Ми дедалі частіше стикаємося з такими порушеннями психічного здоров’я дітей, як:
- підвищена тривожність
- страх
- невпевненість у собі
- надмірна вразливість.
Усі ці проблеми негативно впливають на особистісний розвиток дітей. Саме тому збереження їхнього психічного здоров’я є одним із головних завдань дошкільної та шкільної освіти.
Контрольна робота
Норма психічного розвитку
Психічне здоров’я дитини — це стан її душевного благополуччя, емоційного комфорту, впевненості у своєму майбутньому, що пов’язано з відчуттям захищеності власного Я.
Психічне здоров’я дитини визначає її здатність:
- успішно регулювати свою поведінку та діяльність відповідно до норм і правил
- активно розвиватися як особистість.
Психічно здоровій дитині притаманні:
- урівноваженість
- адаптивність
- духовність
- орієнтація на саморозвиток і самоактуалізацію.
Гармонійний особистісний розвиток і фізичне здоров’я сприяють успішній адаптації дитини в соціумі.
Причини порушень
За даними досліджень, унаслідок депривації у розвитку дітей відбуваються такі зміни:
- порушення рівноваги в системі смислових утворень внутрішнього світу
- зниження потреби у збереженні почуття самоцінності, власної значущості для інших людей, зокрема батьків.
Депривація психічна — це психічний стан, який виникає в разі незадоволення первинних психічних потреб упродовж тривалого часу.
Утім потреби у любові та захищеності є первинними, найважливішими з-поміж духовних потреб дітей усіх вікових груп. Недостатнє задоволення первинних потреб зумовлює виникнення короткочасних і тривалих негативних психічних станів — неврозів, психопатій тощо.
Численні наукові джерела і спеціальні експериментальні дослідження свідчать про негативний вплив на психічне здоров’я дітей стресогенних чинників, які і є головною причиною доволі високого відсотка невротичних проявів у поведінці дошкільників і молодших школярів. Це психотравмівні соціально-психологічні ситуації, які виникають у разі деформованих взаємин у системі «близький дорослий — дитина».
Невротичні прояви у поведінці здебільшого виникають у дітей, які:
- страждають від дефіциту спілкування з дорослими, від їх неприязного ставлення
- зростають в умовах постійних сімейних негараздів.
Згадані чинники підсилені проблемами, які наразі є в системі освіти, а саме:
- низький статус працівників дошкільної освіти в суспільстві
- недостатнє матеріальне забезпечення педагогів, що ускладнює підбір кваліфікованих кадрів для роботи з дітьми
- спрямованість батьків на посилену підготовку дітей до школи.
Відвідування підготовчих занять, додаткова індивідуальна робота з педагогами підвищує загальне навчальне навантаження, яке не відповідає віковим можливостям дітей, а тому спричиняє в них нервову перевтому.
На психічне здоров’я дітей негативно впливає також перевантаження інформацією, яка регулярно надходить із засобів масової інформації. Зокрема, це стосується повідомлень про вчинення злочинів — крадіжки, розбійні напади, вбивства тощо, а також демонстрації сцен з інтимної сфери життя дорослих. Окрім того, нині життя дітей сповнене інформацією про воєнні дії на сході України, які безпосередньо торкнулися багатьох із них.
Роль дорослих у збереженні психічного здоров’я дітей
Вирішальне значення у збереженні психічного здоров’я дитини часто має рівень обізнаності батьків щодо особливостей дитячої психіки. Батьки, які не цікавляться душевним станом своєї дитини щодня, щогодини, щомиті, залишають її наодинці зі своїми страхами.
У міру накопичення досвіду негативних переживань у дитини знижується рівень її психічного здоров’я: вона поступово втрачає здатність радіти, дивуватися, захоплюватися, довіряти. Натомість у дитини з’являються настороженість, тривожність, безпричинні страхи, занепокоєння, порушується сон тощо. Вона перестає відчувати емоційний комфорт і втрачає почуття захищеності власного Я.
Важливо одразу помічати відхилення у поведінці дитини і вчасно надавати їй відповідну психологічну допомогу. Тому складно переоцінити роль педагогів, на очах у яких дитина проводить більшу частину дня.
Саме від цих умінь вихователя залежить подальший розвиток особистості, яка зростає. Тому стратегії виховних і навчальних впливів необхідно спрямовувати на збереження психічного здоров’я дітей від руйнівної дії негативних емоційних чинників. Адже вони становлять серйозну загрозу для нормальної життєдіяльності в майбутньому.
Допомогти в цьому вихователю має практичний психолог, який і сам має адекватно «читати» поведінку дитини, визначати причини, які могли спричинити її зміни. А також вибудовувати відповідну корекційну роботу з дитиною та просвітницьку з педагогами і батьками.
Компетентно робити це практичному психологу дошкільного навчального закладу допоможе пропонований навчальний курс.
Введення в тему курсу
Головні завдання курсу:
- підвищувати фахову компетентність практичних психологів
- формувати адекватну професійну самооцінку, стійке прагнення до професійного саморозвитку і самореалізації.
Курс покликаний сформувати у практичних психологів знання про:
- природу та сутність психічних та психосоматичних розладів у дитини
- сутність та взаємозв’язок понять «невроз», «невротичні розлади», «тривожність», «страх»
- критерії та ознаки дитячого неврозу
- вікову динаміку змісту неврозу у дітей дошкільного віку
- форми прояву неврозів та способи їх подолання
- роль соціально-психологічних та біологічних детермінант у виникненні дитячих неврозів
- методи психодіагностики невротичних розладів у дітей дошкільного віку
- специфіку психокорекційної допомоги дітям із різними проблемами (неврози, тривожність, замкнутість, страх тощо).
Які вміння набудуть слухачі курсу
Очікувано, що по закінченню дистанційного навчання слухачі вмітимуть:
- розрізняти види та виявляти ознаки неврозів у дітей дошкільного віку
- проводити діагностичну роботу з метою виявлення виду та рівня прояву невротичних розладів у дошкільників
- використовувати різні види психокорекційних методик — елементи ігрокорекції, казкокорекції, арт-корекції, психогімнастики тощо для роботи з дітьми з невротичними розладами
- надавати рекомендації і проводити просвітницьку роботу з членами родин дітей зі схильністю до невротичних розладів
- організовувати ефективну співпрацю з батьками вихованців та колективом дошкільного навчального закладу на запобігання виникненню невротичних розладів вихованців.
У курсі передбачено вивчити сім тем протягом року.
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
дистанційного курсу «Невротичні розлади дітей дошкільного віку»
№ з/п | Тема | Число журналу |
1 | Проблема збереження психічного здоров’я дошкільника | 2 |
2 | Невротичні розлади особистості дитини у контексті сучасного розвитку педагогічної психології | 3 |
3 | Психологічна концепція розвитку невротичних розладів особистості дитини дошкільного віку | 5 |
4 | Невротичні розлади дошкільників у контексті сімейного та суспільного виховання | 6 |
5 | Діагностика невротичних розладів особистості дитини | 8 |
6 | Корекція невротичних розладів особистості дитини | 9 |
7 | Психологічні аспекти роботи щодо запобігання виникненню невротичних розладів особистості дитини. Контрольна робота | 10 |
Після опрацювання кожної теми слухачі матимуть змогу перевірити наскільки міцними є їхні знання, виконавши тестові завдання для самодіагностики.