Куточок природи в закладі дошкільної освіти
Картка для фіксації результатів спостереження за рослинами
Скачати
ДИДАКТИЧНІ ЕКОІГРИ з паперових відходів
Куточок природи як засіб ознайомлення дітей із природою
Куточок природи в ДНЗ (ЗДО) — одна із форм формування природничо-екологічної компетентності дітей та прилучення їх до елементарної природничо-дослідницької діяльності. Куточок природи сприяє розвитку пізнавальної активності, виховує дбайливе ставлення до навколишнього світу та формує екологічну свідомість у дошкільників.
У системі ознайомлення дітей із природою дотримуйтесь таких принципів:
- системність та послідовність
- доступність
- науковість або енциклопедичність
- краєзнавчий підхід.
Дотримуючись цих принципів, створіть необхідні умови для засвоєння та застосування знань за такими напрямками:
- геологічні (про природні матеріали та їх властивості)
- метеорологічні (про зміну температури, форми опадів, різноманітність вітрів тощо)
- фенологічні (про сезонні зміни в природі)
- ботанічні (про особливості розвитку рослинного світу)
- зоологічні (про особливості життя тварин).
⚓Спостереження з молодшою групою під час прогулянки: орієнтовні плани
Передбачте не лише засвоєння системних знань і розвиток певних умінь та навичок, а й формування ціннісного ставлення до природи.
Куточок природи в ДНЗ своїми руками
Куточок природи в дитячому садку вихователі облаштовують своїми руками. Оформлення куточка природи в ДНЗ може стати не формальністю, а творчим процесом — щоб створити для дітей мініатюрну оазу природи.
Основні елементи куточка природи:
- Кімнатні рослини: обирайте невибагливі види з великими листками або з різною формою листя, квітучі рослини
- Мінігород: вирощуйте з дітьми кріп, петрушку чи іншу зелень, цибулю, часник.
- Натуральні матеріали: камені, мушлі, шишки. Їх використовують їх для створення композицій, декорування горщиків.
- Сухі квіти, гілочки — можна створювати гербарії, панно.
- Картинки, фотографії: зображення різних рослин, тварин, природних явищ.
- Дидактичні ігри: лото, пазли на природничу тематику.
- Колажі з природних матеріалів, створені разом із дітьми.
Коли облаштовуєте куточок природи в ДНЗ, враховуйте вікові особливості вихованців, пору року, технічні можливості приміщення та інші фактори.
Як оформити куточок природи в ДНЗ
Поради щодо оформлення
- Зональність. Якщо дозволяє простір і умови, поділіть куточок природи на зони — для рослин, для експериментів, для творчості.
- Яскравість. Використовуйте яскраві кольори, натуральні матеріали для створення затишної атмосфери.
- Безпека. Усі елементи куточка природи повинні бути безпечними для дітей.
- Сезонність. Змінюйте оформлення куточка природи відповідно до пори року.
Ідеї для оформлення куточка природи
- Календар природи — звичний для усіх формат, де відзначають зміни в природі.
- Мінісад — створюють у різних ємностях (стаканчиках, горщиках).
- Центр досліджень — у ньому розміщують лупи, піпетки для проведення простих дослідів.
Зверніть увагу
- Облаштовуйте куточок природи у світлій та доступній для дітей частині приміщення.
- Враховуйте біологічні особливості та сумісність представників флори та фауни, різні потреби у світлі й теплі.
- Продумайте, які елементи композиції будуть виконувати функцію змінних експозицій.
- Використовуйте при розміщенні елементів естетичний підхід, щоб приміщення мало цілісний вигляд.
- Об’єкти куточка природи мають привертати увагу та викликати зацікавленість дошкільників
- Небажано утримувати занадто вибагливі рослини та екзотичних тварин, зокрема тих, що занесені до Червоної книги України
- Рослини та клітки для утримання тварин не повинні займати багато місця та заважати пересуванню вихованців
- Не тримайте в групі рослини з отруйними властивостями, специфічним запахом чи колючками, а також потенційно небезпечних представників фауни
Мета й завдання діяльності еколабораторії. Перелік необхідних матеріалів та обладнання. Рекомендації, як організувати роботу еколабораторії в приміщенні й на вулиці. Приклади дослідів та експериментів для дітей
Куточок природи в різних вікових групах
Залежно від вікової категорії дітей дотримуйтеся відповідних вимог та рекомендацій щодо об'єктів куточка природи.
Молодша група
Кількість рослин | У куточку оптимально мати 3-4 кімнатні рослини. Інші розподілити по всьому приміщенню |
Характеристика рослин | Для куточка природи найкращі рослини, які мають:
|
Уміння дітей |
|
Поради | Посадіть дві однакові квітки, щоб вихованці вчилися знаходити однакові екземпляри одного виду |
Середня група
Кількість рослин | У куточку — 5-6 видів кімнатних рослин |
Характеристика рослин | Рослини мають:
|
Уміння дітей |
|
Поради | Додайте до кімнатного квітника колеус, бегонію та інші види декоравтивнолистяних та красивоквітнучих рослин |
Старша група
Кількість рослин | У куточку — 5-6 кімнатних рослин |
Характеристика рослин | Рослини різняться:
|
Уміння дітей |
|
Поради | Додайте до кімнатного квітника рослину з групи ампельних та цибулинних (традесканція, плющ, амариліс тощо). Познайомте дітей з рослинами-«лікарями», відомими своїми цілющими властивостями (алое, каланхое, хлорофітум тощо). |
Куточок природи в дитячому садку в різні пори року
Змінюйте та доповнюйте композиції залежно від пори року для успішного експерименту та спостереження. Саме динаміка вражень є запорукою безперервної зацікавленості дошкільників життям природного куточка.
Орієнтовний план робіт
Восени |
|
Узимку |
|
Навесні |
|
Улітку | Прикрасьте композицію квітковими букетами, оформивши їх власноруч разом з дітьми |
Куточок природи: незвичайні мешканці
Оригінальним варіантом організації «живого» куточка є постійне або тимчасове утримання представників світу фауни.
Найчастіше у групових приміщеннях зустрічаються акваріуми, мешканців до яких обирають залежно від вікової категорії дітей.
Молодша група | Риби з місцевих водойм: карась, краснопірка і т.д. Краснопірка як екзотичний варіант |
Середня група | Різні види золотої рибки (комета, львина голівка тощо) |
Старша група | Дрібні акваріумні рибки (гупі, мечоносці та ін.) |
Зверніть увагу!
- Відповідно до вимог дотримання безпеки дітей у закладах дошкільної освіти, акваріуми не повинні бути укомплектовані приладами для підігріву води та насичення киснем.
- Для утримання постійних мешканців (черепах, папуг та гризунів) прилаштуйте акватераріум, тераріум чи відповідну клітку. Обиріть їх з урахуванням потреб, розмірів та особливостей тієї чи іншої тварини.
- Тимчасових мешканців (молюски, комахи, різноманітні плазуни) можна утримувати в спеціальних акваріумах, тераріумах та інсектаріях не більше трьох діб, після цього поверніть їх до природного середовища.
- Оформлюючи куточок природи своїми руками, враховуйте не лише загальні вимоги та рекомендації, а й технічні особливості приміщень вашого дошкільного закладу, думку батьків та педагогічного колективу.