Складаємо примірне двотижневе меню в дошкільному закладі

Чи знаєте ви, що враховують, розроблюючи примірне двотижневе меню в дошкільному закладі, як розподіляють страви, і навіщо все це?

Як написати якісний фандрейзинговий план

У примірному двотижневому меню розподіляють перспективно страви, які споживатимуть діти протягом десяти днів перебування в дошкільному навчальному закладі.

Завдяки примірному двотижневому меню забезпечують:

  • різноманітність страв у дитячому харчуванні
  • правильний розподіл продуктів протягом десяти днів.

Складаючи таке перспективне меню, враховують сезонність.

Приміром

Улітку в дошкільних закладах необхідно передбачати другий сніданок з фруктів і соків

Отож примірне двотижневе меню зазвичай складають одним зі способів:

У кожному ДНЗ складають таке меню відповідно до п. 1.12 Інструкції з організації харчування дітей у дошкільних навчальних закладах, затвердженої наказом МОН України та МОЗ України від 17.04.2006 № 298/227.

Примірне двотижневе меню:

  • затверджує наказом керівник дошкільного закладу
  • погоджують з органом Держпродспоживслужби.

Саме завідувач (директор) ДНЗ визначає, як часто складатимуть примірне меню — щосезону чи кожного півріччя.

Під час розроблення меню керуються картотекою стрів і такими вихідними показниками, як:

  • норми харчування дітей
  • розподіл продуктового набору за основними групами та видами продуктів (додаток 1 до Інструкції з організації харчування дітей у дошкільних навчальних закладах)
  • відповідністю кожного прийому їжі вимогам щодо калорійності:
  • сніданок

25%

від добової норми споживання калорій

  • обід

35%

  • підвечірок

20%

  • вечеря

Поради з укладання примірного двотижневого меню для ДНЗ

У меню викладають чергування страв у такому порядку, щоб:

  • виключити дублювання будь-якої страви протягом одного-двох тижнів
  • правильно поєднувати продукти у стравах і страви в меню.

Приклад правильного комбінування

Якщо на перше плануєте страву з великим вмістом овочів (розсольник, овочевий суп або борщ), то на друге варто писати гарнір із круп або макаронних виробів (як варіант — комбінований), а до цих страв — овочевий салат або овочі

Якщо на перше круп’яний суп — то на друге обовʼязковий овочевий гарнір

Страви, які вживають не щодня

Складаючи примірне двотижневе меню, зауважуйте на стравах з інгредієнтів, які в дошкільному закладі вживають не щодня, як-от:

  • рибу
  • кисломолочний сир.

До початку роботи над проектом меню:

  • вирахуйте норму таких продуктів на два тижні (кількість робочих днів помножити на норму вживання продукту на добу)
  • проаналізуйте, які страви з подібних інгредієнтів можна запланувати в примірному двотижневому меню та скільки разів на тиждень.

Планування страв

У примірному двотижневому меню рекомендовано дотримувати такої послідовності планування страв:

  • перше блюдо — одразу на 10 діб
  • більшість страв планують на тиждень:
  • м’ясні страви

4–5 разів

ліпше планувати на обід

  • рибні страви

двічі-тричі

ліпше планувати на сніданок або вечерю

  • страви з кисломолочного сиру

  • страви з яєць
  • яєчня
  • омлет
  • яйце варене
  • молочні каші

4–6 разів

  • овочеві салати, свіжі овочі та соління

5–8 разів

ліпше планувати на обід та до м’ясних і рибних страв

  • страви з тіста

1–2рази

  • млинці
  • вареники
  • оладки
  • випічка
  • кондвироби

3–4 рази

  • свіжі фрукти

6–7 разів

  • гарніри до м’ясних та рибних страв — круп’яні, овочеві або гарніри з макаронних виробів — у меню передбачають кожного дня
  • напої — чай, кавові напої, какао, молоко, кисломолочні напої, соки, компоти та киселідо кожного прийому їжі так, щоб протягом дня не повторювалися.

Уникайте одноманітності харчування.

Наприклад

Меню сніданків не обмежуйте лише молочними кашами, а й включайте страви із вмістом риби чи кисломолочного сиру

Чи правильно складене примірне двотижневе меню, перевіряють підрахунками кількості важливих продуктів, які заплановані для споживання кожною дитиною протягом десяти днів відповідно до:

  • примірного двотижневого меню
  • картотеки страв.

Слід пам’ятати, що картки-розклади повинні враховувати зміну у складі доступних для споживання сезонних овочів. Після обчислення, скільки вихованець ДНЗ отримає продукту протягом десяти днів, одержані числа порівнюють із рекомендаціями щодо норм споживання цих продуктів.

За перевиконання або недовиконання споживання одного чи кількох продуктів обов’язково вностять корективи до:

  • меню
  • картотеки страв.

За матеріалами журналу «Медична сестра дошкільного закладу»

Вебінар ВМДЗ

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді