Реформа старшої профільної школи: що зробити до 1 вересня 2025
24 березня 2025 року в межах кампанії «Освіта у нових громадах від А до Я» відбувся вебінар, присвячений реформі профільної середньої освіти. Захід організував швейцарсько-український проєкт DECIDE («Децентралізація для розвитку демократичної освіти») у співпраці з Міністерством освіти і науки України.
Про Держстандарт профільної середньої освіти
Фінальний етап реформи Нової української школи передбачає повний перехід до профільного навчання у старшій школі. Під час вебінару спікери проаналізували:
- Впровадження академічного спрямування профільної освіти та його значення для учнів.
- Результати громадських обговорень реформи старшої школи й ключові висновки.
- Відокремлення старшої школи від основної та переваги такого рішення для учнів, учителів і громад.
- Механізми співпраці територіальних громад у створенні ефективної мережі освітніх закладів.
- Юридичні аспекти впровадження реформи та особливості правового регулювання співпраці громад.
Серед спікерів були Надія Кузьмичова (заступниця міністра освіти і науки України), Валентина Полторак (менеджерка проєкту DECIDE), а також експерти Андрій Мацокін та Надія Балабуст.
Запуск реформи НУШ розпочався у 2017 році, а в 2018-му перші учні пішли до 1-х класів за новими стандартами. У 2022 році розпочався перехідний етап для 5-х класів, а з 2027 року профільна освіта охопить старші класи, що дозволить випустити перших випускників оновленої системи вже у 2030 році.
Формати профільного навчання:
🔹 Академічне — поглиблене вивчення дисциплін із підготовкою до вступу у ВНЗ.
🔹 Професійне — спрямоване на отримання практичних навичок і швидкий вихід на ринок праці.
Навчання проходитиме у двох циклах:
🔹 Профільно-адаптаційний (10-й клас) — знайомство з напрямами та спеціалізаціями.
🔹 Профільний (11-12-й класи) — глибше опанування обраного напряму.
Громади та школи мають проаналізувати місцеву економіку та залучити бізнес для визначення пріоритетних спеціалізацій. Важливо також враховувати кадровий потенціал закладів, наявне обладнання та інтереси учнів і батьків.
Ключові критерії вибору профілю:
- Оцінка економічного потенціалу регіону.
- Вивчення запитів учнів і батьків.
- Можливість розширення кадрів і матеріальної бази.
Які переваги отримають учні, вчителі та громади?
🔹 Для учнів — можливість вивчати важливі предмети глибше, працювати у сучасних лабораторіях та майстернях.
🔹 Для вчителів — навчати мотивованих старшокласників і реалізовувати потенціал у спеціалізованих дисциплінах.
🔹 Для громад — створення потужних освітніх центрів, які відповідатимуть реальним потребам регіону.

За експертної підтримки Державної служби якості освіти України. Усвідомите траєкторію розвитку школи, опрацюєте алгоритм, методи і напрями самооцінювання
Що зміниться у структурі шкіл?
- Академічні ліцеї стануть окремими юридичними особами, що не матимуть 1-9 класів у своєму складі.
- Для учнів, які не зможуть навчатися в академічному ліцеї, розширять мережу професійних ліцеїв, що дозволять паралельно здобувати освіту та професію.
- Частина шкіл, які не набирають 10-12 класи, перетвориться на гімназії.
Упровадження нової системи відбуватиметься поступово, з урахуванням реальних можливостей регіонів.
Важливим елементом реформи стане організація транспортного забезпечення учнів, які навчатимуться в академічних ліцеях, що стануть центрами профільної освіти.
Скриншот від МОН
Як уряд підтримає реформу?
✔ Оновлення нормативно-правової бази, зокрема Положення про ліцеї.
✔ Субвенції для оснащення лабораторій, закупівлі обладнання та підвищення кваліфікації вчителів.
✔ Фінансування розвитку співробітництва громад, що дозволить спільно утримувати профільні ліцеї.
✔ Методична підтримка педагогів та забезпечення освітніх матеріалів.
Реформа профільної середньої освіти є важливим кроком до підвищення якості навчання та адаптації системи освіти до сучасних викликів. У 2027 році старші класи повністю перейдуть на новий формат навчання, а до 2030 року Україна матиме перших випускників оновленої профільної школи.