Мережа закладів позашкільної освіти скоротилася

Результати моніторингового дослідження показали, що мережа закладів позашкільної освіти скорочується

Діяльність закладів позашкільної освіти

Як поінформувати працівника про умови трудового договору

Державна служба якості освіти України у період з 24.04 по 05.05 провела моніторингове дослідження щодо забезпечення доступу до якісної позашкільної освіти.

Відповідно до результатів моніторингу, протягом останніх трьох років мережа закладів позашкільної освіти (ЗПО) скоротилася на 10% — від 3916 у 2021-му до 3501 станом на 1 січня 2023 року. Така тенденція зумовлена кількома чинниками:

  • у процесі децентралізації відбувається ліквідація чи реорганізація  (шляхом злиття або приєднання) ЗПО;
  • сільські територіальні громади у більшості випадків не мають фінансових можливостей на створення чи утримання ЗПО;
  • частина ЗПО не передані районними радами у комунальну власність громад.

Зокрема, неузгодженість дій місцевих органів управління освітою, культурою та спортом, у підпорядкуванні яких перебувають ЗПО, щодо збереження мережі закладів і контингенту здобувачів позашкільної освіти негативно впливає на можливість дітей здобувати позашкільну освіти, особливо у сільській місцевості. 

Умови воєнного стану також негативно вплинули на кадрові зміни у складі педагогічних працівників/тренерів-викладачів половини ЗПО, охоплених вивченням. Більшість опитаних керівників зазначили, що зменшення кадрового складу відбулося у зв’язку зі:

  • звільненням (61%);
  • мобілізацією (33%);
  • відпусткою без збереження заробітної плати (21%);
  • призупиненням трудового договору (11%);
  • простоєм (6%).

Наразі організація освітнього/навчально-тренувального процесу відбувається:

  • очно — у 46% закладів;
  • за змішаною формою — у 39% закладів;
  • дистанційно — у 12% закладів;
  • не здійснюється — у 3% закладів.

Зауважимо, що найбільше дистанційно працюють заклади позашкільної освіти в Запорізькій (78%) та Харківській (59%) областях.

1151 опитаних керівників (54%) вказали, що режим роботи ЗПО та організації освітнього/навчально-тренувального процесу в умовах воєнного стану не змінювали. Інша ж частина керівників зазначили про зміни часу початку навчальних занять (31%) та їх тривалості (14%).

Серед респондентів ЗПО лише 36% облаштовані захисними спорудами цивільного захисту/укриття.

Питання щодо формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти в ЗПО знаходиться у площині відповідальності керівника закладу та педагогічної ради. Положення чи інший документ про внутрішню систему забезпечення якості освіти розроблено у 51% ЗПО, проте затверджено керівником і схвалено педагогічною радою лише у 44%.

Окрім того, згідно з результатами опитування, під час освітнього процесу керівники ЗПО внесли зміни до:

  • річного плану роботи (50%);
  • стратегії розвитку (20%);
  • освітньої програми (16%).

Для самооцінювання освітніх і управлінських процесів 88% ЗПО, у яких функціонує внутрішня система забезпечення якості освіти, використовують Орієнтовні критерії та індикатори для самооцінювання освітніх і управлінських процесів закладу позашкільної освіти, зазначені у Методичних рекомендаціях з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах позашкільної освіти.

За матеріалами Держслужби якості освіти

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Як завучу організувати соціальний простір початківця

Наставництво — це форма роботи, за якої досвідченого працівника «прикріплюють» до початківця для того, щоб останній мав змогу працювати в тандемі, професійно зростати, розвиватися. Як налагодити взаємодію — у статті
1610

Плануйте справи, щоб встигати

Універсального рецепту, як побудувати день, щоб і робочі, і особисті справи встигнути виконати, немає. Але ж у вас точно є знайомі керівники, які якось із ними справляються. Прочитайте цю статтю і дізналися чотири секрети, як встигати виконувати робочі та особисті завдання і залишатися в ресурсному стані.
2628

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді