Омбудсмен розповів про освітні втрати школярів та їх компенсацію

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

В офісі освітнього омбудсмена опублікували аналіз цьогорічних втрат школярів, а також шляхи їх компенсації

Аналіз освітніх втрат учнів 11 змін до Типової інструкції з діловодства 📑

Під час воєнного стану неможливо уникнути освітніх втрат. Пропущені школярами теми, не здобуті знання та навички необхідно ідентифікувати й компенсувати. У цей складний час освітні втрати мають практично всі діти шкільного віку, де б вони не перебували.

Тому в офісі освітнього омбудсмена Сергія Горбачова проаналізували цю проблему та поділилися рекомендаціями щодо їх вирішення. 

Освітніх втрат зазнали діти, які перебувають:

  • на контрольованій території України (через перебої електрики та зв’язку);
  • на тимчасово окупованих територіях (через відсутність доступу до української освіти);
  • за кордоном (змушені навчатися у двох школах, але більшість обирає навчання в школі країни перебування).

Як зазначають представники Сектору освіти Світового банку зазначають, що через пандемію та війну освітні втрати в Україні можуть становити понад один рік.

Саме тому важливо вже зараз продумувати стратегії та шляхи вимірювання і компенсації освітніх витрат українських школярів. 

Заяви: як оформлювати та реєструвати

Наприклад, служба освітнього омбудсмена пропонує громадам або/та закладам освіти програму компенсації, яка буде містити наступні дані:

  • з яких предметів планують організувати компенсацію освітніх втрат та в яких класах, у який термін;
  • формат та строк проведення освітніх вимірювань з окремих предметів;
  • формати співпраці з батьками щодо компенсації втрат;
  • орієнтовну кількість годин із кожного предмета, необхідну для компенсації знань;
  • формати навчання: наприклад, факультативи, курс за вибором, пришкільний табір, інші формати;
  • яких учителів планують залучити до компенсації освітніх втрат;
  • коли планують компенсувати втрати: протягом навчального року, у червні тощо;
  • форми залучення учнів: навчання у класах, групах тощо;
  • моніторинг результативності та коригування програми.

Зокрема Сергій Горбачов зауважує, що закладам освіти потрібно буде створювати карти опорних знань предмета. У такій карті має бути зазначено головні знання з кожного предмета за певний клас (це та основа знань, якою повинен володіти учень і без них він не зможе навчатися в наступному класі). До карти опорних знань мають увійти найголовніші теми, для кожного класу з певного навчального предмета.

Важливими під час компенсації цих витрат стануть програми надолуження освітніх втрат та корекційні програми. Які нададуть учням змогу надолужити матеріал завдяки повторному доступу до нього паралельно з продовженням стандартного навчання.

Альтернативою до цього є недержавні програми, які впроваджують громадські організації. Серед таких організацій, що зараз ведуть свою діяльність:

  • «Освітній суп» — безоплатні онлайн-заняття з урахуванням шкільної програми для учнів 5-10 класів. Цьогоріч проєкт фокусується на двох предметах — математика та українська мова.
  • «Залишаємось з Україною» від ГО «Смарт освіта»  дає можливість учням 5-11 класів, які перебувають за кордоном, зберігати зв’язок з Україною та її системою освіти. Долучившись до проєкту, діти матимуть змогу вивчати українську мову, літературу та історію України.
  • «Catch up-класи» на Житомирщині за підтримки UNICEF реалізують програму «Спільно до навчання», щоб допомогти дітям надолужити пропущений навчальний матеріал. Це вчителі, які проводять заняття з математики, української мови, та психологи.

У висновку омбудсмен наголосив, що освітні втрати, які мають українські діти через пандемію та війну, вплинуть як на майбутнє кожного громадянина, так і на економіку країни.  Цю проблему не можна замовчувати, удаючи, що все гаразд.

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

«Щедрик» — українське диво: що розповісти і показати школярам

Скористайтеся запропонованим конспектом уроку, щоб розказати історію «Щедрика» школярам. Адже «Щедрик» — традиційна і безсмертна мелодія на Різдво. «Гімн дзвонів» — так у всьому світі називають найпопулярнішу щедрівку в обробці композитора Миколи Леонтовича
17635

Держбюджет-2026: рекордні видатки на освіту

У Держбюджеті-2026 на освіту передбачено 278,7 млрд грн, що на 79,8 млрд грн більше ніж у 2025 році. З’ясуємо, на що саме спрямовані ці кошти та чого очікувати освітянам у 2026 році
364

Графік відпусток у закладі освіти

Графік відпусток — обов’язковий документ. За відсутність графіка чи не ознайомлення з ним працівників Держпраці притягує керівників до адміністративної відповідальності. Перевірте, чи правильно склали, затвердили й погодили документ
63035

Персоналізація за 5 хвилин: як штучний інтелект допомагає створювати унікальні завдання та тести для учнів

Інтернет-ресурси, зокрема нейромережі, стрімко набирають популярності. Ознайомтеся з основними відомостями про нейромережі та штучний інтелект в освітньому процесі. Скористайтеся досвідом, як створювати за їх допомогою навчальний контент і розвивати в учнів критичне мислення
1796

Вступна кампанія 2026: основні орієнтири

Якою буде вступна кампанія 2026 в Україні, яких змін та нововведень очікувати? Проаналізуємо чинні документи, офіційні заяви та пропозиції, які обговорюються
499

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді