Чому дистанційний курс «Невротичні розлади у дітей дошкільного віку» актуальний

Автор
Старший науковий співробітник Інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України, канд. психол. наук, Київ
Дистанційний курс розроблено, щоб формувати теоретичні, методичні та практичні підходи до адекватної взаємодії з дітьми, які мають різні невротичні прояви у поведінці

Ми дедалі частіше стикаємося з такими порушеннями психічного здоров’я дітей, як:

Усі ці проблеми негативно впливають на особистісний розвиток дітей. Саме тому збереження їхнього психічного здоров’я є одним із головних завдань дошкільної та шкільної освіти.

🎠 Все про ігрову діяльність: ВЕБІНАР

Норма психічного розвитку

Психічне здоров’я дитини — це стан її душевного благополуччя, емоційного комфорту, впевненості у своєму майбутньому, що пов’язано з відчуттям захищеності власного Я.

Психічне здоров’я дитини визначає її здатність:

  • успішно регулювати свою поведінку та діяльність відповідно до норм і правил
  • активно розвиватися як особистість.

Психічно здоровій дитині притаманні:

  • урівноваженість
  • адаптивність
  • духовність
  • орієнтація на саморозвиток і самоактуалізацію.

Гармонійний особистісний розвиток і фізичне здоров’я сприяють успішній адаптації дитини в соціумі.

Причини порушень

За даними досліджень, унаслідок депривації у розвитку дітей відбуваються такі зміни:

  • порушення рівноваги в системі смислових утворень внутрішнього світу
  • зниження потреби у збереженні почуття самоцінності, власної значущості для інших людей, зокрема батьків.

Депривація психічна  —  це психічний стан, який виникає в разі незадоволення первинних психічних потреб упродовж тривалого часу.

Утім потреби у любові та захищеності є первинними, найважливішими з-поміж духовних потреб дітей усіх вікових груп. Недостатнє задоволення первинних потреб зумовлює виникнення короткочасних і тривалих негативних психічних станів — неврозів, психопатій тощо.

Співробітники Національної академії медичних наук України протягом останнього десятиріччя провели низку клініко-епідеміологічних досліджень стану психічного здоров’я в різних групах дитячого населення

Було виявлене значне поширення суміжної психічної патології — у межах 40-96%.

Численні наукові джерела і спеціальні експериментальні дослідження свідчать про негативний вплив на психічне здоров’я дітей стресогенних чинників, які і є головною причиною доволі високого відсотка невротичних проявів у поведінці дошкільників і молодших школярів. Це психотравмівні соціально-психологічні ситуації, які виникають у разі деформованих взаємин у системі «близький дорослий — дитина».

Невротичні прояви у поведінці здебільшого виникають у дітей, які:

  • страждають від дефіциту спілкування з дорослими, від їх неприязного ставлення
  • зростають в умовах постійних сімейних негараздів.

Згадані чинники підсилені проблемами, які наразі є в системі освіти, а саме:

Відвідування підготовчих занять, додаткова індивідуальна робота з педагогами підвищує загальне навчальне навантаження, яке не відповідає віковим можливостям дітей, а тому спричиняє в них нервову перевтому.

На психічне здоров’я дітей негативно впливає також перевантаження інформацією, яка регулярно надходить із засобів масової інформації. Зокрема, це стосується повідомлень про вчинення злочинів — крадіжки, розбійні напади, вбивства тощо, а також демонстрації сцен з інтимної сфери життя дорослих. Окрім того, нині життя дітей сповнене інформацією про воєнні дії на сході України, які безпосередньо торкнулися багатьох із них.

Роль дорослих у збереженні психічного здоров’я дітей

Вирішальне значення у збереженні психічного здоров’я дитини часто має рівень обізнаності батьків щодо особливостей дитячої психіки. Батьки, які не цікавляться душевним станом своєї дитини щодня, щогодини, щомиті, залишають її наодинці зі своїми страхами.

У міру накопичення досвіду негативних переживань у дитини знижується рівень її психічного здоров’я: вона поступово втрачає здатність радіти, дивуватися, захоплюватися, довіряти. Натомість у дитини з’являються настороженість, тривожність, безпричинні страхи, занепокоєння, порушується сон тощо. Вона перестає відчувати емоційний комфорт і втрачає почуття захищеності власного Я.

Важливо одразу помічати відхилення у поведінці дитини і вчасно надавати їй відповідну психологічну допомогу. Тому складно переоцінити роль педагогів, на очах у яких дитина проводить більшу частину дня.

Вихователь має вміти

Саме від цих умінь вихователя залежить подальший розвиток особистості, яка зростає. Тому стратегії виховних і навчальних впливів необхідно спрямовувати на збереження психічного здоров’я дітей від руйнівної дії негативних емоційних чинників. Адже вони становлять серйозну загрозу для нормальної життєдіяльності в майбутньому.

Допомогти в цьому вихователю має практичний психолог, який і сам має адекватно «читати» поведінку дитини, визначати причини, які могли спричинити її зміни. А також вибудовувати відповідну корекційну роботу з дитиною та просвітницьку з педагогами і батьками.

Компетентно робити це практичному психологу дошкільного навчального закладу допоможе пропонований навчальний курс.

📝 Нова Інструкція з діловодства в ЗДО

Введення в тему курсу

Головні завдання курсу:

  • підвищувати фахову компетентність практичних психологів
  • формувати адекватну професійну самооцінку, стійке прагнення до професійного саморозвитку і самореалізації.

Курс покликаний сформувати у практичних психологів знання про:

  • природу та сутність психічних та психосоматичних розладів у дитини
  • сутність та взаємозв’язок понять «невроз», «невротичні розлади», «тривожність», «страх»
  • критерії та ознаки дитячого неврозу
  • вікову динаміку змісту неврозу у дітей дошкільного віку
  • форми прояву неврозів та способи їх подолання
  • роль соціально-психологічних та біологічних детермінант у виникненні дитячих неврозів
  • методи психодіагностики невротичних розладів у дітей дошкільного віку
  • специфіку психокорекційної допомоги дітям із різними проблемами (неврози, тривожність, замкнутість, страх тощо).

Які вміння набудуть слухачі курсу

Очікувано, що по закінченню дистанційного навчання слухачі вмітимуть:

  • розрізняти види та виявляти ознаки неврозів у дітей дошкільного віку
  • проводити діагностичну роботу з метою виявлення виду та рівня прояву невротичних розладів у дошкільників
  • використовувати різні види психокорекційних методик — елементи ігрокорекції, казкокорекції, арт-корекції, психогімнастики тощо для роботи з дітьми з невротичними розладами
  • надавати рекомендації і проводити просвітницьку роботу з членами родин дітей зі схильністю до невротичних розладів
  • організовувати ефективну співпрацю з батьками вихованців та колективом дошкільного навчального закладу на запобігання виникненню невротичних розладів вихованців.

У курсі передбачено вивчити сім тем протягом року.

ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
дистанційного курсу «Невротичні розлади дітей дошкільного віку»

№ з/п

Тема

Число журналу

1

Проблема збереження психічного здоров’я дошкільника

2

2

Невротичні розлади особистості дитини у контексті сучасного розвитку педагогічної психології

3

3

Психологічна концепція розвитку невротичних розладів особистості дитини дошкільного віку

5

4

Невротичні розлади дошкільників у контексті сімейного та суспільного виховання

6

5

Діагностика невротичних розладів особистості дитини

8

6

Корекція невротичних розладів особистості дитини

9

7

Психологічні аспекти роботи щодо запобігання виникненню невротичних розладів особистості дитини.

Контрольна робота

10

Після опрацювання кожної теми слухачі матимуть змогу перевірити наскільки міцними є їхні знання, виконавши тестові завдання для самодіагностики.

Людмила ТЕРЕЩЕНКО

Чимало психологів-практиків успішно користуються науково-методичним доробком Людмили Терещенко. Її праці «Як зберегти психічне здоров’я дітей 5-7 років», «Дитяча психодіагностика» (у співавторстві з Ольгою Гріньовою) є настільними книгами багатьох практичних психологів. Окрім того, вона є автором понад 90 статей, у більшості з яких розкриває причини невротичних розладів та надає практичні рекомендації щодо психологічного супроводу практичним психологом навчального закладу дитини з метою запобігання виникненню неврозів.

Як спеціаліст Людмила Терещенко добре знана за кордоном. Її статті публікували у фахових виданнях багатьох країн, зокрема у США, Канаді, Швейцарії, Польщі, Білорусі, Казахстані. Вона часто бере участь у міжнародних зустрічах науковців — конференціях і конгресах.

У досвіді науковця чільне місце посідає викладацька діяльність у київських вишах за самостійно розробленими навчальними програмами, зокрема з таких дисциплін, як:

  • «Організація психологічної служби»
  • «Психодіагностика»
  • «Основи дитячої психотерапії»
  • «Практична дитяча психологія»
  • «Методологія та технології практичної дитячої психології».

Ще одним напрямом діяльності Людмили Терещенко є просвітницька робота. Вона не лише опікується підвищенням професійного рівня фахівців — проводить для педагогів та практичних психологів дитячих садків і шкіл лекції, семінари тощо, а й часто бере участь у батьківських конференціях, виступає на зборах батьків дітей дошкільного та молодшого шкільного віку.

Людмила Терещенко — старший науковий співробітник лабораторії психології навчання імені І. О. Синиці Інституту психології імені Г. С. Костюка Національної академії педагогічних наук України,
канд. психол. наук
а
втор журналу «Практичний психолог: Дитячий садок»



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді