Відповідальність за якісне харчування у школі визначена у пункті 4 Порядку організації харчування дітей у навчальних та оздоровчих закладах, затвердженого наказом МОЗ України та МОН України від 01.06.2005 № 242/329.
▶ ВЕБІНАР: інструктажі з учнями та працівниками школи
У своїй відповідальності кожний суб’єкт контролю харчування взаємопов’язаний:
відповідальні | за що відповідальні | |
|
|
На забезпечення якісного харчування учнів спрямовані такі процеси:
1 |
|
| |
2 |
|
| |
3 |
|
| |
4 |
|
|
Бракераж — це щоденний контроль якості продуктів харчування та страв, готових до видачі і споживання.
Робота бракеражної комісії в школі
Склад бракеражної комісії затверджує наказом керівник навчального закладу.
До складу комісії включають:
- директора закладу
- особу, визначену наказом відповідальною за організацію харчування у закладі
- представник громадськості
- медичного працівника (обов’язково)
- завідувача їдальні.
Якщо медичний працівник тимчасово відсутній, то наказом керівник визначає відповідальну особу, яка братиме участь у роботі бракеражної комісії.
Завдання бракеражної комісії
Члени комісії зосереджують свою увагу на дотриманні у школі:
- санітарних норм і правил при організації харчування
- стандартів якості готових до споживання страв.
Серед основних завдань у плані роботи бракеражної комісії — контроль:
- отримання навчальним закладом сировини та продуктів
- зберігання та реалізації продуктів.
Також члени комісії опрацьовують меню і технології виробництва запропонованих у ньому страв. Їх якість визначають відповідно до постанови КМУ «Про затвердження норм харчування у навчальних та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку» від 22.11.2004 № 1591.
У разі поставки неякісних продуктів, складають акт, у якому фіксують виявлений факт, детально описуючи невідповідності та засвідчують підписами усіх членів комісії.
НАКАЗИ: як реєструвати та зберігати🖨 Проби готових страв
Проби готових страв забирає медичний працівник або особа, визначена наказом директора відповідальною за організацію харчування:
- процес відбувається за 30 хв. до видачі страв дітям, щоб температура кулінарного виробу дорівнювала температурі, при якій її споживають
- страву рівномірно перемішують
- об’єм проби не більше порції.
Визначаючи якість готової страви, звертаються до одного з методів:
- лабораторного
- органолептичного.
Перший метод дає більш розгорнуті результати, але на це необхідні витрати часу. Тому у школах зазвичай практикують органолептичний метод, визначаючи такі характеристики страви, як:
- зовнішній вигляд
- консистенція
- смак
- запах
- готовність
- форма нарізки
- відповідність складових рецептурі
- якість оброблення сирої сировини (очищення овочів, чистота круп тощо).
Відповідно до цих показників члени бракеражної комісії оцінюють кожну страву за п’ятибальною шкалою:
5 балів |
| |
4 бали |
Наприклад, форма нарізки чи незначні недоліки у зовнішньому вигляді | |
3 бали |
| |
2 бали |
Якщо її переробити не можна, то в такому разі складають акт. Кухар, який займався приготуванням кулінарного виробу, має відшкодувати витрати на сировину |
Існує група продуктів, що не підлягає зняттю проб — це такі промислові продукти, як сосиски, тверді сири, вершкове масло, цукерки, печиво, вафлі, хлібобулочні вироби, фрукти. Комісія фіксує тільки вагу порції.
Об’єм порцій
В обов’язки членів бракеражної комісії входить не лише контроль якості готових страв, але й дотримання об’єму порцій.
Для цього беруть порцію з роздавальної лінії і зважують.
Якщо вироби видаються поштучно, то зважують 10-15 штук та виводять середню вагу порції.
Якщо страва приготована з порушенням технології, бракеражна комісія у школі може:
- зняти її з реалізації
- відправити на перероблення чи навіть на санітарно-бактеріологічне дослідження.
Такі випадки обов’язково фіксують актами.
Результати роботи бракеражної комісії
Проби готових страв фіксує у бракеражному журналі під підпис особа, яка безпосередньо здійснювала контрольний захід.
Журнал пронумерований, прошнурований, підписаний керівником навчального закладу та скріплений печаткою.
Рік роботи бракеражної комісії
На початку навчального року |
| |
Щоквартально або кожного семестру |
| |
У кінці навчального року |
|