Між реформою і катастрофою: чому петиція освітян не змогла зупинити зміни у школах

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Уряд і освітній омбудсмен відповіли на петицію про збереження освітньої мережі

Профільне навчання в ліцеях

report_11614439.gif   Зміни та новації в законодавстві: серпень 2025
   Скачати  

             

Кабінет Міністрів України надав офіційну відповідь на електронну петицію «Про збереження шкільної мережі», яка була зареєстрована 4 квітня 2025 року на урядовому порталі та зібрала понад 25 тисяч підписів. 

У відповіді уряду йдеться, що з 2017 року в Україні реалізується Концепція «Нова українська школа», яка передбачає системну трансформацію загальної середньої освіти до 2029 року. Один із її ключових елементів — оптимізація шкільної мережі та створення ліцеїв, які забезпечать якісне профільне навчання учням старших класів.

Згідно з чинним законодавством, до 1 вересня 2027 року засновники шкіл мають сформувати мережу ліцеїв із відповідною матеріально-технічною базою, кваліфікованими вчителями та можливістю навчання за не менш як трьома профілями. Проте у Міністерстві освіти і науки визнають: така модель не завжди враховує особливості громад, зокрема у сільській місцевості чи регіонах із обмеженими ресурсами.

Підтвердженням суспільної зацікавленості у реформі стали результати соціологічного дослідження, проведеного Київським міжнародним інститутом соціології. Більшість опитаних підтримують ідею профільного навчання та очікують на розширення можливостей для індивідуального вибору освітньої траєкторії.

З цією метою до Верховної Ради подано законопроєкти №13120 та №13120-1, які передбачають удосконалення механізмів формування багатопрофільних ліцеїв і підвищення якості освіти.

Разом із тим, освітній омбудсмен Надія Лещик висловила занепокоєння щодо впровадження наказів МОН №1112 та №1276, які регулюють організацію навчання в умовах воєнного стану. 

«Отримала понад 300 звернень (і продовжую їх отримувати фактично щодня) від батьків, педагогів, органів управління освітою щодо наказів 1112 та 1276 й порушень прав учасників освітнього процесу. Найбільше від цих наказів можуть постраждати прикордонні регіони з рф та рб, території, де ведуться або велися бойові дії, громади на тимчасово окупованих територіях, а також ті, де навчання здійснюється дистанційно.

Реалізація наказів сприятиме втраті зв’язку з дітьми, які перебувають за кордоном або на ТОТ, а також може викликати відтік педагогів і навіть їхню асиміляцію за межами України. Йдеться не про сотні, а про тисячі можливих звільнень. Крім того, зупинення діяльності закладів створює правову колізію, що може призвести до судових позовів», — зазначила освітній омбудсмен.

Також вона звернула увагу на відсутність законодавчих механізмів для переведення учнів під час дистанційного навчання та пропонує внести зміни до відповідних нормативно-правових актів, а також розробити державну політику у сфері освіти після завершення воєнного стану.

Ці рекомендації викладено в аналітичній записці «Ризики можливих порушень прав учасників освітнього процесу та негативного впливу на сферу освіти у зв'язку з впровадженням наказів МОН №1112 та №1276», підготовленій Офісом освітнього омбудсмена.

Уряд, зі свого боку, наголошує на готовності до діалогу та подальших консультацій із громадами, педагогами й експертами. Мета — знайти баланс між якістю освіти, її доступністю та дотриманням прав кожної дитини, незалежно від місця проживання.

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Пісні про Україну з нотами

Пропонуємо вам добірку пісень про Україну. Скачайте ноти і співайте разом із дошкільниками під час музичних занять та тематичних свят
30924

Фізкультура в 1 класі Нової української школи

Як організувати урок фізичної культури в 1-му класі за Типовою освітньою програмою для закладів загальної середньої освіти, розробленою під керівництвом О. Савченко
103117

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді