План проведення Декади соціально-психологічних знань
Скачати
Заходи до Тижня психології в школі
Точних дат проведення Тижня психології в школі немає. Утім є традиція проводити заходи до Тижня психології у квітні, адже 23 квітня людство святкує Всеукраїнський День психолога. Також є практика проводити заходи до Тижня психології в школі у листопаді, позаяк 13 листопада відзначаємо Всесвітній день доброти, а 16 листопада — Міжнародний день толерантності. Тож ви обираєте свої дати, а заходи до Тижня психології в школі ми допоможемо вам обрати.
Заходи до Тижня психології в школі дають змогу:
- підвищити рівень знань учасників навчального процесу про психологію
- сприяти всебічному розвитку школярів
- створити позитивний настрій
- підтримати розвиток творчих здібностей
- формувати толерантні стосунки.
ВЕБІНАР: Ключові аспекти оцінювання в НУШ
Тиждень психології в школі: заходи
Упродовж тижня проведіть різноманітні тренінги, ігри, семінари для всіх учасників навчального процесу. Зокрема організуйте такі заходи:
- загальношкільні: беруть участь усі учні школи
- групові: беруть участь учні, батьки, вчителі
- командні: змагаються учні паралельних класів
- індивідуальні: проводяться для одного учня.
Тиждень психології в школі: форми роботи
Алгоритм заходів Тижня психології може бути орієнтовно таким:
- зранку — загальношкільні заходи
- на перервах — ігри та вікторини
- під час класних годин — анкетування, тестування
- під час уроків – інтегровані заняття
- після уроків — тренінги та семінари.
Загальношкільний захід «Дерево настрою» | Мета: профілактика агресії, позитивне налаштування учнів на весь день. Уранці у вестибюлі учнів зустрічає практичний психолог, який запрошує взяти участь в заході. Школярі визначити настрій, з яким вони прийшли, записують на кольорових стікерах і прикріплюють на «Дереві настрою» |
Інтегроване заняття «Лісна школа» | Розробляють заняття практичний психолог і логопед. Мета: розвиток пізнавальних процесів та дрібної моторики. Учні початкових класів в ігровій формі навчаються в лісі разом із Зайчиком та Лисичкою. На таких заняттях застосовуються різноманітні методи та види діяльності |
Психодіагностика | Діагностика вивчає психологічні особливості людини, на підставі чого визначається результат. Основними інструментами психодіагностики є тести та анкетування |
Тренінг для батьків дошкільників | Тренінг — групова форма роботи. Він містить не тільки теоретичний матеріал, а й практичні знання, які можна використовувати в повсякденні. Аби правильно підготувати дитину до навчання в школі, батьки майбутніх першокласників відвідують тренінг, на якому практичний психолог надає рекомендації щодо особливостей пізнавальних процесів дошкільників |
Психолого-педагогічний семінар «Толерантність починається зі школи» | Групова форма роботи з учителями. Мета: ознайомити вчителів із критеріями та соціальними виявами толерантності й нетерпимості, показати прийоми, що допоможуть розвинути в собі риси толерантної особистості. У кінці семінару можна прочитати притчу, це допоможе учасникам запам’ятати інформацію та застосувати її на практиці |
Орієнтовний план заходів
День | Захід | Учасники |
Понеділок | «Дерево настрою» Твір «Що я ціную в житті» | Учні школи 4-й клас |
Вівторок | «Погода в класі» Ігри на перерві | Учні початкової школи 1-2-й класи |
Середа | Тренінг «Психологічна підготовка дошкільників» Інтегроване заняття «Лісна школа» | Батьки майбутніх першокласників 3-ті класи |
Четвер | Семінар «Толерантність починається зі школи» Тест «Типи темпераменту» Заняття «Стань капітаном» | Педагоги 8-мі класи 9-10-й класи |
П’ятниця | «Радість у школі – це…» Заняття «Безконфліктне спілкування» | Учні 5-11-х класів 5-6-й класи |
Тиждень психології в школі: розробки
Пропонуємо конспекти заходів до Тижня психології в школі, якими зможете скористатися:
- Психолого-педагогічний семінар для вчителів «Толерантність починається зі школи»
- Розвивальне заняття для молодших школярів «Я в навколишньому світі»
Конспекти цих занять — далі у статті.
Психолого-педагогічний семінар для вчителів «Толерантність починається зі школи»
Мета семінару:
- ознайомити педагогів із поняттям «толерантність»
- попрактикувати способи, за допомогою яких можна розвивати толерантність
- сформувати у педагогів навички ефективного спілкування.
Вправа «Бінго». Учасники на фігурці «Бінго» (силует людини) записують ім’я, свою мрію, хобі, улюблені місце відпочинку, страву, музичний інструмент. За допомогою фігурки учасники по черзі презентують себе.
Вправа «Запрошення до чаю» | Передаючи по колу чашку, учасники продовжують речення: «Приходь до мене на чай, бо я…» |
Вправа «Окуляри стереотипів»
| Для двох учителів кладуть аркуш із цифрою «6» так, щоб один бачив — «9», а інший — «6». Педагоги коментують, що вони бачать. Переконують одне одного у своїй правоті |
Вправа «Асоціації»
| Педагоги методом мозкового штурму формують визначення поняття «толерантність» |
Вправа «Толерантність» | Психолог вивішує на дошку слово «Толерантність». Педагоги підбирають твердження, які найбільше його характеризують. Питання для дискусії:
|
Лекторій «Що таке толерантність»
«Толерантність» — синонім слова «терпимість».
«Великий тлумачний словник сучасної української мови» пояснює так: «Толерантність — це здатність індивіда сприймати без агресії думки, які відрізняються від власних, а також особливості поведінки та способу життя інших». «Словник іншомовних слів та висловів» це поняття визначає: «терпимість до чужої думки, вірувань, поведінки».
Декларація принципів толерантності, прийнята Генеральною Конференцією ЮНЕСКО в 1995 році, визначає, що це «те, що робить можливим досягненням миру і веде від культури війни до культури миру».
Тиждень психології: вам сюди 🔓
Погляньмо на практиці, що нас вирізняє з-поміж інших, а що об’єднує.
Вправа «Подібності та відмінності» | Вчителі у своїй частині накресленого кола продовжують речення «Я…». А у спільний сектор записують те, що їх поєднує; озвучують свої записи. Запитання для дискусії
|
Вправа «Толерантна людина» | Вчителі об’єднуються у дві команди. Обидві одержують аркуші паперу, кольорові олівці, фарби, фломастери. Роблять плакати, на яких зображають власне бачення толерантної людини |
Вправа «Оцінка, згода, незгода»
| Педагоги об’єднуються у три команди. Психолог дає командам аркуші із завданням:
Учасники по черзі демонструють результати роботи |
Коло зворотного зв’язку. Психолог пропонує учасникам по колу висловити свої думки:
- Що найбільше запам’яталось?
- Що сподобалося?
- Чи потрібні, на вашу думку, психолого-педагогічні семінари для вчителів?
- Семінари на які теми ви хотіли б відвідати?
- Як би ви могли передати знання, які отримали під час семінару, вашим учням?
Проведіть під час класних годин розвивальні заняття, тренінги або рольові ігри. Одним із таких може бути заняття для учнів молодшої школи «Я у навколишньому світі».
Розвивальне заняття для молодших школярів «Я в навколишньому світі»
Мета заняття:
- попрацювати з природними матеріалами
- виховувати любов до природи.
Вправа «Бінго». Учасники вирізають фігурки «Бінго», пишуть на них свої імені і презентують себе.
Життя на Землі — явище унікальне. Життя розвивається лише в особливому середовищі: необхідні повітря, вода, оптимальна температура, поживні речовини. Такі умови склалися лише на планеті Земля.
Кожен новий день пов'язаний із певними змінами у природі. Може бути хмарно, а потім сонячно, квітка може розкрити свої пелюсточки назустріч сонечку, а ввечері закрити їх. Або раптом величезні краплини дощу розганяють зграйку пташок.
Людина упродовж життя помічає красу навколишньої природи, а природа впливає на душу людини, збагачує її.
Релаксаційна вправа «Ліс» | «Сядьте зручно, закрийте очі. Зараз ми всі перенесемося в зелений ліс. Лагідно співають пташки, сонячні промені ледве пробиваються крізь крони дерев. Високу зелену траву ледь-ледь нахиляє легенький вітерець. Ми сидимо на галявині й милуємося красою. А згори таке блакитне і безхмарне небо… Відкрийте очі. Опишіть свої почуття» |
Вправа «Казковий персонаж» | Практичний психолог роздає школярам кленове листя і кольорові олівці. «Уявіть, що всі ці листочки перетворилися на казкових персонажів. Намалюйте їх на фломастерами або олівцями». Кожен презентує свій малюнок |
Вправа «Впізнай на дотик» | «Долонька кожної людини надзвичайно чутлива. За допомогою руки дитина пізнає світ. І зараз ми пізнаємо світ, торкаючись предмета, відчуваючи його особливості». У великій тарілці насипані різні природні матеріали (шишки, жолуді, насіння, каштани). Учасники по черзі з заплющеними очима на дотик визначають, що це за предмет |
Вправа «Вогонь. Повітря. Вода. Земля» | «Природа має чотири стихії. Без них існування людства неможливо. Назвіть їх». Практичний психолог кидає м’яч школярам. Промовляє одне зі слів: «земля», «вода», «вогонь», «повітря». На слові «земля» той, хто спіймав м’яч, називає тварину, «вода» — рибу, «повітря» — птаха. На слові «вогонь» не ловлять м’яч |
Вправа «Кодекс мешканців Землі» | «Природа годує людину, вдягає, заспокоює, захоплює, дивує. З моменту свого зародження людство постійно пізнає її. Для того, щоб людина і природа існували разом, необхідні гармонійні стосунки. Боляче дивитися на сміття в парках, лісах, зламані гілки, пошкоджені дерева, занедбані ділянки». Для виконання вправи необхідно об'єднатися в групи і розробити «Екологічний кодекс мешканців Землі». Можна писати і малювати |
Рефлексія. Школярі по черзі продовжують речення: «З цього заняття я дізнався…»