Чи готові діти у п’ять років до школи

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Освітній омбудсмен пояснив різницю готовності до школи 5-річних і 6-річних дітей

Готовність дитини до школи: як говорити з батьками

Організація шкільного навчання в ігровій формі для дітей віком 5 років доволі проблематична.

Таке судження висловив освітній омбудсмен Сергій Горбачов на своїй сторінці Facebook.

Зокрема, омбудсмен представив результати дослідження готовності 5-річної дитини до школи:

Мотиваційна готовність

Дітей, яким виповнилось 6 років, навчання в школі приваблює як серйозна змістовна діяльність, яка призводить до певного результату.

Зате 5-річна дитина виявляє прагнення до школи тільки заради зовнішніх атрибутів (тобто їх приваблює саме приміщення школи, предмети шкільного інтер’єру тощо), що свідчить про їхню неготовність до навчання.

Інтелектуальна готовність

За даними дослідження, серед 6-річних опитуваних дитят 73% продемонстрували високий рівень інтелектуальної готовності до навчання у школі. А серед дітей 5-річного віку лише 14%. Середній рівень показали 27% дітей 6-ти років та 72% дітей 5-ти років.

Емоційно-вольова готовність

У віці 6 років діти можуть зменшити імпульсивність реакцій і здатні тривалий час виконувати не дуже привабливе завдання. Одночасно діти 5-річного віку не мають вольової регуляції поведінки, що знов свідчить про їхню неготовність до навчання.

Психологічна готовність

59% шестирічних малят показали високий рівень готовності в цьому аспекті дослідження, а серед 5-річних дітей — лише 5%. Середній рівень у 41% 6-річок та 76% 5-річок. Також 19% 5-річок продемонстрували низьку психологічну готовність.

Саме тому, Сергій Горбачов переконує, що у 6 років дитина більше готова до навчання в школі, ніж у 5 років.

Як зазначають в офісі омбудсмена, інтерес на раннє навчання дітей росте, часто за запитом самих же батьків.

Негативні наслідки, до яких це може призвести:

  • формування із запізненням важливих і необхідних для даного віку елементарно-природних навичок (дитина не вміє зав’язувати шнурки, застібати ґудзики, різати хліб тощо);
  • порушення особистісного розвитку (затримується формування природних для даного віку компонентів особистісної зрілості, з’являються певні особистісні і поведінкові девіації (страхи, тривожність, нав’язливість тощо), надміру ранні й виражені соціальні страхи, часті захворювання, алергії, дизартрії, емоційні дисфункції тощо;
  • затримка формування навчальної мотивації, виникнення різноманітних невротичних реакцій, у т.ч. виявів та ознак дезадаптації, здатних переростати в стійкі риси особистості й «вивчену безпорадність».

«5-річки та 6-річки — це дві абсолютно різні вікові групи дітей, робота з якими потребує різного підходу», — наголошує Сергій Горбачов.

«Для дітей 5-и років організувати шкільне навчання в ігровій формі проблематично. Це потребує не лише розробки спеціальних освітніх програм, пошуку нових підходів щодо адаптації дітей, перекваліфікації вчителів початкових класів, а й переобладнання освітнього простору, який має відповідати віковим, психологічним, фізичним особливостям дитини», — акцентував омбудсмен.

Варто нагадати, що 11 листопада в.о. міністра освіти Сергій Шкарлет озвучив ідею, аби діти йшли в школу з п'яти років. За його словами, розглядають усі за та проти такого кроку.

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Від А до Я: ваш повний гід по наказах з основної діяльності

Хочете бути впевненими у кожному своєму управлінському рішенні? Наша стаття розкриває ключові аспекти складання та оформлення наказів з основної діяльності. Дізнайтеся про нормативні вимоги, структуру та інші нюанси, щоб ваші накази завжди були чинними, а управління — бездоганним і відповідальним
76237

Типи організації освітньої діяльності в дошкіллі: що нового

У Законі про дошкільну освіту визначено вісім типів організації освітньої діяльності. Таке розмаїття дає змогу забезпечити доступність дошкільної освіти для кожної дитини з урахуванням її індивідуальних особливостей, потреб, інтересів та здібностей. У цій статті більше розглянемо саме нові альтернативні типи дитсадків
8121

Національна стратегія розвитку інклюзивного навчання: цілі, зміст, алгоритми

Національну стратегію розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року та операційний план з її реалізації на 2024–2026 роки затвердив КМУ 7 червня 2024 року. Основне про Стратегію читайте у статті.
51429

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді