Яка фізкультура потрібна дітям у школі?

Українські батьки впевнені, що принципи, на яких базується підхід до проведення уроків з фізкультури в школі, а також метод оцінювання повинні бути переглянуті. Про те, які зміни очікують цю сферу у новому навчальному році розповідає начальник відділу нормативного забезпечення та організаційної роботи Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України Сергій Дятленко

Останнім часом від батьків все частіше доводиться чути, що фізкультура в школі не потрібна, краще займатися в спортивній секції. Натомість фахівці стверджують, що такий підхід нівелює роль фізкультури в школі.

У сучасних школах картина така: довідки, що звільняють від фізкультури, має чи не половина учнів. І всім відомо, що зараз діти дуже хворобливі. Але це вже питання до батьків: хто їх такими зробив? Чому багато батьків замислюються про здоров'я дітей, коли вже стає занадто пізно? Чому ми не проводимо з ними час на свіжому повітрі, не вчимо плавати і грати у бадмінтон, а мовчазно погоджуємося з тим, що вони з самого дитинства добу безперервно проводять перед телевізором і комп'ютером?

Разом із тим, багато хто розуміє, що ті принципи, на яких базується шкільна фізкультура, непогано було б переглянути.

«Фізкультура взагалі не повинна оцінюватися, і, по-моєму, це очевидно!», — вважає Наталя, мама двох доньок 16 і 13 років. „Мої дочки абсолютно різні. Старша — флегматична, повільна і зовсім не спортивна, для неї присісти 15 разів — уже подвиг. Молодша — навпаки: і бігає швидше за всіх у класі, і стрибає як коник, і віджимається без особливих зусиль 15-20 разів. І дивлячись на них, я розумію, що це несправедливо: молодша абсолютно не напружуючись легко отримує свої „12“ просто в силу спортивної статури, в той час як старша ціною неймовірних зусиль ледь-ледь витягує оцінку на „7“! Все ж тут при оцінюванні потрібно враховувати і фізичний стан дитини, і його старання, і роботу над собою, і навіть мінімальний прогрес!“, — зазначила Наталя.

У тому, що „треба щось робити“, сьогодні переконані не тільки батьки, а й вчителі, медики, чиновники. Нормативи постійно знижуються, при цьому вже з нового навчального року в початковій і старшій школі буде не два, а три уроки фізкультури на тиждень, і це — не межа. На початку нинішнього навчального року міністр освіти і науки, молоді та спорту Дмитро Табачник заявив, що завдання міністерства — „зробити так, щоб у відповідності з нашим новим освітнім стандартом кожен день від першого до одинадцятого класу у нас обов'язково був щоденний урок фізичної культури“.

Прихильники збільшення кількості годин на „фізри“ кажуть про те, що два уроки в тиждень — це різке й раптове навантаження на організм, яке ніякої користі не приносить. Для того, аби дитяче здоров'я зміцнювалося, навантаження повинні бути регулярними.

Противники стверджують, що для впровадження нововведень в більшості навчальних закладів просто немає бази. Вже сьогодні в багатьох школах одночасно переодягаються в крихітних роздягальнях і займаються в одному спортзалі по 2-3 класи. А тепер навантаження на спортивні приміщення виросте ще у півтора рази.

Фахівці стверджують, що зростаючому організму потрібно 10-12 годин рухової активності на тиждень, тобто ні два, ні три уроки фізкультури школяра „не рятують“. Батькам, які хочуть, щоб їхні діти росли здоровими і гармонійно розвивалися, доведеться зацікавити їх спортивної секцією і добитися того, щоб хлопці займалися спортом поза школою.

Усе ж зміни цього річ у цій сфері очікуються. Про це розповів начальник відділу нормативного забезпечення та організаційної роботи Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України Сергій Дятленко. Як наголосив чиновник, із нового навчального року щотижневі 3 години фізкультури будуть проводитися для учнів початкової і старшої школи. З 1 вересня 2013 нововведення торкнуться п'ятикласників, 2014-го — шестикласників і так далі. „Слід зазначити, що змінився підхід до складання нормативів — вони спростилися, і сьогодні їх здача не є головним критерієм підсумкової оцінки“, — запевнив він.

Він також розповів, що МОНмолодьспорту рекомендує при оцінюванні знань з фізичної культури враховувати особисті досягнення школярів протягом навчального року, ступінь їхньої активності на уроках, залучення учнів до занять фізичною культурою в позаурочний час, участь у спортивних змаганнях. На основі цих показників вчителі можуть застосовувати різні системи нарахування бонусних балів. Наприклад, якщо учень виконав залікове вправу на певний рівень і при цьому його особистий результат покращився у порівнянні з попереднім показником, учитель може виставити оцінку на 1-2 бали вище тієї, яка передбачається навчальними нормативами.

Для прикладу, в американських школах фізкультура — чи не найголовніший предмет. Це щоденний урок, рекомендований для учнів різного віку. Однак підхід до предмету принципово відрізняється від українського. Американські діти на початку кожного навчального року здають тести з фізпідготовки, і за їх результатами записуються в місцеву команду з якого-небудь виду спорту — баскетбол, футбол, бейсбол і т. д. Якщо результати на низькому рівні, дитина йде заняття, які загалом поліпшують фізичний стан. І, природно, ніяких нормативів „на оцінку“.

Вебінар ВМДЗ

Статті за темою

Усі статті за темою

Портфоліо вихователя дитячого садка

Портфоліо — це форма презентації педагогом свого педагогічного досвіду. Як створити й оформити портфоліо вихователя закладу дошкільної освіти? Яким воно має бути і чи є необхідною умовою для атестації чи конкурсу?
45469

БКДО: Державний стандарт дошкільної освіти

Державний стандарт дошкільної освіти — це Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція), затверджений 12 січня 2021 року наказом МОН №33. Він визначає вимоги до обов’язкових компетентностей та результатів освіти дитини дошкільного віку (6 (7) років), а також умови, за яких вони можуть бути досягнуті відповідно до міжнародних стандартів якості освіти.
90973

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді