Приховані інструменти професійного самовдосконалення педагога

Необхідність постійного професійного самовдосконалення та розвитку особистості у педагогічній діяльності закріплене навіть у законодавстві. Але ж не законодавством єдиним…

Учитель нової української школи хоч і опирається на нову формулу, та все ж сталим лишається «на кілька кроків попереду учня». Самовдосконалюватися, займатися самоосвітою, щоб навчити вчитися школярів...

Пропонуємо інструментарій, прихований від ока та курсів підвищення кваліфікації.

▶ ВЕБІНАР: інструктажі з учнями та працівниками школи

Самовдосконалення режимів мислення та пам’яті

Вочевидь, найменш ефективним способом запам’ятовування нової інформації є її заучування (недарма ж існує правило трьох «З»: «Зазубрив. Здав. Забув»). Куди дієвішим є чередування:

  • поступове збільшення навантаження
  • невеличка перерва.

Такий підхід максимально комфортний для мозку, оскільки дає змогу:

  • закріпити новоутворені нейтронні зв’язки
  • зберегти накопичену інформацію.

Дієвість цього підходу пояснюють існуванням двох фундаментально різних режимів мислення — зосередженого та розсіяного, що присутні в кожної людини і розкриваються почергово, залежно від ситуації.

Режими мислення

Режим мислення

База

Сутність

Застосування у вирішенні

  • зосереджений

усталені нейронні зв’язки

дає змогу концентрувати увагу та не відволікатися на другорядні речі

для тривіальних завдань, на які потрібне глибоке фокусування

  • розсіяний

випадкові нейронні зв’язки

необхідні спокій та розслаблення, фактично абстрагування від предмету дослідження, переключення уваги

для нестандартних або ж нових завдань, що вимагають творчого підходу

Особливість людського мозку в тому, що він не може працювати в обох режимах одночасно. Тому педагог має навчитися самостійно «вмикати/вимикати» режими.

Нейробіологи та неврологи рекомендують два найбільш оптимальних способи переключення режимів:

спосіб

значення для професійної діяльності

сон

  • під час сну в мозку виникають нові нейронні зв’язки
  • вночі відбувається «детоксикація» мозку, тобто сон підтримує чистоту і здоров’я мозку
  • сон упорядковує ваші ідеї та систематизує отриману впродовж дня інформацію
  • інформація засвоюється найбільш ефективно, тож варто нові для себе дані переглядати щовечора і щоранку

фізична активність

  • спорт, прогулянки на свіжому повітрі, прибирання і навіть приймання душу сприяють думанню по-новому, розвантаженню
  • запам’ятовування інформації відбувається майже на несвідомому рівні
  • виникають нові ідеї чи рішення нетривіальних задач

Розуміючи базові режими мислення, вчитель може обирати найбільш ефективний інструментарій для самовдосконалення та самоосвіти:

Режим мислення

Інструментарій

Приклади

  • зосереджений

цілеспрямована практика

  • відточування окремих пасажів під час навчання грі на гітарі
  • розспівування гам на вокалі
  • повторення вимови та написання слів при вивченні іноземних мов чи абстрактних термінів
  • розсіяний

метод метафор та аналогій

  • на фізиці — асоціювання струму з водою
  • на географії — асоціювання території Італії з формою чобітка
  • на історії — асоціювання давнього Єгипту з пірамідами

візуалізація (візуально-просторове запам’ятовування інформації)

  • створення таблиць і схем з деталізованою інформацією
  • підготовка карток з окремими словами для вивчення іноземної мови
  • виписування формул на окремому аркуші

Зауважте!

За практикування не варто відточувати майстерність безупинно впродовж дня. Набагато ефективнішим способом є щоденне повторення з інтервалами. Перерви допомагають мозку розслабитись, абстрагуватися, обробити інформацію та перенести її з короткострокової в довготривалу пам’ять.

Особливості пам’яті

Тип пам’яті

Особливості

Візуальний образ

  • короткострокова

  • обмежений об’єм
  • короткотривале зберігання
  • інформація неосмислена та необроблена

шкільна дошка — робоча пам’ять

  • довготривала

  • необмежений об’єм
  • тривалість зберігання необмежена
  • осмислена та систематизована інформація

бібліотека чи архів школи — архівна пам’ять

НАКАЗИ: як реєструвати та зберігати🖨 Будуємо фрагменти

Часом ми думаємо, що навчаємося, самовдосконалюємося, займаємося самоосвітою — насправді ж марнуємо час!

Приміром, вивчаючи іноземні слова за допомогою словника, ми працюємо лише з короткостроковою пам’яттю. А щоб ці слова закріпилися в «архіві» довготривалої пам’яті, необхідно не лише повторювати їх щодня впродовж тривалого періоду часу, але й вивчати їх у контексті.

Перш за все слід створити концептуальні фрагменти — «розумові петлі», — які через своє значення поєднуватимуть різні уривки інформації. Пласти фрагментів мають постійно збільшуватися і вибудовуватися у більші масиви. Так ви максимізуєте результат від прикладених зусиль.

Наприклад

При вивченні іноземної мови необхідно:

  • знати алфавіт
  • поєднувати букви у слова
  • формувати фрази зі слів
  • створювати текст зі складних синтаксичних конструкцій.

Психологи радять при побудові фрагментів:

  • зосередитися і не відволікатися
  • зрозуміти основну ідею
  • намагатися поглибити контекст, щоб розуміти не лише як, але й коли використовувати фрагмент, а коли не варто
  • практикуватися, щоб закріпити інформацію та побачити її місце у системі ваших знань

Розуміння — це не набір слів, а зв’язки між фрагментами. Варто зрозуміти основну ідею та контекст, щоб запам’ятати більший масив інформації та зберегти його в довготривалій пам’яті.

Інструменти самовдосконалення

Інструмент

Спосіб використання

Пригадування

  • відмовтеся від методу пасивного перечитування інформації по кілька разів
  • спробуйте пригадати, що нового і корисного ви дізналися
  • тестуйте себе у максимально деталізованому режимі «питання–відповідь»

Зміна середовища

  • не асоціюйте нову інформацію з предметами інтер’єру чи екстер’єру, в оточенні яких ви її отримали
  • змінюйте середовище при пригадуванні інформації, щоб уникати просторової прив’язки

Проекція

  • спробуйте перенести здобуті знання з однієї сфери життя чи галузі знань на іншу
  • проаналізуйте спільні та відмінні характеристики вашого знання у цих сферах

Відмова від шаблонів

  • відмовтеся від звичних установок та шаблонного вирішення завдань
  • намагайтеся знайти інноваційне рішення

Застосування на практиці

  • проаналізуйте у який спосіб, де і коли ви можете застосувати отримані знання на практиці
  • експериментуйте

Групова робота

  • спробуйте обговорити інформацію з колегами-вчителями або ж зі школярами
  • беріть активну участь у дискусіях, аби досягти синергетичного ефекту

Запитання

  • якщо інформація, яку ви вивчаєте, нецікава або надто складна для вас, створіть власний опитувальник
  • запишіть усі запитання, на які хотіли б отримати відповіді після вивчення матеріалу
  • під час засвоєння інформації намагайтеся знаходити відповіді на питання
  • залучайте додаткові інформаційні ресурси

Осмислення

  • знаходьте час для обдумування отриманих знань, адже лише осмислення забезпечує глибинне розуміння та довготривале запам’ятовування

Самовдосконалюючись — борімося з прокрастинацією

Прокрастинація — це зволікання при вчиненні необхідних дій. Частіше всього людина — навіть педагог! — її уперто не помічає. Однак прокрастинація поглинає колосальну частину вільного часу.

Як боротися зі щогодинною перевіркою електронної пошти, соціальних мереж чи заповнюванням журналів;)? Спробуйте змінити звички:

  • розпізнайте сигнали (місце, час, самопочуття та реакції), що призводять до шкідливих наслідків
  • змініть заведений порядок — створіть список запланованих справ на день, опануйте тайм-менеджмент
  • подбайте про винагороду — якщо хочете подолати залежність, оберіть для себе цінну нагороду
  • вперто вірте, що можете це зробити.

Прокрастинація — це звичайний спосіб абстрагуватися від рутинної та нудної роботи, що викликає апатію. Боротися з прокрастинацією можна!

Техніка

Особливості

Pomodoro

Чітко дотримуйтеся інструкції:

– 25 хв. ціленаправленої роботи у зосередженому режимі

– 5 хв. відпочину в розсіяному режимі з обов’язковою винагородою за досягнення результату

Зміна акцентів

Зосередьте увагу на самому процесі, а не на продукті, щоб швидко «втягнутися» в роботу без відчуття дискомфорту

Планування

Записуйте завдання на наступний день ввечері перед сном, щоб мозок дібрав варіанти найкращого і найшвидшого вирішення

Ранжування

Першими зранку виконуйте найважливіші і найменш улюблені завдання, аби мозок максимально оперативно переключався на наступні завдання



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді