Як у школі забезпечити протипожежний режим

Що має зробити коли керівник навчального закладу, коли вже призначив усіх відповідальних осіб? Визначитися з протипожежним режимом у закладі. Але що таке сам протипожежний режим і які труднощі на шляху до нього?

Організація протипожежного режиму: обов'язки керівника

Повинність встановлювати в школі протипожежний режим визначена:

Норми цих пунктів зобов’язують директора школи встановити протипожежний режим відповідним документом — наказом, інструкцією тощо.

Що таке «протипожежний режим»

Примітно, що ні галузеві правила пожежної безпеки, ні Кодекс цивільного захисту України не дають визначення поняттю «протипожежний режим». Нормативного розуміння що це є — немає.

Розроблені в Україні правила пожежної безпеки лише зазначають, з чого складається протипожежний режим.

Однак нормативний документ, прийнятий на високому державному рівні, покликаний допомогти як громадянину, так і закладу в забезпеченні пожежної безпеки. У ньому має бути чітко визначена та чи так норма, аби не створювати проблем під час реалізації заходів безпеки.

Як встановлюють протипожежний режим

Щоб задовольнити вимоги правил пожежної безпеки у школі, найдоцільніше протипожежний режим встановити інструкцією, яку затверджує наказом директор. Таку інструкцію називають, приміром:

  • Інструкція про встановлення протипожежного режиму
  • Інструкція з охорони праці на забезпечення протипожежного режиму.

І Правила пожежної безпеки в Україні, і Правила пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України зазначають, що у заходах протипожежного режиму передбачають:

  • порядки

  • утримання шляхів евакуації

  • застосування відкритого вогню

  • використання побутових нагрівальних приладів

  • проведення тимчасових пожежонебезпечних робіт

  • зберігання матеріальних цінностей, необхідних для здійснення господарської діяльності як в приміщеннях так і на території

  • прибирання горючого пилу й відходів

  • зберігання промасленого спецодягу та ганчір’я

  • очищення елементів вентиляційних систем від горючих відкладень

  • відключення від мережі електроживлення обладнання та вентиляційних систем у разі пожежі

  • огляду й зачинення приміщень і будівель після закінчення занять і роботи школи

  • проходження посадовими особами навчання й перевірки знань з питань пожежної безпеки

  • проведення з працівниками протипожежних інструктажів та занять з пожежно-технічного мінімуму з призначенням відповідальних за їх проведення

  • організації експлуатації та обслуговування наявних засобів протипожежного захисту

  • проведення планово-попереджувальних ремонтів та оглядів електроустановок, опалювального, вентиляційного, технологічного та іншого інженерного, а також навчального обладнання

  • збирання членів пожежно-рятувального підрозділу добровільної пожежної охорони та посадових осіб, відповідальних за пожежну безпеку, у разі виникнення пожежі, виклику вночі, у вихідні й святкові дні

  • дій у разі виникнення пожежі, що включають іще порядки та способи:

– оповіщення учасників навчально-виховного процесу

– виклику пожежно-рятувальних підрозділів

– зупинки технологічного й навчального устаткування

– вимкнення ліфтів, підйомників, вентиляційних установок, електроспоживачів

– застосування засобів пожежогасіння

– послідовної евакуації людей і матеріальних цінностей

  • заборону куріння в приміщеннях і на території навчального закладу
  • правила проїзду та стоянки транспортних засобів

Що зазначати в інструкції

Складаючи інструкцію, всі встановлені правилами пожежної безпеки порядки варто:

  • визначати як окремий розділ
  • узгоджувати зміст кожного розділу з вимогами протипожежних норм і правил
  • враховувати конкретні особливості навчального закладу.

Труднощі тлумачення

За складання інструкцій керівник натрапить на деякі складнощі у зв’язку з недосконалістю законодавства та розмаїття норм.

Наприклад, за правилами керівник «визначає обов’язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки».

Кого вважати посадовою особою в школі?

Кодексом України про адміністративні правопорушення на посадових осіб покладають більшу міру відповідальності порівняно з громадянином.

Якщо керуватися аналогією законодавства, то статтею 2 ЗУ «Про службу в органах місцевого самоврядування» визначено:

  • посадовою особою місцевого самоврядування є особа, яка:

– працює в органах місцевого самоврядування

– має відповідні посадові повноваження щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій

– отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету.

Дія цього Закону не поширюється на:

  • технічних працівників
  • обслуговуючий персонал органів місцевого самоврядування.

Отож за аналогією посадовою особою в школі можна вважати особу, яка:

  • працює у школі
  • має відповідні посадові повноваження щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій
  • отримує заробітну плату за роботу в школі. 

Порядок дій у разі пожежі

Окрім унормування заходів протипожежного режиму, керівник навчального закладу має також визначити порядки дій у разі виникнення пожежі. Зокрема, необхідно чітко визначити дії учасників навчально-виховного процесу щодо:

  • оповіщення про пожежу
  • послідовності евакуації
  • виклику пожежно-рятувальних підрозділів
  • зупинки технологічного та навчального устаткування
  • вимкнення електроустановок, ліфтів
  • застосування засобів пожежогасіння.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Плани (схеми) евакуації на випадок пожежі слід розміщувати на видноті у будівлях і спорудах навчальних закладів, що мають два і більше поверхів та в яких одночасно перебувають на поверсі понад 25 осіб.



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді