Фейкові завдання з історії: УЦОЯО спростовує маніпуляції щодо НМТ
Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму
У соціальних мережах масово поширюється маніпулятивний контент щодо завдань з історії України в межах національного мультипредметного тесту. Автори таких повідомлень стверджують, що програма ЗНО, на основі якої створено тестові запитання, нібито фокусується на малозначущих подіях та особах, що, за їхніми словами, більше перевіряє пам’ять, а не здатність до історичного аналізу.
Деякі користувачі поширюють приклади нібито абсурдних історичних персоналій та подій, посилаючись на неякісні чи вигадані тестові запитання, які, як вони стверджують, були частиною цьогорічного НМТ.
У Центрі оцінювання якості освіти ці повідомлення категорично спростовують. Як наголошують, що програма для НМТ з історії України формується на основі шкільного курсу, затвердженого МОН. Особи та події, які висміюють критики, у цій програмі переважно не згадуються.
Також неправдивою є розповсюджена теза про необхідність знання десяти російсько-турецьких війн — така вимога в програмі відсутня, зокрема й тому, що цієї кількості воєн фактично не існувало.
Як зауважили в УЦОЯО, частина прикладів у соцмережах базується на викривлених чи навіть вигаданих версіях завдань, які могли бути отримані шляхом недоброчесних дій під час тестування. Проте навіть у такому разі учасники НМТ зобов’язані здавати чернетки при виході з аудиторії, що значно ускладнює несанкціоноване поширення матеріалів.
Більшість розповсюджених скарг містять неправильно сформульовані умови, помилкові або маніпулятивно дібрані варіанти відповідей, а також викривлені історичні факти. Приклади, які наводять користувачі, часто не відповідають справжнім тестам. Зокрема, в одному з випадків автор «альтернативного» завдання просто ігнорував часовий контекст ХІХ століття, внаслідок чого зміст завдання було суттєво спотворено.
А ось оригінал завдання, із яким працювали учасники тестування.
УЦОЯО наголошує, що всі тестові завдання проходять ретельну перевірку двома незалежними експертами, які оцінюють їх відповідність програмі, коректність формулювання та відсутність фактичних помилок. Після цього завдання проходять апробацію серед реальних учнів або студентів.
Фахівці також підкреслюють, що завдання в НМТ з історії України не зводяться лише до перевірки фактичних знань. У тестах обов’язково враховують хронологічну та просторову компетентності, тобто здатність орієнтуватися у часових рамках подій та їхньому географічному контексті.