«Чарівний сніг»: досліди для старших дошкільників

Конспект заняття з експериментально-дослідницької діяльності дітей старшого дошкільного віку «Чарівний сніг»

Конспект заняття «Чарівний сніг»

Завдання:

  • формувати уявлення про сніг і його властивості
  • навчати аналізувати, робити висновки в процесі експериментування
  • розвивати мислення, інтерес до зимових явищ природи
  • спонукати емоційно реагувати на відкриття, отримані в результаті дослідів.

Справи керівника у жовтні: що проконтролювати

Матеріали та обладнання:

  • глибокі та мілкі одноразові тарілки, ложка, сніг — на кожен стіл
  • лупа — для кожної дитини
  • три банки
  • яблуко, розрізане навпіл, — на кожен стіл
  • холодна та гаряча вода
  • паперові кружечки різного кольору
  • моделі сніжинок зі схематичним позначенням різних властивостей снігу
  • серветки і рушник
  • медальйони-­сніжинки
  • аудіозапис жвавої музики.

Попередня робота:

  • дослідження снігу під час прогулянок
  • визначення властивостей снігу — мокрий, пухкий/щільний, холодний, глибокий, іскристий, розсипчастий тощо.

Хід заняття:

Вихователь: Діти, погляньте, а що це у нас там на стелі. (Вихователь звертає увагу дітей на штучні сніжинки, що звисають зі стелі.) Чи справжні вони? А коли і де можна побачити справжні сніжинки? Яким буває сніг? (Відповіді дітей.) Сьогодні на занятті ми з вами дізнаємося про сніг багато цікавого, зокрема спробуємо поекспериментувати з ним.

Учора ми з вами набрали надворі снігу і розклали його по тарілочках. Цікаво, що ж із ним сталося? Я пропоную вирушити в «снігову» лабораторію, але вхід до неї непростий.

Гра «Де живе сніжинка?»

На підлозі стоїть дуга. Підповзаючи під дугою, діти мають відповісти на запитання: «Де живе сніжинка?».

Вихователь: Молодці! Тепер ми з вами — у «сніговій» лабораторії і сьогодні станемо справжніми вченими­-дослідниками. А хто з вас знає, хто такі вчені­-дослідники? (Відповіді дітей.) Зараз ми з вами досліджуватимемо властивості снігу. А нашим помічником для такого дослідження буде спеціальний прилад. Знайдіть його на своїх столах. Як називається цей прилад? (Лупа.) А що таке лупа? (Це збільшувальне скло.) Тепер погляньте на тарілочки. Що ви бачите? (У тарілочках вода.) А що в них було вчора? (Сніг.) Що з ним сталося? (Розтанув.) Як ви думаєте, чому? (Відповіді дітей.)

Вихователь прикріплює на дошці сніжинку, на якій намальована крапелька води.
Це символічне позначення першої властивості снігу — тане в теплі.

Вихователь: А як ми тепер досліджуватимемо сніг? Де нам його взяти? Нумо попросіть (називає ім’я й по батькові помічника вихователя) принести нам трохи снігу, і не забудьте сказати «чарівне» слово «будь ласка».

Діти просять помічника вихователя принести з вулиці снігу.

Вихователь: А поки уважно розгляньмо воду, що утворилася, коли розтанув сніг. Яка вона? (Брудна.) Я бачила, що деякі діти їдять сніг. Чи правильно вони чинять? (Ні.) А який сніг на дотик? (Холодний.) То чому не можна їсти сніг? (Бо він холодний і може бути брудним.)

Помічник вихователя приносить сніг та розкладає його на тарілочки дітей.

Вихователь: Проведемо експеримент. Під мілкими тарілочками у кожного з вас лежить по дві однакові геометричні фігури. Як така фігура називається? (Коло.) Якого кольору кола? (Відповіді дітей.) Покладіть одне коло на порожню тарілочку, а зверху покладіть сніг. Інше коло занурте у воду. Де ви бачите коло — під снігом чи у воді? (У воді.) Чому? (Тому що вода прозора.) А під снігом коло видно? (Ні, бо сніг непрозорий.) Молодці діти, ви справжні дослідники! Ми з’ясували ще одну властивість снігу.

Вихователь прикріплює на дошці другу сніжинку із зображенням перекресленого ока.
Вона символізує другу властивість снігу — він непрозорий.

Вихователь: Діти, якого кольору вода і сніг? (Сніг білий, вода безбарвна.) А що ще буває білим? (Відповіді дітей.) Правильно. Біле забарвлення — це ще одна властивість снігу.

Вихователь прикріплює на дошці третю сніжинку, у центрі якої — вата.
Це символічне позначення того, що сніг білого кольору.

Вихователь: Які ви розумники! Як багато всього цікавого дізналися про сніг. Подумайте і скажіть, як з’ясувати, чи має сніг запах? (Треба понюхати.) Понюхаймо спочатку яблуко. Яке воно на запах? (Ароматне, запашне.) А тепер понюхаймо сніг. Як пахне? (Сніг не має запаху.) І це також властивість снігу.

Вихователь прикріплює на дошці четверту сніжинку, на якій зображено перекреслений ніс. Це символічне зображення того, що сніг не має запаху.

Вихователь: Тепер пропоную відпочити.

Фізкультхвилинка

Вихователь вмикає аудіозапис жвавої музики, читає вірш та виконує відповідні рухи, а діти повторюють за ним:

Сніг пухнастий все літає,

піднімаємо руки вгору і повільно опускаємо

Заметіль все завиває.

обертаємося навколо себе

Скільки снігу намело,

Всі стежки вже занесло!

розводимо руки в сторони та хвилеподібними рухами показуємо замети

Ми доріжки розгребемо

імітуємо розчищання доріжок

В сніжки гратися підемо.

імітуємо ліплення сніжок та гру в сніжки

Вихователь: Молодці! Ми з вами провели стільки дослідів! І наостанок хочу вам показати ще один. (Вихователь виставляє на стіл три баночки та коментує свої дії.) Погляньте, у мене є три баночки. В одну я наливаю воду. (Вихователь запрошує дитину перевірити температуру води.) Яка там вода? (Холодна.) У другу наливаю гарячу воду. Як нам отримати теплу воду, якщо маємо холодну та гарячу? (Змішати їх.) А яку воду потрібно налити в банку спочатку — гарячу чи холодну? (Холодну, потім гарячу.) Чому? (Бо баночка може лопнути від високої температури.) У третю баночку я наллю холодну та гарячу воду, щоб отримати теплу. У три баночки я буду одночасно опускати сніг. Де сніг розтанув швидше, а де повільніше? (Відповіді дітей.) Чому так відбувається? (Що тепліша вода, то швидше розтане сніг. Швидкість танення снігу залежить від температури води). Танення під дією високої температури — це також властивість снігу.

Вихователь прикріплює на дошці п’яту сніжинку із зображенням градусника.
Це символічне зображення того, що сніг тане під дією температури.

Вихователь: Діти, а тепер розгляньте сніжинки на дошці та згадайте, які властивості має сніг? (Відповіді дітей.) Діти, чи сподобалося вам наше заняття? Що запам’яталося найбільше? (Відповіді дітей.) На пам’ять про наші сьогоднішні дослідження та експериментування я хочу подарувати вам сніжинки, які ніколи не розтануть!

Вихователь роздає дітям медальйони­-сніжинки.

Людмила Попова, вихователь­-методист ДНЗ № 83,
м. Кривий Ріг, Дніпропетровська обл.



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді