Медіаосвіта та медіаграмотність — шкільні предмети XХІ століття

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Масове впровадження концепції медіаосвіти має завершитись в 2020 році. Нині (до 2016 року) триває експериментальний етап впровадження предмету «Медіакультура» для учнів 10-х класів у близько 120-ти школах України, але переважно факультативно.

В Україні мас-медіа стають потужним культурним генератором і впливають на формування особистості, отже, необхідно навчити людину правильно використовувати та переробляти великий потік інформації.

Тому Міністерство освіти і науки України листом «Про запровадження вивчення курсу «Основи медіаграмотності в навчальних закладах» від 29.03.13 № 1/9–226 рекомендувало начальникам, ректорам та директорам, починаючи з 2013/2014 навчального року, запроваджувати вивчення основ медіаграмотності в навчальних закладах.

Медіаграмотність передбачає інтеграцію в інші предмети та більш масову підготовку вчителів, певний творчий підхід до введення медіаосвіти в навчальні плани.

У Києві нещодавно відбулася Літня школа з медіаосвіти, під час якої вчителі та учні з різних регіонів створювали в польових умовах медіапродукти. Педагоги розповідали, що перевага уроків з медіакультури — це потужний зворотній зв’язок, тобто учням подобається предмет і проблем із мотивацією немає.

Академія української преси (АУП), яка була однією з організаторів Літньої школи з медіаосвіти, випустила навчальну програму «Сходинки для медаіграмотності» для загальноосвітніх навчальних закладів 2-4-х класів із навчанням українською мовою, а також російською та мовами національних меншин.

Програма передбачає формування медіакомпетентної особистості та реалізується в 2-4-х класах і охоплює такі основні теми: «Спілкування як процес обміну інформацією», «Підготовка молодого покоління до життєдіяльності в інформаційному суспільстві», «Види та форми комунікації», «Створення найпростіших медіаповідомлень», «Формування початкових умінь створювати та аналізувати медіапродукцію» та інші (всього 18 тем).

Розробники програми — Літостанський В. В., Даниленко В. І., Мележик В. П., Іванова Т. В., Волошенюк О. В., Іванов В. Ф. — не ставили за мету визначити обсяг годин тематичного матеріалу та його розподіл для вивчення учнями другого, третього та четвертого класів, а лише впровадити предмет за умови внесення його до варіативного складника базового навчального плану початкової загальної освіти.

Більшість педагогів скаржаться, що їм катастрофічно бракує навчальних годин, щоби реалізовувати всі медіаосвітні плани. Медіатворчість — створення газети чи відео — ще можна перенести на позашкільний час, але на системний аналіз медіа та обговорення власних продуктів потрібно більше часу, ніж факультативні години.

Як бути в умовах, коли медіаграмотність необхідна, але виділити окремий урок на неї неможливо? Багато залежить тут від учителів-ентузіастів, регіональних ініціатив та керівництва кожної окремої школи. Якщо у викладачів буде бажання розвивати медіаосвіту в навчальному закладі, згодом можна буде знайти шляхи для її більш активного запровадження. Розібратися у цьому питанні вам допоможе презентація «Медіаактивність навчального закладу».у випуску 2014.3 КОЗА-ДИСКу «Шаблони і розробки для завучів школи».

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Спеціальні групи в ЗДО: як сформувати й організувати роботу

Постанова КМУ, якою затверджено новий Порядок утворення та функціонування спеціальних груп вихованців закладів дошкільної освіти, набрала чинності 1 серпня 2025 року. Читайте головне про обов’язки керівника ЗДО, про комплектування спеціальних груп та організацію освітнього процесу в них
43

Типи організації освітньої діяльності в дошкіллі: що нового

У Законі про дошкільну освіту визначено вісім типів організації освітньої діяльності. Таке розмаїття дає змогу забезпечити доступність дошкільної освіти для кожної дитини з урахуванням її індивідуальних особливостей, потреб, інтересів та здібностей. У цій статті більше розглянемо саме нові альтернативні типи дитсадків
4720

Тарифікаційний список педагогів: що і як заповнювати

Визначальною умовою оплати праці в навчальному закладі є тарифікаційний список педагогів, який визначає обсяг педагогічного навантаження, встановлює доплати та надбавки і розраховує фонд оплати праці на місяць. Саме на його підставі визначається потреба в коштах для виплати зарплати педагогічним працівникам на рік. Як його скласти, щоб все врахувати, читайте далі.
43336

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді