Українські підручники повинні мати більше практичної складової та життєвих завдань

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

У підручниках потрібно збільшувати кількість завдань з фокусом на реальне застосування, а не абстрактні категорії

Оновлення складової підручників

Демотивованість учня: ознаки та рекомендації

В українських шкільних підручниках і посібниках варто збільшити практичну складову, тобто кількість завдань, які будуть пов’язані з реальним життям і знадобляться дітям і підліткам у майбутньому. Натомість розвантажити програму можна, прибравши деякі теми, які не визначають майбутній поступ дитини.

Такі аспекти зазначила очільниця Українського центру оцінювання якості освіти Тетяна Вакуленко.

У 2022 році Україна вдруге стала учасницею міжнародного дослідження якості освіти PISA. Відповідно до результатів тестування, 41% українських 15-річних підлітків не мають базового рівня читацької грамотності, а 42% — не досягли базового рівня грамотності з математики.

За словами керівниці УЦОЯО, для покращення цих показників, необхідно змінити підхід до створення підручників і посібників, адже наразі там або взагалі немає завдань прикладного змісту або їх недостатньо.

Нині багато українських учителів уже застосовують проблемно-пошукові методи під час навчання учнів і учениць. Відповідно до такого формату, діти не просто вчать матеріал, а самостійно шукають відповіді на питання, які стосуються тексту чи завдання, а потім в класі відбувається узагальнення й обговорення.

«Ще краще, аби цей матеріал школярі могли відтворити в житті, провести якийсь експеримент, процес, щось, де це можна застосувати», — зауважила очільниця Центру.

Проте, зважаючи на пандемію Covid-19 і повномасштабну війну в Україні, не в усіх предметах є можливість приділяти цьому багато часу. Тому виникає ситуація, коли за маленьку кількість годин учням необхідно вивчити великі обсяги навчального матеріалу й тоді, звісно, «на ці проблемні пошуки просто може не вистачати часу».

«Одна з порад або міжнародних рекомендацій — це розвантаження змісту шляхом того, що ми просто заберемо з освітньої програми деякі теми, які не визначають майбутній поступ дитини», — акцентувала Тетяна Вакуленко.

На її думку, завдяки цьому школярі «знатимуть менше в широкому аспекті, але краще розумітимуть те, що вивчається».

Подібну стратегію мають багато закладів освіти за кордоном, зокрема в Європі. батьки українських підлітків і дітей, які зараз перебувають за кордоном, часто наголошують на значно глибшій освітній програмі в Україні, вважаючи це перевагою.

«Ми, дійсно, значно ширше, значно більше тем встигаємо вивчити за шкільний курс. Але чи гарантуємо ми засвоєння цих тем, чи ми формально гарантуємо те, що ми ці теми пройшли», — наголосила керівниця УЦОЯО.

За інформацією Укрінформ

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Анкетування як інструмент експертної оцінки освітнього процесу

Розглядаємо, як організовувати анкетування учасників освітнього процесу та які анкети для цього використати. Отримаєте готові анкети для самооцінювання освітньої діяльності, запропоновані Держслужбою якості освіти для інституційного аудиту
52

Синхронне й асинхронне дистанційне навчання: як поєднувати в реаліях війни

Школи та учні вже пристосувались до нового формату навчання. Досить важко вибрати формат змішаного навчання з правильною комбінацією занять, яка була б комфортною і для закладу, і для учнів. Також потрібно обрати онлайн режим роботи – він може бути синхронним чи асинхронним. Давайте разом розбиратися в чому різниця
110424

«Тривожна валіза» в закладах освіти: хто збирає і що повинна містити

Після сигналу тривоги учнів у закладі освіти швидко евакуюють в укриття. Скільки часу їм та працівникам закладу доведеться там перебувати – передбачити неможливо. Тож із собою беруть тривожні валізи з мінімальним набором для забезпечення життєвих потреб. Як зібрати тривожну валізу для дитини, для класу – далі у статті
11608

Інструктажі з питань охорони праці для працівників закладу освіти

Під час прийняття на роботу та періодично працівники закладу освіти зобов’язані проходити інструктажі з питань охорони праці. Які види інструктажів існують, хто їх проводить з працівниками та за яких умов — далі у статті
17709

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді