Документація музичного керівника
Еміль Жак-Далькроз (Emile Jaques-Dalcroze) вважав ритм універсальним началом, що формує тіло і дух людини: допомагає корегувати фізичні вади, позбавляє від психологічних комплексів, дає змогу знайти радість життя через творчість. Аби наблизити дітей до розуміння музичного ритму, педагог робив акцент на таких видах діяльності, як:
- сприймання музики;
- пластична імпровізація.
У чому специфіка педагогічних ідей Еміля Жак-Далькроза?
Еміль Жак-Далькроз вважав, що передусім слід навчати дітей відчувати музику, проникатися відчуттями, які породжує ритм і звуки, відгукуватися на них рухами тіла. Педагог наголошував на різниці ритміки й танцю: спонтанність, довільність, свобода замість завчених «па» і класичних поз.
Методична система Еміля Жак-Далькроза передбачає триєдність музики, слова й руху, де музика є основоположною силою, а не акомпанементом чи музичним фоном. На відміну від інших вправ під музику, що орієнтовані лише на її метричну пульсацію, в системі ритмічної гімнастики тіло «вчиться» реагувати на такі аспекти музики:
- метроритмічна організація
- акцентуація
- паузи
- звуковисотність
- модуляційні процеси
- агогіка й динаміка
- темп
- особливості інтонування та фразування.
Мінекономіки затвердило новий професійний стандарт керівника ЗДО. Дізнайтеся, якими компетентностями, знаннями та вміннями повинен володіти директор для професійного розвитку.
Діти можуть втілювати ладове забарвлення музики пантомімою, особливості її ритмічного рисунка — плесканнями та притупами, динамічні відтінки — амплітудою та напрямком рухів, темп — інтенсивністю, швидкістю рухів.
Зрештою, тіло має так опановувати «музичну тканину», щоб складалося враження про «життя з музикою, життя в музиці».
Чому важливо уважно слухати музику?
М’язи і нервова система дитини, на думку Еміля Жак-Далькроза, мають бути привчені до відтворення різноманітних ритмічних рухів, резонувати на звуки, немов струни, а вухо — правильно сприймати звучання, бо це й дає поштовх для його пластичних втілень. Тому важливим у музичному вихованні педагог вважав сприймання музики: вслухаючись у музичний твір, дитина емоційно налаштовується на його характер, а відтак рухається відповідно до нього.
Також слухання музики та її обговорення активізує розумові здібності дітей, їхню увагу та спостережливість.
Які рухи покладені в основу пластичних імпровізацій?
Уже відомий дітям музичний твір — вдалий фон для пластичних імпровізацій. Утім особливої ваги Еміль Жак-Далькроз надавав пластичним імпровізаціям як відгуку на музичну імпровізацію педагога. Вони забезпечують необхідний ефект новизни та непередбачуваності, вчать миттєво реагувати на музичне звучання.
Основним елементом ритмічної гімнастики є крок — своєрідна одиниця, яка і відміряє час, і структурує простір. Крок вкладається в межі четвертної ноти. Коротшим тривалостям відповідають коротші кроки, а довшим — кроки, що поєднуються з рухами рук і тіла.
Крок — це основа, на яку в ритмічних вправах зазвичай «нанизують» багато інших рухів:
- основні — ходьба, біг, стрибки;
- загальнорозвивальні — махи, вправи з предметами на розвиток плавності, пластичності, гнучкості й точності рухів;
- імітаційні — відтворення дій людей, поведінки тварин, руху транспорта тощо.
Ритмічна гімнастика Еміля Жак-Далькроза дає змогу розвивати голос, інтонаційну виразність мовлення, що є особливо важливими для дітей з порушеннями мовленнєвого розвитку. Адже пластичну імпровізацію педагог радив поєднувати також з імпровізацією вокальною — той, хто рухається, може одночасно наспівувати, у такий спосіб синхронізуючи рухові та мовленнєві творчі прояви.
♥ Розвиток відчуття і сприймання дошкільника
Чи корисна ритмічна гімнастика для дітей з особливими освітніми потребами?
Ритмічна гімнастика має потужний корекційний потенціал. Підтвердження тому — факт, що ідеї Еміля Жак-Далькроза часто адаптують для музичного виховання дітей з особливими освітніми потребами, як-от із синдромом Дауна, затримкою психічного розвитку, загальним недорозвитком мовлення, психо-неврологічними розладами тощо.
На заняттях із такими дітьми використовують спеціальні вправи, у яких той чи той засіб музичної виразності — темп, ритм, штрихи, динаміка — синхронізується з певними рухами: кроками, бігом, стрибками, плесканням тощо. Також актуальними є вправи, спрямовані на виховання швидкої реакції — уміння швидко включатися в рух, переривати або змінювати його (див. Додаток).
Акцент на втіленні в рухах музичного ритму дає педагогам змогу відновлювати рівновагу в діяльності нервової системи дитини, стримувати занадто збуджених і розгальмовувати неквапливих дітей, врегульовувати їхні неправильні й зайві рухи.
А ще ритмічна гімнастика сприяє загальному фізичному розвитку дітей, зокрема:
- вдосконаленню координації рухів
- поліпшенню постави
- підвищенню життєвого тонуса.
Дитина має бадьорий, радісний настрій, а це позитивно позначається на стані організму загалом.
Наостанок процитуємо самого Еміля Жак-Далькроза, який казав: «Ми не знаємо могутнішого і сприятливішого засобу впливу на життя та процвітання всього організму, ніж почуття радості...». Тож остання, але, напевно, найголовніша умова для занять із ритмічної гімнастики — дарувати дітям радість.
Ольга Барабаш, музичний керівник
дошкільного навчального закладу (ясел-садка) № 9 «Чарівник», Луцьк