Освітня програма закладу: як уникнути типових помилок
Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму
«Як розробити освітню програму закладу освіти» АБО «Освітня програма: робота над помилками» — вебінар за такою темою провела експерт Державної служби якості освіти Олена Святенко. Вона надала пояснення та практичні поради щодо складання освітньої програми закладу загальної середньої освіти. Обговорено ключові вимоги законодавства, поширені помилки та алгоритм дій для керівників шкіл.
📌 Що таке освітня програма і хто її розробляє
Освітня програма — це базовий документ для організації освітнього процесу. Її схвалює педагогічна рада і затверджує керівник закладу.
Проєкт освітньої програми готує заступник чи заступники директора.
📌 Структура освітньої програми
Освітня програма має відповідати статті 11 Закону України «Про повну загальну середню освіту». Її розробляють на рівень або цикл освіти, а не на навчальний рік чи період (3-5 років).
Освітня програма має містити такі складники:
- опис форм організації освітнього процесу;
- інструментарій оцінювання результатів навчання;
- перелік модельних навчальних програм, які використовуються у закладі освіти;
- навчальний план;
- освітні компоненти на вибір учнів – предмети або курси, які можуть обирати самі учні.
Важливо:
- посилання в програмі — лише на чинні нормативно-правові документи.
- загальний обсяг навчального навантаження — не менший за визначений у типовій програмі.
📌 Навчальний план
Освітня програма містить навчальний план з орієнтовним переліком предметів/курсів. На основі цього плану щороку складається річний навчальний план, де конкретизується перелік предметів та варіативні освітні компоненти.
Використання типової і нетипової освітньої програми
Заклад обирає або типову програму (на основі наказів МОН), або затверджену нетипову (розміщену на сайті ДСЯО). Не можна змішувати типову і нетипову програми в одному навчальному плані.
Поширені помилки в освітніх програмах
- Надмірна кількість нормативних документів, у т. ч. нечинних.
- Відсутність конкретизації назв інтегрованих курсів (залишають узагальнення з типової програми).
- Неврахування останніх змін у наказах МОН.
- Складання програм одразу на 5-7 років, що не передбачено законодавством.
Зміни до програми
Зміни можливі, якщо виникає потреба (оновлення нормативки, запити батьків тощо). Їх схвалюють і затверджують за тією ж процедурою, що й первинну версію програми.
Переглянути запис вебінару можна в журналі Заступник директора школи
Основне завдання при розробленні освітньоої програми — забезпечити її відповідність чинному законодавству, врахувати індивідуальні особливості школи та зменшити кількість типових помилок. Наступного навчального року рекомендується створювати програми на цикл або рівень освіти, а не на календарний рік.