Учитель нової української школи хоч і опирається на нову формулу, та все ж сталим лишається «на кілька кроків попереду учня». Самовдосконалюватися, займатися самоосвітою, щоб навчити вчитися школярів...
Пропонуємо інструментарій, прихований від ока та курсів підвищення кваліфікації.
▶ ВЕБІНАР: інструктажі з учнями та працівниками школи
Самовдосконалення режимів мислення та пам’яті
Вочевидь, найменш ефективним способом запам’ятовування нової інформації є її заучування (недарма ж існує правило трьох «З»: «Зазубрив. Здав. Забув»). Куди дієвішим є чередування:
- поступове збільшення навантаження
- невеличка перерва.
Такий підхід максимально комфортний для мозку, оскільки дає змогу:
- закріпити новоутворені нейтронні зв’язки
- зберегти накопичену інформацію.
Дієвість цього підходу пояснюють існуванням двох фундаментально різних режимів мислення — зосередженого та розсіяного, що присутні в кожної людини і розкриваються почергово, залежно від ситуації.
Режими мислення
Режим мислення | База | Сутність | Застосування у вирішенні |
| усталені нейронні зв’язки | дає змогу концентрувати увагу та не відволікатися на другорядні речі | для тривіальних завдань, на які потрібне глибоке фокусування |
| випадкові нейронні зв’язки | необхідні спокій та розслаблення, фактично абстрагування від предмету дослідження, переключення уваги | для нестандартних або ж нових завдань, що вимагають творчого підходу |
Особливість людського мозку в тому, що він не може працювати в обох режимах одночасно. Тому педагог має навчитися самостійно «вмикати/вимикати» режими.
Нейробіологи та неврологи рекомендують два найбільш оптимальних способи переключення режимів:
спосіб | значення для професійної діяльності | |
сон |
| |
фізична активність |
|
Розуміючи базові режими мислення, вчитель може обирати найбільш ефективний інструментарій для самовдосконалення та самоосвіти:
Режим мислення | Інструментарій | Приклади | |
| цілеспрямована практика |
| |
| метод метафор та аналогій |
| |
візуалізація (візуально-просторове запам’ятовування інформації) |
|
Зауважте!
За практикування не варто відточувати майстерність безупинно впродовж дня. Набагато ефективнішим способом є щоденне повторення з інтервалами. Перерви допомагають мозку розслабитись, абстрагуватися, обробити інформацію та перенести її з короткострокової в довготривалу пам’ять.
Особливості пам’яті
Тип пам’яті | Особливості | Візуальний образ | |
|
| шкільна дошка — робоча пам’ять | |
|
| бібліотека чи архів школи — архівна пам’ять |
НАКАЗИ: як реєструвати та зберігати🖨 Будуємо фрагменти
Часом ми думаємо, що навчаємося, самовдосконалюємося, займаємося самоосвітою — насправді ж марнуємо час!
Приміром, вивчаючи іноземні слова за допомогою словника, ми працюємо лише з короткостроковою пам’яттю. А щоб ці слова закріпилися в «архіві» довготривалої пам’яті, необхідно не лише повторювати їх щодня впродовж тривалого періоду часу, але й вивчати їх у контексті.
Перш за все слід створити концептуальні фрагменти — «розумові петлі», — які через своє значення поєднуватимуть різні уривки інформації. Пласти фрагментів мають постійно збільшуватися і вибудовуватися у більші масиви. Так ви максимізуєте результат від прикладених зусиль.
Розуміння — це не набір слів, а зв’язки між фрагментами. Варто зрозуміти основну ідею та контекст, щоб запам’ятати більший масив інформації та зберегти його в довготривалій пам’яті.
Інструменти самовдосконалення
Інструмент | Спосіб використання | |
Пригадування |
| |
Зміна середовища |
| |
Проекція |
| |
Відмова від шаблонів |
| |
Застосування на практиці |
| |
Групова робота |
| |
Запитання |
| |
Осмислення |
|
Самовдосконалюючись — борімося з прокрастинацією
Прокрастинація — це зволікання при вчиненні необхідних дій. Частіше всього людина — навіть педагог! — її уперто не помічає. Однак прокрастинація поглинає колосальну частину вільного часу.
Як боротися зі щогодинною перевіркою електронної пошти, соціальних мереж чи заповнюванням журналів;)? Спробуйте змінити звички:
- розпізнайте сигнали (місце, час, самопочуття та реакції), що призводять до шкідливих наслідків
- змініть заведений порядок — створіть список запланованих справ на день, опануйте тайм-менеджмент
- подбайте про винагороду — якщо хочете подолати залежність, оберіть для себе цінну нагороду
- вперто вірте, що можете це зробити.
Прокрастинація — це звичайний спосіб абстрагуватися від рутинної та нудної роботи, що викликає апатію. Боротися з прокрастинацією можна!
Техніка | Особливості |
Pomodoro | Чітко дотримуйтеся інструкції: – 25 хв. ціленаправленої роботи у зосередженому режимі – 5 хв. відпочину в розсіяному режимі з обов’язковою винагородою за досягнення результату |
Зміна акцентів | Зосередьте увагу на самому процесі, а не на продукті, щоб швидко «втягнутися» в роботу без відчуття дискомфорту |
Планування | Записуйте завдання на наступний день ввечері перед сном, щоб мозок дібрав варіанти найкращого і найшвидшого вирішення |
Ранжування | Першими зранку виконуйте найважливіші і найменш улюблені завдання, аби мозок максимально оперативно переключався на наступні завдання |


