Переважна більшість учителів планують повернутися з-за кордону в Україну

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Messenger-канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Результати опитування педагогічних працівників, які вимушено перебувають за кордоном

Як організувати укриття працівників та учнів у захисних спорудах

Державна служба якості освіти представляє результати опитування педагогічних працівників, які вимушено перебувають за кордоном у зв’язку зі збройною агресією росії проти України.

Питання стосувалися:

  • намірів повернутися в Україну;
  • бажання продовжувати педагогічну кар’єру в Україні;
  • організації дистанційного навчання;
  • підвищення кваліфікації в країнах тимчасового перебування.

Індивідуальні інтерв’ю протягом червня 2022 року пройшли 315 педагогічних працівників з 29-ти країн перебування.

Наміри вчителів повернутися в Україну

87% вчителів зазначили, що планують повернутися в Україну, зокрема 14% – до початку 2022/2023 навчального року, якщо буде відновлене очне навчання в закладі освіти, де вони працюють. Серед інших передумов повернення найчастіше виокремлені:

  • закінчення бойових дій;
  • безпекова ситуація в регіоні та країні;
  • бажання працювати в Україні.

11,4% педагогів наразі не ухвалили рішення щодо повернення в Україну здебільшого через такі причини:

  • нестабільна ситуація;
  • відсутність житла;
  • хвилювання за здоров’я та психологічний стан власних дітей;
  • різке зменшення заробітної плати;
  • бажання набути нового професійного досвіду, вивчити мову й здобути нові знання.

1,6% респондентів зазначили, що не планують повертатися в Україну через відсутність житла та сімейні обставини.

Бажання вчителів продовжувати педагогічну кар’єру в Україні

З-поміж респондентів, які планують повернутися в Україну, 97% зазначили, що продовжать свою педагогічну діяльність, 2% – не визначилися, а 1% не мають такого бажання.

13 учителів (4,1%) звільнилися з роботи протягом часу перебування за кордоном, зокрема семеро за власним бажанням, троє – у зв’язку з закінченням контракту, інші – через небажання адміністрації школи продовжувати співпрацю, тиск керівництва, припинення діяльності закладу освіти.

Стан організації дистанційного навчання під час воєнного стану

На думку 70% респондентів дистанційне навчання під час воєнного стану порівняно з періодом пандемії зазнало суттєвих змін. Зокрема, через безпекову ситуацію на територіях, де проживають учні:

  • погіршився психологічний стан дітей;
  • відсутня можливість вийти на зв’язок у зв’язку з обстрілами, повітряними тривогами тощо.

Також виникали проблеми з синхронним навчанням, оскільки діти перебували у різних часових поясах.

Частина педагогів (7,6%) виокремили позитивні зміни:

  • учні стали активнішими під час занять (імовірно, причиною цьому – підтримка батьків, які мали змогу більше часу проводити з дітьми);
  • з’явилося більше відеоконтенту для використання під час уроків.

17 % педагогів не відчули суттєвих змін у дистанційному навчанні під час воєнного стану порівняно з періодом пандемії, а 13% не змогли дати однозначної відповіді, оскільки не були залучені до освітнього процесу (перебували в простої/відпустці).

Професійні потреби вчителів під час воєнного стану

На думку опитаних педагогічних працівників розв’язати проблеми, що виникали під час дистанційного навчання в умовах воєнного стану, можна через:

  • вирішення технічних питань (інтернет, мобільний зв’язок, гаджети) (21%);
  • повернення додому у зв’язку з закінченням війни (10,5%);
  • психологічну допомогу та психологічний супровід учителів і учнів (3,5%);
  • наявність паперових книг (1%);
  • створення єдиного порталу електронних журналів (0,6%).

Підвищення кваліфікації вчителів у країнах тимчасового перебування

71% респондентів зазначили, що їм не пропонували пройти підвищення кваліфікації чи працевлаштуватися у школах країни перебування, 3% цікавилися цією темою, однак не знайшли потрібної інформації, 5% отримували пропозиції щодо працевлаштування, але не за спеціальністю або ж на волонтерських засадах.

63,5% вчителів готові пройти підвищення кваліфікації за місцем тимчасового перебування за наявності такої можливості. Прийнятним строком для проходження підвищення кваліфікації 35% педагогів вказали 1 міс., 18% – 3 міс., 4,4% – 1 рік, 6,3% влаштує будь-який запропонований.

Найбільшою перепоною у підвищенні кваліфікації педагоги називають мовний бар’єр. Лише 2,9% респондентів добре розуміють співрозмовників і можуть висловлюватися на будь-які теми, 15% розуміють основний зміст у повсякденному спілкуванні, можуть висловлюватися на повсякденні теми, 38,7% розуміють загальновживані висловлювання при спілкуванні, можуть використовувати прості речення для опису своїх потреб, 35% можуть лише розповісти про себе в кількох реченнях, представитися.

Усі респонденти відзначили доброзичливе ставлення громадян країн, в яких вони зараз вимушено перебувають.

Довідково:

Педагогічні працівники, з якими проведено інтерв’ю, перебувають за кордоном від двох до чотирьох місяців (станом на червень 2022 року).

Найбільша кількість респондентів перебуває в Польщі – 93 особи (29,5% від загальної кількості респондентів), Німеччині – 85 осіб (27%), Чехії – 20 осіб (6,3%), Словаччині – 13 осіб (4,1%), Болгарії – 12 осіб (3,8%), Франції – 11 осіб (3,5%), Італії, Нідерландах – по 9 осіб (по 2,9%), Австрії – 8 осіб (2,5%), Великій Британії, Литві – по 7 осіб (2,2%).

Педагогічний стаж респондентів варіюється від 1 до 52 років: до 5-ти років включно – 44 особи (14%), 6-10 років – 55 осіб (17,5%), 11-15 років – 64 особи (20,3%), 16-20 років – 47 осіб (14,9%), 21-25 років – 36 осіб (11,4%), 26-30 років – 29 осіб (9,2%), понад 30 років – 40 осіб (12,7%).

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Яким буде НМТ—2026

Уже чотири роки Український центр оцінювання якості освіти замість традиційного ЗНО проводить НМТ. Як проходитиме НМТ у 2026 році, починаємо дізнаватися вже зараз
910

Як впровадити інклюзію в закладі освіти

Практичні поради та рекомендації, які допоможуть успішно організувати інклюзивне навчання у вашому закладі, — у посібнику «Впроваджуємо інклюзію в закладі освіти» від Державної служби якості освіти. Основні тези та алгоритми впровадження інклюзії в школі читайте у статті
5699

Сертифікація вчителів у 2025 році: що варто знати

У статті зібрали для вас головне про цьогорічну сертифікацію вчителів. Дізнаєтеся про зміни та нововведення у сертифікації вчителів, а також коли проходить кожен етап сертифікації
77924

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді