Одинадцять років Асоціації працівників дошкільної освіти!
Основна мета діяльності Асоціації — сприяння розбудові національної дошкільної освіти, підвищенню професійної майстерності працівників, зростанню ролі дошкільної освіти в суспільстві, а також захист законних прав працівників-«дошкільників», задоволення їхніх соціальних, економічних, творчих, національно-культурних та інших інтересів.
Ніно Володимирівно, за 10 років роботи Асоціації стільки було зроблено! Чим пишаєтеся найбільше?
Командою!!! Людьми, які з тобою поруч, які мотивують, підтримують не лише словами, а й справами. З такою командою легко, просто і професійно. На сьогодні в Асоціації понад 5 тис. отаких небайдужих, відданих справі людей. Вони обіймають різні посади, але їх поєднує спільне – активна життєва позиція.
Одним із основних завдань Асоціації є аналіз стану та перспектив розвитку дошкільної освіти. Як гадаєте, які цілі варто реалізувати в дошкільній освіті найближчим часом?
Вмотивований і фінансово незалежний педагог. Щасливі і здорові діти. Реальна фінансова, організаційна та управлінська автономія закладу дошкільної освіти. А ще мрію про те, щоб професія вихователя у нашій країні була престижною.
Не так давно Асоціація працівників дошкільної освіти провела перше засідання робочої групи, на якому її учасники обговорили, як упровадити нові норми харчування у роботу закладів дошкільної освіти. Що ще в планах?
Якщо говорити лише про це питання, то у планах - розроблення чотиритижневого меню на зиму, весну, літо та технологічних карток до них. У нас планів… ой-ой як багато. Нещодавній успішний проєкт - Порадник для директора закладу дошкільної освіти з питань побудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти.
Як вважаєте, що може суттєво вплинути на якість дошкільної освіти і чи передбачено це новою редакцією Закону України «Про дошкільну освіту»?
Якість освіти — це результат, а якість освітньої діяльності — процес, що забезпечує результат. На якість дошкільної освіти впливають різні чинники. Основні з них – достатнє фінансування, якісна підготовка кадрів, безпечне та комфортне освітнє середовище, зрозуміла кадрова політика, управлінська компетентність керівника, дієва підтримка засновника, ефективна взаємодія усіх учасників освітнього процесу, академічна свобода. Якщо говорити про якісний заклад дошкільної освіти, то це заклад, у якому питання комфорту, розвитку і безпеки, навчання, виховання дітей та професійної діяльності працівників є пешочерговими. У такий заклад освіти працівники та діти йдуть із радістю, адже в ньому поважають свободу духу, вчинків та заохочують проявляти їх. У законопроєкті «Про дошкільну освіту» робоча група закладала норми, які б суттєво впливали на якість. Так склалося, що над законопроєктом працювали не одна робоча група (дивно, але факт!). У кожній робочій групі працювали і члени нашої Асоціації. Та й під час громадського обговорення ми також були одними з найактивніших.
Ви багато спілкуєтеся з вихователями, керівниками ЗДО. Якщо зібрати найчастіші запити, побажання працівників дошкілля, що буде на першому місці?
Те, що найбільше болить. Перше – фінансування закладів дошкільної освіти. Коштів, як правило, не вистачає. Про придбання методичної літератури, періодичних видань, ігрового обладнання, я уже мовчу…Тому й ініціюємо, щоб заклади фінансувалися з різних джерел: державного бюджету за освітньою субвенцією, з місцевого бюджету і за принципом «гроші ходять за дитиною». Бо у більшості випадків складається так, що дошкільна освіта фінансується по залишковому принципу, тому якщо не вистачає грошей, то звісно, що простіше закрити дошкільний заклад чи скоротити кількість груп або кількість штатних одиниць чи посад, ніж направити зусилля на пошук додаткових джерел фінансування. Друге – престижність професії. Третє – незахищеність керівника, педагога. Хто їх підтримує з юридичних чи організаційних питань? Як правило, у проблемній ситуації керівник залишається сам з собою.
Під час Форуму «Дошкільна освіта України 30» Міністр освіти і науки України Сергій Шкарлет повідомив, що стратегічними цілями державної політики у сфері дошкільної освіти є забезпечення безперешкодного доступу до ЗДО, створення сучасного розвивального інклюзивного освітнього простору. Чи впливає якось Асоціація на вирішення і таких глобальних питань?
Впливає однозначно. Своєю активністю під час громадського обговорення того чи того питання, під час засідання робочих груп. А ще – ми активно навчаємо. З цих питань також. Проводимо семінари, тренінги. Звертаємося за роз’ясненнями до центральних органів виконавчої влади.
Як щодо підвищення кваліфікації працівниками дошкілля? Наскільки освітяни зацікавлені у підвищенні кваліфікації і чи сприяє це професійному зростанню педагогів закладів дошкільної освіти?
Зацікавлені однозначно. І дуже б хотілося, щоб «гроші пішли за педагогом». Бо педагог має право, а от механізму фінансування такого права поки що не визначеною.
Турбує питання кількості суб’єктів надання послуг з підвищення кваліфікації. Вони «ростуть як гриби в лісі». Усі можуть і хочуть. А хто відповідає за якість надання послуг, як перевіряють результати підвищення кваліфікації, для мене особисто незрозуміло. Тут же головне не сертифікат заради сертифікату, а дещо інше. Має бути свідомий вибір як суб’єкта підвищення кваліфікації, так і теми навчання. У цьому питанні центри професійного розвитку мають прийти на допомогу кожному педагогу. Запропонувати те, що потрібно саме їм.
Важливо зробити так, щоб педагогічний колектив кожного закладу дошкільної освіти знайшов своє місце в освітньому просторі; засновник забезпечив сприяння професійному зростанню кожного педагога.
Головна моя мрія, як голови правління Асоціації, — щоб з кожним днем все менше ставало нерозв’язаних питань, невиконаних зобов’язань перед працівниками сфери дошкільної освіти.
У світі довкола нас є все: і хороше і погане. Позитивні люди вміють концентруватися на хорошому. Зустрічаючись з друзями, вони обговорюють цікаві події, корисну інформацію. Навіть зачіпаючи свої проблеми, вони не зациклюються на описі труднощів, а пропонують шляхи їх вирішення.
Саме отакі позитивні, щирі, вірні друзі в Асоціації. Щиро дякуємо кожному, хто приєднався до нас одразу, хто навіть в думках підтримував нас, хто приєднався нещодавно, щиро вірячи в силу єдності, хто ще приєднається, висловлюючи цим самим віру і підтримку всім працівникам дошкільної освіти.