Організація протипожежного режиму: обов'язки керівника
Повинність встановлювати в школі протипожежний режим визначена:
- пунктом 3 розділу ІІ Правил пожежної безпеки в Україні
- пунктом 2 розділу ІІ Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України.
Норми цих пунктів зобов’язують директора школи встановити протипожежний режим відповідним документом — наказом, інструкцією тощо.
Що таке «протипожежний режим»
Примітно, що ні галузеві правила пожежної безпеки, ні Кодекс цивільного захисту України не дають визначення поняттю «протипожежний режим». Нормативного розуміння що це є — немає.
Розроблені в Україні правила пожежної безпеки лише зазначають, з чого складається протипожежний режим.
Однак нормативний документ, прийнятий на високому державному рівні, покликаний допомогти як громадянину, так і закладу в забезпеченні пожежної безпеки. У ньому має бути чітко визначена та чи так норма, аби не створювати проблем під час реалізації заходів безпеки.
Як встановлюють протипожежний режим
Щоб задовольнити вимоги правил пожежної безпеки у школі, найдоцільніше протипожежний режим встановити інструкцією, яку затверджує наказом директор. Таку інструкцію називають, приміром:
- Інструкція про встановлення протипожежного режиму
- Інструкція з охорони праці на забезпечення протипожежного режиму.
І Правила пожежної безпеки в Україні, і Правила пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України зазначають, що у заходах протипожежного режиму передбачають:
|
| |
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
– оповіщення учасників навчально-виховного процесу – виклику пожежно-рятувальних підрозділів – зупинки технологічного й навчального устаткування – вимкнення ліфтів, підйомників, вентиляційних установок, електроспоживачів – застосування засобів пожежогасіння – послідовної евакуації людей і матеріальних цінностей | ||
| ||
|
Що зазначати в інструкції
Складаючи інструкцію, всі встановлені правилами пожежної безпеки порядки варто:
- визначати як окремий розділ
- узгоджувати зміст кожного розділу з вимогами протипожежних норм і правил
- враховувати конкретні особливості навчального закладу.
Труднощі тлумачення
За складання інструкцій керівник натрапить на деякі складнощі у зв’язку з недосконалістю законодавства та розмаїття норм.
Наприклад, за правилами керівник «визначає обов’язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки».
Кого вважати посадовою особою в школі?
Кодексом України про адміністративні правопорушення на посадових осіб покладають більшу міру відповідальності порівняно з громадянином.
Якщо керуватися аналогією законодавства, то статтею 2 ЗУ «Про службу в органах місцевого самоврядування» визначено:
- посадовою особою місцевого самоврядування є особа, яка:
– працює в органах місцевого самоврядування
– має відповідні посадові повноваження щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій
– отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету.
Дія цього Закону не поширюється на:
- технічних працівників
- обслуговуючий персонал органів місцевого самоврядування.
Отож за аналогією посадовою особою в школі можна вважати особу, яка:
- працює у школі
- має відповідні посадові повноваження щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій
- отримує заробітну плату за роботу в школі.
Порядок дій у разі пожежі
Окрім унормування заходів протипожежного режиму, керівник навчального закладу має також визначити порядки дій у разі виникнення пожежі. Зокрема, необхідно чітко визначити дії учасників навчально-виховного процесу щодо:
- оповіщення про пожежу
- послідовності евакуації
- виклику пожежно-рятувальних підрозділів
- зупинки технологічного та навчального устаткування
- вимкнення електроустановок, ліфтів
- застосування засобів пожежогасіння.
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Плани (схеми) евакуації на випадок пожежі слід розміщувати на видноті у будівлях і спорудах навчальних закладів, що мають два і більше поверхів та в яких одночасно перебувають на поверсі понад 25 осіб.