Приховані інструменти професійного самовдосконалення педагога

Теми:
Необхідність постійного професійного самовдосконалення та розвитку особистості у педагогічній діяльності закріплене навіть у законодавстві. Але ж не законодавством єдиним…

Учитель нової української школи хоч і опирається на нову формулу, та все ж сталим лишається «на кілька кроків попереду учня». Самовдосконалюватися, займатися самоосвітою, щоб навчити вчитися школярів...

Пропонуємо інструментарій, прихований від ока та курсів підвищення кваліфікації.

Самовдосконалення режимів мислення та пам’яті

Вочевидь, найменш ефективним способом запам’ятовування нової інформації є її заучування (недарма ж існує правило трьох «З»: «Зазубрив. Здав. Забув»). Куди дієвішим є чередування:

  • поступове збільшення навантаження
  • невеличка перерва.

Такий підхід максимально комфортний для мозку, оскільки дає змогу:

  • закріпити новоутворені нейтронні зв’язки
  • зберегти накопичену інформацію.

Дієвість цього підходу пояснюють існуванням двох фундаментально різних режимів мислення — зосередженого та розсіяного, що присутні в кожної людини і розкриваються почергово, залежно від ситуації.

Режими мислення

Режим мислення

База

Сутність

Застосування у вирішенні

  • зосереджений

усталені нейронні зв’язки

дає змогу концентрувати увагу та не відволікатися на другорядні речі

для тривіальних завдань, на які потрібне глибоке фокусування

  • розсіяний

випадкові нейронні зв’язки

необхідні спокій та розслаблення, фактично абстрагування від предмету дослідження, переключення уваги

для нестандартних або ж нових завдань, що вимагають творчого підходу

Особливість людського мозку в тому, що він не може працювати в обох режимах одночасно. Тому педагог має навчитися самостійно «вмикати/вимикати» режими.

Нейробіологи та неврологи рекомендують два найбільш оптимальних способи переключення режимів:

спосіб

значення для професійної діяльності

сон

  • під час сну в мозку виникають нові нейронні зв’язки
  • вночі відбувається «детоксикація» мозку, тобто сон підтримує чистоту і здоров’я мозку
  • сон упорядковує ваші ідеї та систематизує отриману впродовж дня інформацію
  • інформація засвоюється найбільш ефективно, тож варто нові для себе дані переглядати щовечора і щоранку

фізична активність

  • спорт, прогулянки на свіжому повітрі, прибирання і навіть приймання душу сприяють думанню по-новому, розвантаженню
  • запам’ятовування інформації відбувається майже на несвідомому рівні
  • виникають нові ідеї чи рішення нетривіальних задач

Розуміючи базові режими мислення, вчитель може обирати найбільш ефективний інструментарій для самовдосконалення та самоосвіти:

Режим мислення

Інструментарій

Приклади

  • зосереджений

цілеспрямована практика

  • відточування окремих пасажів під час навчання грі на гітарі
  • розспівування гам на вокалі
  • повторення вимови та написання слів при вивченні іноземних мов чи абстрактних термінів
  • розсіяний

метод метафор та аналогій

  • на фізиці — асоціювання струму з водою
  • на географії — асоціювання території Італії з формою чобітка
  • на історії — асоціювання давнього Єгипту з пірамідами

візуалізація (візуально-просторове запам’ятовування інформації)

  • створення таблиць і схем з деталізованою інформацією
  • підготовка карток з окремими словами для вивчення іноземної мови
  • виписування формул на окремому аркуші

Зауважте!

За практикування не варто відточувати майстерність безупинно впродовж дня. Набагато ефективнішим способом є щоденне повторення з інтервалами. Перерви допомагають мозку розслабитись, абстрагуватися, обробити інформацію та перенести її з короткострокової в довготривалу пам’ять.

Особливості пам’яті

Тип пам’яті

Особливості

Візуальний образ

  • короткострокова

  • обмежений об’єм
  • короткотривале зберігання
  • інформація неосмислена та необроблена

шкільна дошка — робоча пам’ять

  • довготривала

  • необмежений об’єм
  • тривалість зберігання необмежена
  • осмислена та систематизована інформація

бібліотека чи архів школи — архівна пам’ять

Будуємо фрагменти

Часом ми думаємо, що навчаємося, самовдосконалюємося, займаємося самоосвітою — насправді ж марнуємо час!

Приміром, вивчаючи іноземні слова за допомогою словника, ми працюємо лише з короткостроковою пам’яттю. А щоб ці слова закріпилися в «архіві» довготривалої пам’яті, необхідно не лише повторювати їх щодня впродовж тривалого періоду часу, але й вивчати їх у контексті.

Перш за все слід створити концептуальні фрагменти — «розумові петлі», — які через своє значення поєднуватимуть різні уривки інформації. Пласти фрагментів мають постійно збільшуватися і вибудовуватися у більші масиви. Так ви максимізуєте результат від прикладених зусиль.

Наприклад

При вивченні іноземної мови необхідно:

  • знати алфавіт
  • поєднувати букви у слова
  • формувати фрази зі слів
  • створювати текст зі складних синтаксичних конструкцій.

Психологи радять при побудові фрагментів:

  • зосередитися і не відволікатися
  • зрозуміти основну ідею
  • намагатися поглибити контекст, щоб розуміти не лише як, але й коли використовувати фрагмент, а коли не варто
  • практикуватися, щоб закріпити інформацію та побачити її місце у системі ваших знань

Розуміння — це не набір слів, а зв’язки між фрагментами. Варто зрозуміти основну ідею та контекст, щоб запам’ятати більший масив інформації та зберегти його в довготривалій пам’яті.

Інструменти самовдосконалення

Інструмент

Спосіб використання

Пригадування

  • відмовтеся від методу пасивного перечитування інформації по кілька разів
  • спробуйте пригадати, що нового і корисного ви дізналися
  • тестуйте себе у максимально деталізованому режимі «питання–відповідь»

Зміна середовища

  • не асоціюйте нову інформацію з предметами інтер’єру чи екстер’єру, в оточенні яких ви її отримали
  • змінюйте середовище при пригадуванні інформації, щоб уникати просторової прив’язки

Проекція

  • спробуйте перенести здобуті знання з однієї сфери життя чи галузі знань на іншу
  • проаналізуйте спільні та відмінні характеристики вашого знання у цих сферах

Відмова від шаблонів

  • відмовтеся від звичних установок та шаблонного вирішення завдань
  • намагайтеся знайти інноваційне рішення

Застосування на практиці

  • проаналізуйте у який спосіб, де і коли ви можете застосувати отримані знання на практиці
  • експериментуйте

Групова робота

  • спробуйте обговорити інформацію з колегами-вчителями або ж зі школярами
  • беріть активну участь у дискусіях, аби досягти синергетичного ефекту

Запитання

  • якщо інформація, яку ви вивчаєте, нецікава або надто складна для вас, створіть власний опитувальник
  • запишіть усі запитання, на які хотіли б отримати відповіді після вивчення матеріалу
  • під час засвоєння інформації намагайтеся знаходити відповіді на питання
  • залучайте додаткові інформаційні ресурси

Осмислення

  • знаходьте час для обдумування отриманих знань, адже лише осмислення забезпечує глибинне розуміння та довготривале запам’ятовування

Самовдосконалюючись — борімося з прокрастинацією

Прокрастинація — це зволікання при вчиненні необхідних дій. Частіше всього людина — навіть педагог! — її уперто не помічає. Однак прокрастинація поглинає колосальну частину вільного часу.

Як боротися зі щогодинною перевіркою електронної пошти, соціальних мереж чи заповнюванням журналів;)? Спробуйте змінити звички:

  • розпізнайте сигнали (місце, час, самопочуття та реакції), що призводять до шкідливих наслідків
  • змініть заведений порядок — створіть список запланованих справ на день, опануйте тайм-менеджмент
  • подбайте про винагороду — якщо хочете подолати залежність, оберіть для себе цінну нагороду
  • вперто вірте, що можете це зробити.

Прокрастинація — це звичайний спосіб абстрагуватися від рутинної та нудної роботи, що викликає апатію. Боротися з прокрастинацією можна!

Техніка

Особливості

Pomodoro

Чітко дотримуйтеся інструкції:

– 25 хв. ціленаправленої роботи у зосередженому режимі

– 5 хв. відпочину в розсіяному режимі з обов’язковою винагородою за досягнення результату

Зміна акцентів

Зосередьте увагу на самому процесі, а не на продукті, щоб швидко «втягнутися» в роботу без відчуття дискомфорту

Планування

Записуйте завдання на наступний день ввечері перед сном, щоб мозок дібрав варіанти найкращого і найшвидшого вирішення

Ранжування

Першими зранку виконуйте найважливіші і найменш улюблені завдання, аби мозок максимально оперативно переключався на наступні завдання



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді