Тренд вивчати іноземну мову у дошкільному віці стає дедалі популярнішим. Адже відомо, що будь-яку іноземну мову діти ліпше і швидше засвоюють саме у ранньому віці — усі звуки, що чують навколо, вони всотують, як губка. Тому не варто відкладати вивчення іноземної мови до начебто сприятливіших умов свідомого віку, бо ймовірність того, що діти з віком сприйматимуть її на тому самому рівні комфорту, як і рідну, лише зменшуватиметься.
Безперекладний метод
Через особливості сприймання дітей раннього віку найефективнішим для них є безперекладний метод («іноземна як рідна»). На заняттях за цим методом діти не вивчають мову, а природно засвоюють її — призвичаюються до звучання, «схоплюють» фонетичні особливості, інтуїтивно осягають закономірності побудови граматичних структур тощо. Зрештою, діти навчаються головному — думати іноземною мовою, а не перекладати подумки, як часто роблять дорослі.
Включення у заняття з вивчення англійської мови різних видів музичної діяльності дає педагогові можливість:
- розробити комплексні вправи, у яких органічно поєднується почуте, зображене, відтворене у діях
- викликати у дітей позитивну емоційну реакцію
- довго утримувати їхню зацікавленість та увагу
- активізувати у дітей процес сприймання
- полегшити запам’ятовування дітьми нових слів та мовленнєвих зворотів.
Окрім того, за допомогою правильно дібраного музичного супроводу педагог створює необхідну атмосферу, стимулює активність дітей, емоційно врівноважує їх тощо. А максимального навчально-виховного ефекту досягають завдяки використанню музики у формі прямої дії — безпосередньому інструментальному музикуванні, співах, таночках, виконанні різноманітних рухів з музикою.
Навчаємося співаючи
Спів — один з найзручніших видів музичної діяльності для занять з англійської мови. Із жанрового розмаїття пісень нескладно обрати такі, що найліпше відповідатимуть умовам того чи того завдання або вправи.
Зручними і завжди доречними є пісні-вітання, пісні-прощання, пісні зі звуконаслідуванням і різноманітні пісні-ігри.
Пісні-вітання
Пісні-вітання на заняттях допомагають:
- установити контакт з дітьми (а також їхніми батьками, якщо вони присутні на занятті)
- зняти емоційне напруження
- розвіяти почуття невпевненості і недовіри
- швидше адаптуватися до нових умов
- познайомитися одне з одним та з педагогом.
А якщо група нещодавно сформована, діти відчуватимуть себе вільніше. Окрім того, пісні-вітання задають заняттям певного ритму, від початку створюють доброзичливу атмосферу.
Пісня-вітання «Give me your hand!»
МЕТА:
- засвоїти англомовні вітальні вислови «Good morning!» та «Hello!»
- закріпити у рухах дієслова «to give», «to take», «to show», «to smile», «to dance»
- вивчити англомовні назви частин людського тіла «hand» та «face».
ХІД:
Педагог: Hello, boys and girls!
Good morning!
Педагог показує дітям, як вітатися за руку.
Педагог: Let’s say hello and shake hands!
Діти промовляють слово «Hello!» та вітаються одне з одним за руку.
Педагог: Now let’s sing together!
Look at me and repeat!
Педагог починає співати пісню, кожен куплет якої супроводжує рухами. Діти повторюють за ним. Упродовж першого куплету всі вітаються одне з одним за руку, другого — усміхаються, повертаючись одне до одного, третього — беруться за руки й ведуть хоровод.
Пісні зі звуконаслідуванням
Завжди привабливими для дітей є пісні зі звуконаслідуванням: вони зацікавлюють, звеселяють, викликають бажання неодноразово повторювати пісню. Так педагог має змогу спрямовувати свої зусилля на розвиток у дітей:
- уяви та образного мислення
- мовленнєвих апарату та навичок
- фонематичного слуху.
Пісня зі звуконаслідуванням «What animals say»
МЕТА:
- вивчити з дітьми англомовні назви таких тварин: «cat», «dog», «mouse», «cow», «bird», «pig», «frog», «wolf».
МАТЕРІАЛИ:
- великі яскраві картинки, на яких зображені окремо: кіт, собака, мишеня, корова, будь-який птах, поросятко, жабка, вовк.
ХІД:
Педагог: Children, do you love animals?
Do you know what they say?
Let’s look at the pictures and sing together.
Педагог співає пісню і одночасно демонструє зображення відповідних тварин. Діти підспівують педагогу і намагаються повторити слова.
Пісні-ігри
Особливе значення на заняттях мають пісні-ігри, позаяк відповідають прагненням дітей до руху та забавок.
Зверніть увагу!
Діти раннього віку не потребують надто рухливих ігор — вони здебільшого спостерігають, копіюють та наслідують. Тож доцільно пропонувати вправи, де в ігровій формі відтворена певна ситуація, дія, як-от саджання квітів, кермування авто тощо.
Саме пісня є чинником, що:
- наповнює ігровий процес життєвою енергією
- впорядковує рухи дітей, підказує їм послідовність дій
- спрямовує фантазію.
Пісня-гра «In my garden»
МЕТА:
- засвоїти дієслова «to grow», «to plant», «to dig», «to pack»; іменники «garden», «flower», «ground», «hole»; числівники «one», «many»
- закріпити у рухах дієслова «to grow», «to plant», «to dig», «to pack».
МАТЕРІАЛИ:
- три картки, на одному боці кожної з яких зображено одну квітку — троянду, лілію, тюльпан, а на другому — багато тих самих квіток.
ХІД:
Педагог: Boys and girls, let’s plant some flowers!
Look, what beautiful flowers we have.
This is a rose, and these are many roses.
This is a lily, and these are many lilies.
This is a tulip, and these are many tulips.
Педагог показує дітям одну за одною три картки з квітами, називаючи їх. При цьому звертає увагу дітей на кількість зображених квітів — одна квітка чи багато квітів. Діти голосно виголошують назви квітів.
Педагог: Now let’s plant them!
Dig a hole in the ground.
Plant a flower.
Now pack the ground with your hands.
Кожну свою фразу педагог супроводжує рухами, які відтворюють процес садіння квітів: «викопує» ямку у землі («Dig a hole in the ground»), «саджає» у неї квітку («Plant a flower»), «пригортає» квітку землею («Now pack the ground with your hands»). Діти повторюють рухи педагога.
Педагог: Wonderful!
Now let’s turn on the music and sing together.
Педагог співає пісню та імітує процес саджання квітів. Діти підспівують і копіюють рухи педагога.
Пісні-прощання
Будь-яке заняття потребує логічного завершення, і цю роль чудово виконують пісні-прощання. Завдяки таким пісням педагог має змогу:
- врівноважити дітей після ігор
- закріпити позитивне враження від заняття
- викликати бажання зустрітися знову.
Пісня-прощання «Bye, bye, bye, goodbye!»
МЕТА:
- навчити дітей англомовним прощальним висловам «Bye», «Goodbye»
- закріпити вислів «Goodbye» у рухах.
ХІД:
Педагог: Well, our lesson is over!
It’s time for a goodbye-song.
Let’s say goodbye to each other!
Let’s sing together, look at me and repeat!
Педагог співає пісню і супроводжує її відповідними до тексту рухами. Діти підспівують і повторюють рухи педагога.