Чи правильно оформлюєте додатки до наказів
Кожна компетентність, яка включена в професійний стандарт вчителя, на думку освітян, потребує додаткового розширення опису. Особливо це стосується інклюзивної компетентності, яка наразі є найбільш незрозумілою для педагогів.
Таку інформацію зазначено у звіті за результатами дослідження про застосування професійного стандарту вчителя в закладах загальної середньої освіти, яке в жовтні 2023 року провели Український інститут розвитку освіти спільно з Міністерством освіти і науки та Державною службою якості освіти України.
У професійних стандартах визначені очікувані норми та критерії професійної діяльності для певних груп. Не винятком є й професійні стандарти вчителів закладів загальної середньої освіти, які регламентуються Законом України «Про освіту» та наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства №2736 від 24 грудня 2020 року.
За інформацією УІРО, метою онлайн-опитування було вивчення розуміння вчителями змісту, вимог і можливостей застосування професійного стандарту під час роботи. Зокрема, з моменту його затвердження минуло три роки, а тому стандарт потребує оновлення з урахуванням потреб фахівців, які безпосередньо його використовують.
До опитування долучились 7 639 освітян:
- педагогічні працівники (92,4%);
- керівники ЗЗСО (5,8%);
- фахівці центрів ПРПП (1,8%).
Експерт роз’яснила, чи включати профспілку до складу атестаційної комісії та що означає норма «залучати представників профспілкової організації до роботи атестаційної комісії»
Дослідження крім опитування також містило запитання відкритого типу, де освітянам пропонували написати, які загальні компетентності необхідно додати до професійного стандарту, прибрати з нього або розширити їхній опис.
Тому відповідно до результатів дослідження:
- 58% респондентів не вбачають потреби в додаванні компетентностей;
- 5% вважають за потрібне додати соціальну компетентність;
- 4% хотіли б додати компетентності в галузі ІКТ, культурну та громадянську.
Серед пропозицій вчителів було враховувати патріотичну, професійну, фінансову, релігійну (духовну), економічну та екологічну компетентності.
За даними дослідження, 0,5% респондентів також запропонували об’єднати деякі компетентності, проте вони не вказували, які саме.
Щодо варіантів, які вчителі пропонували вилучити з професійного стандарту, ними стали:
- підприємницька компетентність — 31,5%;
- соціальна — 24,7%;
- лідерська — 24,6%;
- громадянська — 20,2%;
- культурна — 12%.
На думку фахівців УІРО, педагоги пропонують вилучити з професійного стандарту названі вище компетентності, оскільки «мають труднощі з розумінням їх сутності чи/або особливостями застосування під час виконання трудових функцій».
Окрім того, переважна більшість респондентів зауважила, що опис професійних компетентностей, які визначені в професійному стандарті, потребує розширення. Однак у відкритих відповідях вони часто вказували ті варіанти, які до цього пропонували виключити, що підтверджує попередній висновок експертів УІРО. Лише 5,8% відсотків учителів наголосили на тому, що в цьому немає потреби.
За матеріалами УІРО