Між реформою і катастрофою: чому петиція освітян не змогла зупинити зміни у школах

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Уряд і освітній омбудсмен відповіли на петицію про збереження освітньої мережі

Профільне навчання в ліцеях

report_11614439.gif   Зміни та новації в законодавстві: червень 2025
   Скачати  

             

Кабінет Міністрів України надав офіційну відповідь на електронну петицію «Про збереження шкільної мережі», яка була зареєстрована 4 квітня 2025 року на урядовому порталі та зібрала понад 25 тисяч підписів. 

У відповіді уряду йдеться, що з 2017 року в Україні реалізується Концепція «Нова українська школа», яка передбачає системну трансформацію загальної середньої освіти до 2029 року. Один із її ключових елементів — оптимізація шкільної мережі та створення ліцеїв, які забезпечать якісне профільне навчання учням старших класів.

Згідно з чинним законодавством, до 1 вересня 2027 року засновники шкіл мають сформувати мережу ліцеїв із відповідною матеріально-технічною базою, кваліфікованими вчителями та можливістю навчання за не менш як трьома профілями. Проте у Міністерстві освіти і науки визнають: така модель не завжди враховує особливості громад, зокрема у сільській місцевості чи регіонах із обмеженими ресурсами.

Підтвердженням суспільної зацікавленості у реформі стали результати соціологічного дослідження, проведеного Київським міжнародним інститутом соціології. Більшість опитаних підтримують ідею профільного навчання та очікують на розширення можливостей для індивідуального вибору освітньої траєкторії.

З цією метою до Верховної Ради подано законопроєкти №13120 та №13120-1, які передбачають удосконалення механізмів формування багатопрофільних ліцеїв і підвищення якості освіти.

Разом із тим, освітній омбудсмен Надія Лещик висловила занепокоєння щодо впровадження наказів МОН №1112 та №1276, які регулюють організацію навчання в умовах воєнного стану. 

«Отримала понад 300 звернень (і продовжую їх отримувати фактично щодня) від батьків, педагогів, органів управління освітою щодо наказів 1112 та 1276 й порушень прав учасників освітнього процесу. Найбільше від цих наказів можуть постраждати прикордонні регіони з рф та рб, території, де ведуться або велися бойові дії, громади на тимчасово окупованих територіях, а також ті, де навчання здійснюється дистанційно.

Реалізація наказів сприятиме втраті зв’язку з дітьми, які перебувають за кордоном або на ТОТ, а також може викликати відтік педагогів і навіть їхню асиміляцію за межами України. Йдеться не про сотні, а про тисячі можливих звільнень. Крім того, зупинення діяльності закладів створює правову колізію, що може призвести до судових позовів», — зазначила освітній омбудсмен.

Також вона звернула увагу на відсутність законодавчих механізмів для переведення учнів під час дистанційного навчання та пропонує внести зміни до відповідних нормативно-правових актів, а також розробити державну політику у сфері освіти після завершення воєнного стану.

Ці рекомендації викладено в аналітичній записці «Ризики можливих порушень прав учасників освітнього процесу та негативного впливу на сферу освіти у зв'язку з впровадженням наказів МОН №1112 та №1276», підготовленій Офісом освітнього омбудсмена.

Уряд, зі свого боку, наголошує на готовності до діалогу та подальших консультацій із громадами, педагогами й експертами. Мета — знайти баланс між якістю освіти, її доступністю та дотриманням прав кожної дитини, незалежно від місця проживання.

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Нова Примірна інструкція з діловодства в ЗДО

Ознайомтеся з основними вимогами нової Примірної інструкції з діловодства у закладах дошкільної освіти. Ми зробили її короткий огляд, аби вам було легко орієнтуватися у її змісті, та надали відповіді на поширені запитання
49929

Як використати чат GPT у роботі з учнями

Поява чат-бота зі штучним інтелектом ChatGPT викликала справжній фурор серед дітей та дорослих. Появу чат-бота можна ігнорувати, а можна використати у роботі з учнями та під час підготовки до уроків. Ділимося ідеями у статті.
4934

Ігри з піском та водою для дітей раннього віку

Діти ще з раннього віку полюбляють діяти з піском і водою — пересипати, переливати, копати, бризкатись, будувати. Використовуйте пісок під час різних ігор, особливо – у літній оздоровчий період
7434

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді