яка була б комфортною і для закладу, і для учнів. Також потрібно обрати онлайн режим роботи – він може бути синхронним чи асинхронним. Давайте разом розбиратися в чому різниця
110663

«Тривожна валіза» в закладах освіти: хто збирає і що повинна містити

Після сигналу тривоги учнів у закладі освіти швидко евакуюють в укриття. Скільки часу їм та працівникам закладу доведеться там перебувати – передбачити неможливо. Тож із собою беруть тривожні валізи з мінімальним набором для забезпечення життєвих потреб. Як зібрати тривожну валізу для дитини, для класу – далі у статті
11667

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді