Враховуйте вікові особливості вихованців, пору року, технічні можливості приміщення та інші фактори.
Знайомлячи дітей із природою, дотримуйтесь таких принципів:
- системність та послідовність
- доступність
- науковість або енциклопедичність
- краєзнавчий підхід.
Дотримуючись цих принципів, створіть необхідні умови для засвоєння та застосування знань за такими напрямками:
- геологічні (про природні матеріали та їх властивості)
- метеорологічні (про зміну температури, форми опадів, різноманітність вітрів тощо)
- фенологічні (про сезонні зміни в природі)
- ботанічні (про особливості розвитку рослинного світу)
- зоологічні (про особливості життя тварин).
⚓Спостереження з молодшою групою під час прогулянки: орієнтовні плани
Передбачте не лише засвоєння системних знань і розвиток певних умінь та навичок, а й формування ціннісного ставлення до природи.
Об’єкти куточка природи:
- безпечні
- ергономічні
- привабливі
- типові
Які знання й навички потрібні вихователю для роботи вінклюзивній групі? Яка роль вихователя в команді психолого-педагогічного супроводу? Як організовувати освітній процес відповідно до рівня підтримки дитини?
Безпечні | Не тримайте у групі:
|
Ергономічні | Рослини та клітки для утримання тварин не повинні займати багато місця та заважати пересуванню вихованців |
Привабливі | Об’єкти мають привертати увагу та викликати зацікавленість дошкільників |
Типові | Не бажано утримувати занадто вибагливі рослини та екзотичних тварин, зокрема тих, що занесені до Червоної книги України |
Догляд за рослинами у різних вікових групах
Посадіть у куточку природи кімнатні рослини. Залежно від вікової категорії дітей дотримуйтеся відповідних вимог та рекомендацій.
Молодша група
Кількість рослин | У куточку оптимально мати 3-4 кімнатні рослини. Інші розподілити по всьому приміщенню |
Характеристика рослин | Для куточка природи найкращі рослини, які мають:
|
Уміння дітей |
|
Поради | Посадіть дві однакові квітки, щоб вихованці вчилися знаходити однакові екземпляри одного виду |
Середня група
Кількість рослин | У куточку — 5-6 видів кімнатних рослин |
Характеристика рослин | Рослини мають:
|
Уміння дітей |
|
Поради | Додайте до кімнатного квітника колеус, бегонію та інші види декоравтивнолистяних та красивоквітнучих рослин |
Старша група
Кількість рослин | У куточку — 5-6 кімнатних рослин |
Характеристика рослин | Рослини різняться:
|
Уміння дітей |
|
Поради | Додайте до кімнатного квітника рослину з групи ампельних та цибулинних (традесканція, плющ, амариліс тощо). Познайомте дітей з рослинами-«лікарями», відомими своїми цілющими властивостями (алое, каланхое, хлорофітум тощо). |
Як оформити куточок природи в дитячому садку в різні пори року
Що робити на вулиці в різні пори року?
Змінюйте та доповнюйте композиції залежно від пори року для успішного експерименту та спостереження. Саме динаміка вражень є запорукою безперервної зацікавленості дошкільників життям природного куточка.
Орієнтовний план робіт
Восени |
|
Узимку |
|
Навесні |
|
Улітку | Прикрасьте композицію квітковими букетами, оформивши їх власноруч разом з дітьми |
Незвичайний куточок природи своїми руками
Оригінальним варіантом організації «живого» куточка є постійне або тимчасове утримання представників світу фауни.
Найчастіше у групових приміщеннях зустрічаються акваріуми, мешканців до яких обирають залежно від вікової категорії дітей.
Молодша група | Риби з місцевих водойм: карась, краснопірка і т.д. Краснопірка як екзотичний варіант |
Середня група | Різні види золотої рибки (комета, львина голівка тощо) |
Старша група | Дрібні акваріумні рибки (гупі, мечоносці та ін.) |
Зверніть увагу!
- Відповідно до вимог дотримання безпеки дітей у закладах дошкільної освіти, акваріуми не повинні бути укомплектовані приладами для підігріву води та насичення киснем.
- Для утримання постійних мешканців (черепах, папуг та гризунів) прилаштуйте акватераріум, тераріум чи відповідну клітку. Обиріть їх з урахуванням потреб, розмірів та особливостей тієї чи іншої тварини.
- Тимчасових мешканців (молюски, комахи, різноманітні плазуни) можна утримувати в спеціальних акваріумах, тераріумах та інсектаріях не більше трьох діб, після цього поверніть їх до природного середовища.
- Оформлюючи куточок природи своїми руками, враховуйте не лише загальні вимоги та рекомендації, а й технічні особливості приміщень вашого дошкільного закладу, думку батьків та педагогічного колективу.