Куточок природи в закладі дошкільної освіти

Автор
головний редактор порталу «Педрада», канд. пед. наук
Організуйте куточок природи у приміщеннях, де займаються діти. Так вони зможуть безпосередньо спілкуватися з природою, а це одна з умов гармонійного та всебічного розвитку
Куточок природи в закладі дошкільної освіти Картка для фіксації результатів спостереження за рослинами
Скачати 

ДИДАКТИЧНІ ЕКОІГРИ з паперових відходів

Куточок природи як засіб ознайомлення дітей із природою

Куточок природи в ДНЗ (ЗДО) — одна із форм формування природничо-екологічної компетентності дітей та прилучення їх до елементарної природничо-дослідницької діяльності. Куточок природи сприяє розвитку пізнавальної активності, виховує дбайливе ставлення до навколишнього світу та формує екологічну свідомість у дошкільників.

У системі ознайомлення дітей із природою дотримуйтесь таких принципів:

  • системність та послідовність
  • доступність
  • науковість або енциклопедичність
  • краєзнавчий підхід.

Дотримуючись цих принципів, створіть необхідні умови для засвоєння та застосування знань за такими напрямками:

  • геологічні (про природні матеріали та їх властивості)
  • метеорологічні (про зміну температури, форми опадів, різноманітність вітрів тощо)
  • фенологічні (про сезонні зміни в природі)
  • ботанічні (про особливості розвитку рослинного світу)
  • зоологічні (про особливості життя тварин).

⚓Спостереження з молодшою групою під час прогулянки: орієнтовні плани

Передбачте не лише засвоєння системних знань і розвиток певних умінь та навичок, а й формування ціннісного ставлення до природи.

Куточок природи в ДНЗ своїми руками

Куточок природи в дитячому садку вихователі облаштовують своїми руками. Оформлення куточка природи в ДНЗ може стати не формальністю, а творчим процесом — щоб створити для дітей мініатюрну оазу природи. 

Основні елементи куточка природи:

  • Кімнатні рослини: обирайте невибагливі види з великими листками або з різною формою листя, квітучі рослини
  • Мінігород: вирощуйте з дітьми кріп, петрушку чи іншу зелень, цибулю, часник.
  • Натуральні матеріали: камені, мушлі, шишки. Їх використовують їх для створення композицій, декорування горщиків.
  • Сухі квіти, гілочки — можна створювати гербарії, панно.
  • Картинки, фотографії: зображення різних рослин, тварин, природних явищ.
  • Дидактичні ігри: лото, пазли на природничу тематику.
  • Колажі з природних матеріалів, створені разом із дітьми. 

Коли облаштовуєте куточок природи в ДНЗ, враховуйте вікові особливості вихованців, пору року, технічні можливості приміщення та інші фактори. 

Як оформити куточок природи в ДНЗ

Поради щодо оформлення

  • Зональність. Якщо дозволяє простір і умови,  поділіть куточок природи на зони — для рослин, для експериментів, для творчості.
  • Яскравість. Використовуйте яскраві кольори, натуральні матеріали для створення затишної атмосфери.
  • Безпека. Усі елементи куточка природи повинні бути безпечними для дітей.
  • Сезонність. Змінюйте оформлення куточка природи відповідно до пори року.

Ідеї для оформлення куточка природи

  • Календар природи — звичний для усіх формат, де відзначають зміни в природі.
  • Мінісад — створюють у різних ємностях (стаканчиках, горщиках).
  • Центр досліджень — у ньому розміщують лупи, піпетки для проведення простих дослідів.

Зверніть увагу

  • Облаштовуйте куточок природи у світлій та доступній для дітей частині приміщення.
  • Враховуйте біологічні особливості та сумісність представників флори та фауни, різні потреби у світлі й теплі.
  • Продумайте, які елементи композиції будуть виконувати функцію змінних експозицій.
  • Використовуйте при розміщенні елементів естетичний підхід, щоб приміщення мало цілісний вигляд.
  • Об’єкти куточка природи мають привертати увагу та викликати зацікавленість дошкільників
  • Небажано утримувати занадто вибагливі рослини та екзотичних тварин, зокрема тих, що занесені до Червоної книги України
  • Рослини та клітки для утримання тварин не повинні займати багато місця та заважати пересуванню вихованців
  • Не тримайте в групі рослини з отруйними властивостями, специфічним запахом чи колючками, а також потенційно небезпечних представників фауни

Куточок природи в різних вікових групах 

Залежно від вікової категорії дітей дотримуйтеся відповідних вимог та рекомендацій щодо об'єктів куточка природи.

Молодша група

Кількість рослин

У куточку оптимально мати 3-4 кімнатні рослини. Інші розподілити по всьому приміщенню

Характеристика рослин

Для куточка природи найкращі рослини, які мають:

  • рясне цвітіння, щоб приваблювати зовнішнім виглядом (герань, бальзамін)
  • цупке та велике листя, щоб його зручно було протирати (фікус)
  • просту будову, аби сформувати початкове уявлення про кімнатні квіти (аспідістра)

Уміння дітей

  • виконувати доручення дорослого
  • поливати квіти
  • протирати листя спеціально відведеною ганчіркою

Поради

Посадіть дві однакові квітки, щоб вихованці вчилися знаходити однакові екземпляри одного виду

Середня група

Кількість рослин

У куточку — 5-6 видів кімнатних рослин

Характеристика рослин

Рослини мають:

  • різне за формою, поверхнею та розміром листя
  • яскравий колір
  • чітко виявлену потребу в освітленні та поливі

Уміння дітей

  • Знаходити спільне та відмінне в рослинах, узагальнювати їх за характерними ознаками
  • Доглядати за рослинами залежно від особливостей їх будови:
  • зволожувати дрібне листя водою з пульверизаторів
  • обтирати зубчате листя спеціальною щіткою
  • очищувати сухим пензликом опушене листя

Поради

Додайте до кімнатного квітника колеус, бегонію та інші види декоравтивнолистяних та красивоквітнучих рослин

Старша група

Кількість рослин

У куточку — 5-6 кімнатних рослин

Характеристика рослин

Рослини різняться:

  • загальною будовою
  • листям
  • потребами у воді та світлі
  • вегетаційними термінами та періодами

Уміння дітей

  • Перераховувати основні потреби рослин для росту та розвитку (освітлення, полив, підживлення ґрунту, тепло)
  • Диференціювати рослини залежно від особливостей догляду за ними
  • Визначати зміни, які відбуваються з рослинами зі змінами сезонів
  • Характеризувати функції усіх частин рослини: кореня, стебла, листя та квітів

Поради

Додайте до кімнатного квітника рослину з групи ампельних та цибулинних (традесканція, плющ, амариліс тощо). Познайомте дітей з рослинами-«лікарями», відомими своїми цілющими властивостями (алое, каланхое, хлорофітум тощо).

Куточок природи в дитячому садку в різні пори року

Змінюйте та доповнюйте композиції залежно від пори року для успішного експерименту та спостереження. Саме динаміка вражень є запорукою безперервної зацікавленості дошкільників життям природного куточка.

Орієнтовний план робіт

Восени

  • Рослини, в яких завершився період вегетації (амариліс, глоксинія) винесіть до прохолодного погано освітлювального приміщення та забезпечте їм стан спокою
  • Занесіть рослини із вуличного квітника (чорнобривці, хризантеми і т.д.), які продовжать цвітіння у приміщенні

Узимку

  • Проведіть вигонку рослин, висадивши цибулини тюльпанів та нарцисів
  • Виростіть цибулю на перо та овес для годування птахів

Навесні

  • Поповніть квітник винесеними восени рослинами
  • Доповніть куточок ефемероїдами, тобто весняними рослинами (пролісок, сон-трава та іннші)

Улітку

Прикрасьте композицію квітковими букетами, оформивши їх власноруч разом з дітьми

Куточок природи: незвичайні мешканці

Оригінальним варіантом організації «живого» куточка є постійне або тимчасове утримання представників світу фауни.

Найчастіше у групових приміщеннях зустрічаються акваріуми, мешканців до яких обирають залежно від вікової категорії дітей.

Молодша група

Риби з місцевих водойм: карась, краснопірка і т.д. Краснопірка як екзотичний варіант

Середня група

Різні види золотої рибки (комета, львина голівка тощо)

Старша група

Дрібні акваріумні рибки (гупі, мечоносці та ін.)

Зверніть увагу!

  • Відповідно до вимог дотримання безпеки дітей у закладах дошкільної освіти, акваріуми не повинні бути укомплектовані приладами для підігріву води та насичення киснем.
  • Для утримання постійних мешканців (черепах, папуг та гризунів) прилаштуйте акватераріум, тераріум чи відповідну клітку. Обиріть їх з урахуванням потреб, розмірів та особливостей тієї чи іншої тварини.
  • Тимчасових мешканців (молюски, комахи, різноманітні плазуни) можна утримувати в спеціальних акваріумах, тераріумах та інсектаріях не більше трьох діб, після цього поверніть їх до природного середовища.
  • Оформлюючи куточок природи своїми руками, враховуйте не лише загальні вимоги та рекомендації, а й технічні особливості приміщень вашого дошкільного закладу, думку батьків та педагогічного колективу.

Оформлення куточка природи в дитячому садку – це творчий процес, який дозволяє створити для дітей маленьку оазу природи. Він сприяє розвитку пізнавальної активності, виховує дбайливе ставлення до навколишнього світу та формує екологічну свідомість.

Основні елементи куточка природи:

  • Рослини:

    • Кімнатні рослини: обирайте невибагливі види з великими листками (фікус, монстера), квітучі рослини (герань, бальзамін), а також рослини з різною формою листя (пеперомія, сансевієрія).
    • Міні-город: вирощуйте з дітьми зелень (кріп, петрушка), цибулю, часник.
    • Аквариум: якщо дозволяють умови, можна обладнати невеликий акваріум з невибагливими рибками.
  • Натуральні матеріали:

    • Камені, мушлі, шишки: використовуйте їх для створення композицій, декорування горщиків.
    • Сухі квіти, гілочки: створіть гербарії, панно.
  • Дидактичні матеріали:

    • Картинки, фотографії: зображення різних рослин, тварин, природних явищ.
    • Дидактичні ігри: лото, пазли на природничу тематику.

Поради щодо оформлення:

  • Зональність: поділіть куточок на зони: для рослин, для експериментів, для відпочинку.
  • Яскравість: використовуйте яскраві кольори, натуральні матеріали для створення затишної атмосфери.
  • Безпека: всі елементи куточка повинні бути безпечними для дітей.
  • Сезонність: змінюйте оформлення куточка відповідно до пори року.

Ідеї для оформлення:

  • Стенд "Пори року": змінюйте його оформлення відповідно до сезону, додавайте відповідні картинки, природні матеріали.
  • Календар природи: відзначайте на ньому зміни в природі.
  • Будиночок для комах: спорудіть його з природних матеріалів.
  • Міні-сад: створюйте його в різних ємностях (стаканчиках, горщиках).
  • Центр досліджень: обладнайте його лупами, піпетками для проведення простих дослідів.

Як залучити дітей до оформлення:

  • Спільна робота: залучайте дітей до вибору рослин, створення композицій.
  • Дослідження: організовуйте прогулянки в парк, ліс, збирайте природні матеріали.
  • Розповіді: розповідайте дітям про рослини, тварин, природні явища.
  • Догляд: доручайте дітям нескладні завдання по догляду за рослинами.

Пам'ятайте: куточок природи – це не просто місце для декорацій, а простір для розвитку дитини, де вона може пізнавати світ, розвивати свою фантазію та творчі здібності.

  • облаштовуйте куточок у світлій та доступній для дітей частині приміщення
  • враховуйте біологічні особливості та сумісність представників флори та фауни, різні потреби у світлі й теплі
  • продумайте, які елементи композиції будуть виконувати функцію змінних експозицій
  • використовуйте при розміщенні елементів естетичний підхід, аби приміщення мало цілісний вигляд.


зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді