Електронний документообіг: ПЕРЕВАГИ
Нинішні авторські школи в Україні, окрім основних освітніх, у своїй діяльності спираються на такі нормативні акти, як:
- ЗУ «Про інноваційну діяльність» від 04.07.2002 № 40-IV
- Положення про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності
- Положення про експериментальний загальноосвітній навчальний заклад.
Але основний документ, який мав би бути на державному рівні — Положення про авторську школу, — на сьогодні не укладено.
Феномен авторської школи
До 2021 року на базі загальноосвітніх навчальних закладів провадитимуть всеукраїнський експеримент у межах становлення Нової української школи.
Такий феномен, як авторська школа, виник в останні десятиліття ХХ століття. Його поява в Україні обумовлена:
- зміною політико-економічних та соціально-культурних векторів розвитку держави
- відходом від адміністративно-командної централізованої управлінської системи
- установкою на подолання абсолютної ідентичності загальноосвітніх закладів
- переходом держави до стратегії децентралізації та автономії освітніх закладів
- підвищенням попиту на якісну та конкурентоспроможну середню освіту.
Авторські школи — це експериментальні ЗОШ, діяльність яких основується на принципах:
- інноваційності
- використання перспективних авторських педагогічних, психологічних, управлінських парадигм.
Від традиційних (масових) освітніх закладів авторські різняться низкою сутнісних особливостей, як-от:
- експериментальність, що ефективно втілюється в життя
- якісно нова філософія освіти
- чітко сформульована оригінальна концепція школи
- харизматичність дирекції, її дійсне лідерство у педагогічному колективі
- автономність педагогічних працівників
- атмосфера заохочення та конкуренції серед школярів
- перманентно високі показники ефективності у діяльності школи.
Авторські школи в Україні
У становленні авторських шкіл в Україні розрізняють кілька етапів:
Етап | Тривалість | Особливості | |
Пошуковий | 80-90-ті рр. ХХ ст. |
| |
Модернізаційний | 90-ті рр. ХХ ст. — поч. ХХІ ст. |
| |
Сучасний | Поч. ХХІ ст. — сьогодні |
– національному – міжнародному
|
На сучасному етапі відбувається компіляція базових принципів діяльності найуспішніших і найрезультативніших експериментальних шкіл 80-90 рр. ХХ ст. Серед найвідоміших авторських шкіл в Україні:
Назва | Засновник | Дата заснування | Місцезнаходження | Базові принципи організації педагогічного процесу | |
Авторська школа Захаренка | О. А. Захаренко | 60-ті рр. ХХ ст. | с. Сахнівка, |
– дружні взаємини – спокійні умови навчання – виключення потенційних дратівливих факторів впливу на учнів
| |
Авторська школа Гузика | М. П. Гузик | 80-ті рр. ХХ ст. | м. Южне, |
– академічних – художніх – прикладних – спортивних – соціальних – управлінських – духовних – універсальних
– базові – з підвищеною складністю – персональні | |
Авторська школа «Тривіта» | М. І. Чумарна | 90-ті рр. ХХ ст. | м. Львів |
| |
Авторська школа Сологуба | А. І. Сологуб | 90-ті рр. ХХ ст. | м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область |
|
Найближче майбутнє авторської школи
Наказом МОН України № 79 від 19.01.2017 року затверджено програму всеукраїнського експерименту за темою «Теоретико-методологічні засади моделювання розвитку авторських шкіл».
Експеримент відбуватиметься на базі тридцяти п’яти відібраних ЗОШ у різних областях України і триватиме до 2021 року.
Основна мета експерименту — впровадити у практику українських ЗОШ основоположні методологічні засади розвитку авторської школи (зокрема й через апробацію авторського програмного, нормативного та методичного забезпечення).
Етапи реалізації експерименту
Етап | Завдання | Початок | Завершення | |
Організаційно-підготовчий |
– нормативної бази – досвіду експериментальних майданчиків по всій Україні
– нормативних документів, які регламентували б діяльність авторських шкіл – Положення про авторську школу
– інформаційного та науково-методичного супроводу – співпраці з ВНЗ задля підвищення профкомпетентності вчителів шкіл | січень | вересень | |
Концептуально-діагностичний |
– комплексу забезпечення авторських шкіл:
– концепції моделювання розвитку авторської школи
– категоріального апарату експериментального дослідження:
– критеріїв розвитку шкіл – інструментів діагностики | жовтень | червень | |
Формувальний |
– ефективності реалізації концепції моделювання розвитку авторської школи – результативності обраної моделі розвитку
– унікальних моделей авторських педагогічних систем – комплексу забезпечення шкіл:
| липень | серпень | |
Узагальнювальний |
– упровадження концепції моделювання розвитку авторської школи та її ефективності – діагностування 2-3-го етапів експерименту
– основних принципів і закономірностей розвитку авторських шкіл – базових теоретичних і методичних положень експерименту
– друк відповідних методичних посібників – висвітлення результатів експерименту в ЗМІ | вересень | серпень |