Учитель нової української школи хоч і опирається на нову формулу, та все ж сталим лишається «на кілька кроків попереду учня». Самовдосконалюватися, займатися самоосвітою, щоб навчити вчитися школярів...
Пропонуємо інструментарій, прихований від ока та курсів підвищення кваліфікації.
Самовдосконалення режимів мислення та пам’яті
Вочевидь, найменш ефективним способом запам’ятовування нової інформації є її заучування (недарма ж існує правило трьох «З»: «Зазубрив. Здав. Забув»). Куди дієвішим є чередування:
- поступове збільшення навантаження
- невеличка перерва.
Такий підхід максимально комфортний для мозку, оскільки дає змогу:
- закріпити новоутворені нейтронні зв’язки
- зберегти накопичену інформацію.
Дієвість цього підходу пояснюють існуванням двох фундаментально різних режимів мислення — зосередженого та розсіяного, що присутні в кожної людини і розкриваються почергово, залежно від ситуації.
Режими мислення
Режим мислення | База | Сутність | Застосування у вирішенні |
| усталені нейронні зв’язки | дає змогу концентрувати увагу та не відволікатися на другорядні речі | для тривіальних завдань, на які потрібне глибоке фокусування |
| випадкові нейронні зв’язки | необхідні спокій та розслаблення, фактично абстрагування від предмету дослідження, переключення уваги | для нестандартних або ж нових завдань, що вимагають творчого підходу |
Особливість людського мозку в тому, що він не може працювати в обох режимах одночасно. Тому педагог має навчитися самостійно «вмикати/вимикати» режими.
Нейробіологи та неврологи рекомендують два найбільш оптимальних способи переключення режимів:
спосіб | значення для професійної діяльності | |
сон |
| |
фізична активність |
|
Розуміючи базові режими мислення, вчитель може обирати найбільш ефективний інструментарій для самовдосконалення та самоосвіти:
Режим мислення | Інструментарій | Приклади | |
| цілеспрямована практика |
| |
| метод метафор та аналогій |
| |
візуалізація (візуально-просторове запам’ятовування інформації) |
|
Зауважте!
За практикування не варто відточувати майстерність безупинно впродовж дня. Набагато ефективнішим способом є щоденне повторення з інтервалами. Перерви допомагають мозку розслабитись, абстрагуватися, обробити інформацію та перенести її з короткострокової в довготривалу пам’ять.
Корисна стаття
Особливості пам’яті
Тип пам’яті | Особливості | Візуальний образ | |
|
| шкільна дошка — робоча пам’ять | |
|
| бібліотека чи архів школи — архівна пам’ять |
Будуємо фрагменти
Часом ми думаємо, що навчаємося, самовдосконалюємося, займаємося самоосвітою — насправді ж марнуємо час!
Приміром, вивчаючи іноземні слова за допомогою словника, ми працюємо лише з короткостроковою пам’яттю. А щоб ці слова закріпилися в «архіві» довготривалої пам’яті, необхідно не лише повторювати їх щодня впродовж тривалого періоду часу, але й вивчати їх у контексті.
Перш за все слід створити концептуальні фрагменти — «розумові петлі», — які через своє значення поєднуватимуть різні уривки інформації. Пласти фрагментів мають постійно збільшуватися і вибудовуватися у більші масиви. Так ви максимізуєте результат від прикладених зусиль.
Розуміння — це не набір слів, а зв’язки між фрагментами. Варто зрозуміти основну ідею та контекст, щоб запам’ятати більший масив інформації та зберегти його в довготривалій пам’яті.
Інструменти самовдосконалення
Інструмент | Спосіб використання | |
Пригадування |
| |
Зміна середовища |
| |
Проекція |
| |
Відмова від шаблонів |
| |
Застосування на практиці |
| |
Групова робота |
| |
Запитання |
| |
Осмислення |
|
Самовдосконалюючись — борімося з прокрастинацією
Прокрастинація — це зволікання при вчиненні необхідних дій. Частіше всього людина — навіть педагог! — її уперто не помічає. Однак прокрастинація поглинає колосальну частину вільного часу.
Як боротися зі щогодинною перевіркою електронної пошти, соціальних мереж чи заповнюванням журналів;)? Спробуйте змінити звички:
- розпізнайте сигнали (місце, час, самопочуття та реакції), що призводять до шкідливих наслідків
- змініть заведений порядок — створіть список запланованих справ на день, опануйте тайм-менеджмент
- подбайте про винагороду — якщо хочете подолати залежність, оберіть для себе цінну нагороду
- вперто вірте, що можете це зробити.
Прокрастинація — це звичайний спосіб абстрагуватися від рутинної та нудної роботи, що викликає апатію. Боротися з прокрастинацією можна!
Техніка | Особливості |
Pomodoro | Чітко дотримуйтеся інструкції: – 25 хв. ціленаправленої роботи у зосередженому режимі – 5 хв. відпочину в розсіяному режимі з обов’язковою винагородою за досягнення результату |
Зміна акцентів | Зосередьте увагу на самому процесі, а не на продукті, щоб швидко «втягнутися» в роботу без відчуття дискомфорту |
Планування | Записуйте завдання на наступний день ввечері перед сном, щоб мозок дібрав варіанти найкращого і найшвидшого вирішення |
Ранжування | Першими зранку виконуйте найважливіші і найменш улюблені завдання, аби мозок максимально оперативно переключався на наступні завдання |