МОН опублікувало результати дослідження щодо булінгу в українських школах

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Причини булінгу: результати масштабного дослідження в українських школах

Булінг у закладах освіти України

Як навчити дітей дбати про свою безпеку

Міністерство освіти і науки України схвалило проведення дослідження «Булінг та толерантність у закладах освіти після 24 лютого 2022 року», яке проводилося в листопаді 2023 — січні 2024 року. Дослідження охопило 5576 учнів 5–9 класів (віком 10–14 років) з усіх регіонів України, крім тимчасово окупованих територій.

Метою дослідження було виявити рівень поширеності булінгу серед школярів, його видів і причин, а також змін після початку повномасштабного вторгнення росії.

Основні результати дослідження викладено нижче. 

1. Поширеність булінгу:

  • 51,3% опитаних учнів зазначили, що коли-небудь стикалися з булінгом: 55,9%, дівчат і 46,2% хлопців.
  • 24,7% учнів стали мішенями булінгу з початку повномасштабного вторгнення.
  • Найчастіше булінг траплявся в Києві (33,7% учнів). Загалом це більш поширене явище для міст, зокрема обласних центрів (34,4%).
  • У сільській місцевості 25,3% учнів заявили про булінг. У містах районного значення та інших містах — відповідно 25,8% і 24,1%).
  • Найрідше про випадки булінгу повідомляли учні східних (18%) та південних (22%) областей.

2. Різновиди булінгу:

  • заклики товаришувати з певними друзями (25,9%);
  • поширення неправдивих чуток (24,0%);
  • отримування образливих онлайн-повідомлень (21,4%)
  • зверхні та принизливі відгуки про зовнішність (21,8%);
  • жарти або розповіді анекдотів так, щоб було зрозуміло, що це буцімто про мішень булінгу (18,3%).

3. Основні приводи для булінгу:

  • зовнішність (28,7%). Дівчата частіше, ніж хлопці заявляли про булінг на цій підставі: 35,2% проти 26,9%;
  • особливості поведінки — надто активна, сором’язлива чи нерішуча, надто несхожа на інших тощо (22,6%);
  • світогляд, відмінний від думки інших (21,5%);
  • уподобання чи хобі (18,7%);
  • мовна ознака: 8,3% для російської мови та 6,9% для української мови.

4. Звернення по допомогу:

  • 59,4% постраждалих від булінгу зверталися по допомогу.
  • Найчастіше зверталися до батьків і вчителів.
  • Дівчата частіше зверталися по допомогу, ніж хлопці: 62,4% проти 55,8%.
  • Зі збільшенням віку опитаних зменшується частота звернень по допомогу. Серед учнів 5 класів по допомогу зверталися 68,1%, серед 9 класів цей показник скорочується до 47,9%.

5. Реакція школи на булінг:

  • 12,4% випадків — до школи викликали батьків і кривдника, і постраждалого.
  • 14,7% випадків — викликали або батьків кривдника, або батьків постраждалого.
  • Найефективнішим методом виявилося залучення психолога (68,4% випадків припинення або послаблення булінгу). Водночас поєднання різних методів одночасно дало найліпші результати під час роботи з булінгом.

6. Залученість дорослих до булінгу:

  • 19,6% опитаних зазначили, що вчителі або інші дорослі зі школи, які були свідками цькування, не зробили нічого.
  • 14,7% респондентів стикалися з ситуаціями, коли до булінгу були залучені батьки однокласників (наприклад, хтось з батьків публічно висловлюється образливо про дитину або закликав її бойкотувати).

Зокрема, під час дослідження було виявлено низку проблем, таких як недостатню реакцію вчителів на випадки булінгу та потребу учнів у психологічній підтримці.

Надалі результати дослідження буде використано для вдосконалення політики протидії булінгу в українських школах, розроблення ефективних механізмів реагування на такі випадки та створення безпечного освітнього середовища для всіх учнів.

Джерело: МОН

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Графік відпусток у закладі освіти

Графік відпусток — обов’язковий документ. За відсутність графіка чи не ознайомлення з ним працівників Держпраці притягує керівників до адміністративної відповідальності. Перевірте, чи правильно склали, затвердили й погодили документ
62372

Персоналізація за 5 хвилин: як штучний інтелект допомагає створювати унікальні завдання та тести для учнів

Інтернет-ресурси, зокрема нейромережі, стрімко набирають популярності. Ознайомтеся з основними відомостями про нейромережі та штучний інтелект в освітньому процесі. Скористайтеся досвідом, як створювати за їх допомогою навчальний контент і розвивати в учнів критичне мислення
1706

Вступна кампанія 2026: основні орієнтири

Якою буде вступна кампанія 2026 в Україні, яких змін та нововведень очікувати? Проаналізуємо чинні документи, офіційні заяви та пропозиції, які обговорюються
337

Педагогічна рада школи: функції та планування

Засідання педагогічної ради — важлива частина роботи закладу освіти. Її актуальність — у колегіальному прийнятті рішень. Розгляньмо функції педагогічної ради та особливості підготовки до засідань
54265

Самооцінювання та інституційний аудит: як використовувати анкетування для оцінки якості освіти

Розглядаємо, як організовувати анкетування учасників освітнього процесу та які анкети для цього використати. Отримаєте готові анкети для самооцінювання освітньої діяльності, запропоновані Держслужбою якості освіти для інституційного аудиту
792

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді