Як поінформувати працівника про умови трудового договору
Державна служба якості освіти України у період з 24.04 по 05.05 провела моніторингове дослідження щодо забезпечення доступу до якісної позашкільної освіти.
Відповідно до результатів моніторингу, протягом останніх трьох років мережа закладів позашкільної освіти (ЗПО) скоротилася на 10% — від 3916 у 2021-му до 3501 станом на 1 січня 2023 року. Така тенденція зумовлена кількома чинниками:
- у процесі децентралізації відбувається ліквідація чи реорганізація (шляхом злиття або приєднання) ЗПО;
- сільські територіальні громади у більшості випадків не мають фінансових можливостей на створення чи утримання ЗПО;
- частина ЗПО не передані районними радами у комунальну власність громад.
Зокрема, неузгодженість дій місцевих органів управління освітою, культурою та спортом, у підпорядкуванні яких перебувають ЗПО, щодо збереження мережі закладів і контингенту здобувачів позашкільної освіти негативно впливає на можливість дітей здобувати позашкільну освіти, особливо у сільській місцевості.
Умови воєнного стану також негативно вплинули на кадрові зміни у складі педагогічних працівників/тренерів-викладачів половини ЗПО, охоплених вивченням. Більшість опитаних керівників зазначили, що зменшення кадрового складу відбулося у зв’язку зі:
- звільненням (61%);
- мобілізацією (33%);
- відпусткою без збереження заробітної плати (21%);
- призупиненням трудового договору (11%);
- простоєм (6%).
Наразі організація освітнього/навчально-тренувального процесу відбувається:
- очно — у 46% закладів;
- за змішаною формою — у 39% закладів;
- дистанційно — у 12% закладів;
- не здійснюється — у 3% закладів.
Зауважимо, що найбільше дистанційно працюють заклади позашкільної освіти в Запорізькій (78%) та Харківській (59%) областях.
1151 опитаних керівників (54%) вказали, що режим роботи ЗПО та організації освітнього/навчально-тренувального процесу в умовах воєнного стану не змінювали. Інша ж частина керівників зазначили про зміни часу початку навчальних занять (31%) та їх тривалості (14%).
Серед респондентів ЗПО лише 36% облаштовані захисними спорудами цивільного захисту/укриття.
Питання щодо формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти в ЗПО знаходиться у площині відповідальності керівника закладу та педагогічної ради. Положення чи інший документ про внутрішню систему забезпечення якості освіти розроблено у 51% ЗПО, проте затверджено керівником і схвалено педагогічною радою лише у 44%.
Окрім того, згідно з результатами опитування, під час освітнього процесу керівники ЗПО внесли зміни до:
- річного плану роботи (50%);
- стратегії розвитку (20%);
- освітньої програми (16%).
Для самооцінювання освітніх і управлінських процесів 88% ЗПО, у яких функціонує внутрішня система забезпечення якості освіти, використовують Орієнтовні критерії та індикатори для самооцінювання освітніх і управлінських процесів закладу позашкільної освіти, зазначені у Методичних рекомендаціях з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах позашкільної освіти.
За матеріалами Держслужби якості освіти