Структура системи забезпечення якості освіти

Автор
директор Рівненського інституту ВМУРЛ Україна, канд. філософських наук
За розбудову внутрішньої системи забезпечення якості освіти відповідає керівник, а за проведення інституційного аудиту - Державна служба якості освіти. Ці дві системи тісно пов’язані між собою, оскільки критерії, за якими має проводитись самооцінювання освітньої діяльності та інституційний аудит - однакові

Якісна освіта

Якісна освіта — це освіта, яка відповідає потребам суспільства щодо готовності учнів до реального життя і формує компетентності, затребувані на ринку праці. Якісна освіта розвиває в учнів критичне мислення, стимулює креативність, формує цінності, забезпечує індивідуальний підхід та охоплює не лише академічні знання, а й фізичне, соціальне та емоційне здоров’я учня.

Якісна освіта на рівні кожного закладу освіти стосується насамперед здобувачів освіти (як «носіїв» якості освіти), які є здоровими, компетентними, вмотивованими до навчання та мають інші бажані характеристики.

Тому якісна освіта — це дитиноцентрована освіта, яка:

  • відповідає сучасним і майбутнім потребам конкретних учнів
  • допомагає їм розкрити свій потенціал
  • культивує у них спроможність до критичної та незалежної думки
  • пробуджує здатність до самостійного  розвитку як особистості
  • забезпечує навчання протягом усього життя тощо.

Якість освіти та якість освітньої діяльності

Звертаємо увагу на те, що і в Законі України «Про освіту», і в Законі України «Про повну загальну середню освіту» є два поняття: якість освіти та якість освітньої діяльності. Як пов'язані якість освіти та якість освітньої діяльності? Дивіться у таблиці.

Визначення понять

Закон України

Про освіту

Про повну загальну середню освіту

ЯКІСТЬ ОСВІТИ

Відповідність результатів навчання вимогам, встановленим законодавством, відповідним стандартом освіти та/або договором про надання освітніх послуг

 

Відповідність результатів навчання, здобутих учнем на відповідних рівнях повної загальної середньої освіти, державним стандартам

ЯКІСТЬ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Рівень організації, забезпечення та реалізації освітнього процесу, що забезпечує здобуття особами якісної освіти та відповідає вимогам, встановленим законодавством та/або договором про надання освітніх послуг

 

Рівень організації, забезпечення та реалізації освітнього процесу, що забезпечує здобуття особами якісної повної загальної середньої освіти на кожному рівні та відповідає вимогам, встановленим законодавством

Підсумуємо: якість освіти — це результат, а якість освітньої діяльності — це процес, що забезпечує результат.

⇒ «Абетка для директора»

Забезпечення якості освіти: складники системи

Закон України «Про освіту» передбачає створення системи забезпечення якості освіти.

Система забезпечення якості освіти включає:

  • внутрішню систему забезпечення якості, що має функціонувати у кожному закладі загальної середньої, дошкільної, позашкільної та професійно-технічної освіти;
  • систему зовнішнього забезпечення якості освіти.

Що забезпечує якісну освіту

Система якісної освіти містить такі складники:

  • Середовище, яке є здоров’язбережувальним, безпечним, розвивальним, чутливим до індивідуальних потреб, забезпечує достатньо ресурсів та засобів для ефективного навчання.
  • Зміст, який окреслюють якісно підготовлені стандарти, навчальні програми та матеріали для набуття базових компетентностей.
  • Процеси освітні та управлінські. Визначимо їх сутність.

Освітній процес — це система науково-методичних і педагогічних заходів, спрямованих на розвиток особистості (ст. 1 Закону про освіту).

Управлінський процес — це діяльність керівника, його заступників та органів управління закладом освіти, спрямована на досягнення цілей закладу шляхом формування, прийняття та реалізації управлінських рішень (наказ МОН "Про затвердження Порядку проведення інституційного аудиту закладів загальної середньої освіти" від 09.01.2019 № 17).

  • Результати — це знання, уміння, навички, способи мислення, погляди, цінності, інші особисті якості, набуті у процесі навчання, виховання та розвитку, які можна ідентифікувати, спланувати, оцінити й виміряти та які особа здатна продемонструвати після завершення освітньої програми або окремих освітніх компонентів (ст. 1 Закону про освіту).

Це чинники, які визначають якість освітньої діяльності. Система освітньої діяльності закладу освіти є динамічною, тому тільки через постійний моніторинг вона вдосконалюватиметься.

Що важливіше для школи — внутрішня система забезпечення якості освіти чи інституційний аудит? Дізнаєтеся відповідь, коли переглянете відео:

Зовнішня система забезпечення якості освіти

До інструментів зовнішньої системи входять:

З метою створення зовнішньої системи забезпечення якості освіти Міністерство освіти і науки України затвердило Порядок проведення інституційного аудиту закладів загальної середньої освіти.

Система зовнішнього забезпечення якості освіти може включати й інші інструменти, процедури та заходи забезпечення і підвищення якості освіти, зокрема:

  • стандартизацію;
  • ліцензування освітньої діяльності;
  • інституційну акредитацію;
  • зовнішнє незалежне оцінювання результатів навчання;
  • атестацію педагогічних працівників;
  • сертифікацію педагогічних працівників;
  • громадський нагляд;
  • інші інструменти, процедури і заходи, що визначаються спеціальними законами.

Внутрішня система забезпечення якості освіти

Внутрішня система забезпечення якості освіти є одним із об’єктів оцінювання під час проведення інституційного аудиту. Ця система формується закладом освіти з урахуванням вимог Закону «Про освіту» та рекомендацій Державної служби якості освіти.

Внутрішня система якості освіти: стандарти

При розробленні внутрішньої системи якості освіти взяли 8 стандартів, які описані в Законі України «Про освіту»:

  • стратегія (політика) та процедури забезпечення якості освіти
  • система й механізми забезпечення академічної доброчесності
  • критерії, правила та процедури (КПП) оцінювання учнів
  • КПП оцінювання діяльності педагогічних працівників
  • КПП оцінювання управлінської діяльності керівних працівників закладу освіти
  • забезпечення наявності необхідних ресурсів для організації освітнього процесу
  • забезпечення наявності інформаційних систем для ефективного управління закладом освіти
  • створення в закладі освіти інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування.

Фахівці ДСЯОУ у посібнику «Абетка для директора» проілюстрували, як працює внутрішня система якості освіти на прикладі моделі, побудованої за чотирма напрямами:

  • педагогічна діяльність педагогічних працівників закладу освіти;
  • система оцінювання здобувачів освіти;
  • управлінські процеси закладу освіти;
  • освітнє середовище.

Щоб оцінити, як функціонує освітня система, застосовуємо критерії та індикатори для вивчення її діяльності.

Далі постає питання: як вивчати та оцінювати освітні та управлінські процеси? Для вивчення освітньої діяльності необхідно підібрати методи та інструменти отримання інформації. Їх варто добирати з огляду на те, що конкретно ми хочемо вивчати.

Наприклад, нам потрібно дізнатися думку учасників освітнього процесу про якість освітньої діяльності у закладі. Думку учасників освітнього процесу можна дізнатися через опитування. Тож коли застосуємо відповідні інструменти для вивчення освітніх та управлінських процесів — матимемо необхідну інформацію про функціонування системи.

Розбудова внутрішньої системи забезпечення якості освіти, застосування процедур самооцінювання освітньої діяльності дають вам змогу вивчити, оцінити та спланувати кроки для вдосконалення якості освітнього процесу.



зміст

Рекомендації МОН щодо атестації

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді