Похвала може нашкодити самооцінці дитини та у навчанні.
Таку думку висловив американський психоаналітик Стівен Гросс.
Він зазначив, що «порожні фрази» такі як «у тебе добре вийшло», «ти такий розумничок» мають «порожній» смисл.
На його думку, порожня фраза ― це так само погано, як і бездумна критика. Адже вона висловлює байдужість до почуттів та думок дитини.
У доказ своїх слів психоаналітик навів результати дослідження. До нього були залучені 128 учнів віком 10-11 років, котрих попросили виконати певну кількість математичних завдань. Коли діти закінчували роботу, частині з них дослідники говорили «У тебе дуже добре вийшло ― ти такий кмітливий», а школярам із другої групи ― «У тебе дуже добре вийшло ― певно, ти дуже старався».
Далі учням дали другу серію завдань, уже складнішу. «Кмітливі» впоралися з ними гірше, ніж «старанні». Перші намагалися навіть трохи прибрехати, розказуючи про свої результати.
Порожня похвала, стверджує Гросс, немовби каже дитині «я не хочу мати з тобою справу як з особистістю, я хочу лише тебе похвалити».
Замість того, щоби захвалювати дітей, краще уважно слухати їх, цікавитися тим, що цікавить та захоплює їх, таким чином вибудовуючи їхню впевненість у собі.