Як поінформувати працівника про умови трудового договору
В Офісі освітнього омбудсмена проаналізували, як у різних країнах забезпечують дошкільну освіту та порівняли певні аспекти з українською системою дошкілля. До моніторингу потрапили Сполучене Королівство Великої Британії та Північної Ірландії (Англія, Шотландія, Північна Ірландія, Уельс), Швеція, Польща, Німеччина, Мальта, Франція, Ірландія, Данія.
Насамперед у європейських країнах немає поняття дошкільна освіта. Проте є поняття рання освіта та догляд, що включає догляд для дітей до 3 років та ранню освіту від трьох (чотирьох) років. Багато країн встановлюють обов’язковим відвідування закладу дошкільної освіти протягом одного-двох років перед школою. В Україні також наявна обов’язковість дошкільної освіти для дітей старшого дошкільного віку, але відсутній контроль за виконанням цієї вимоги та відсутня відповідальність за її невиконання.
У певних країнах дитина має право на догляд та ранню освіту, але не зобов’язана відвідувати заклади дошкільної освіти до певного віку. Тоді держава на вимогу батьків повинна гарантувати місце в закладі для будь-якої дитини відповідного дошкільного віку.
Також є країни, в яких дошкільна освіта — це обов’язок, і дитина зобов’язана бути присутньою в закладі дошкільної освіти. У такому разі державні органи повинні гарантувати достатню кількість місць для всіх дітей вікового діапазону, на який поширюється обов’язок дошкільної освіти.
Щодо фінансової доступності закладів дошкільної освіти, то більшість сімей повинні платити за догляд та освіту дітей до 3 років. Є країни, в яких дошкільна освіта платна (наприклад, Німеччина), є країни, в яких батьки сплачують невелику частину суми за перебування дитини в закладі дошкільної освіти, а основну суму сплачує держава.
Наприклад, у Данії державна субсидія покриває щонайменше 75% вартості одного місця, при цьому субсидії виплачують безпосередньо дитячим садкам, решту коштів вносять батьки, але батьківські внески залежать від їхніх доходів. У деяких країнах безоплатно відвідувати заклад дошкільної освіти можна певну кількість годин, а за перевищення цієї кількості повинні сплачувати батьки (наприклад, у Швеції, Польщі). У частині країн батькам, які мають невеликий дохід або інші труднощі, можуть забезпечити для дитини безоплатне відвідування садочка.
Прийняття на роботу в умовах воєнного стану: правда і міфи
Окрім того, кожна країна має свої підходи до дошкільної освіти, але головний акцент робиться на розвиток незалежності та самостійності, а також особистих, соціальних і технічних навичок дитини.
Батьки, які наразі перебувають зі своїми дітьми за кордоном, зауважують, що батьки та педагоги в садочках не переймаються за одяг та речі дитини, головне — це розвиток, безпека та радість дитинства. А розвиток відбувається не лише під час занять, а й під час прогулянок під дощем, по калюжах та бруду тощо.
Серед цікавих спостережень досвід закладів дошкільної освіти в Швейцарії. Там функціонує проєкт «Дитячий садок без іграшок», який допомагає запобігати залежностям. Досвід проєкту зараз широко поширюється в інших країнах. У таких садочках всі готові іграшки та ігрові пропозиції вилучаються на період від 10 до 12 тижнів, і це створює ситуацію, де діти можуть випробувати свої здібності та обмеження. Як результат, діти розширюють соціальні й когнітивні навички, вчаться справлятися з нудьгою, розвивають креативність та вчаться втілювати ідеї. А у вільний від іграшок час діти інтенсивно граються, самі ініціюють та вигадують ігри, використовують різні предмети оточення та природи, вирішують, що та коли.
За матеріалами Офісу освітнього омбудсмена