Омбудсмен розповів про освітні втрати школярів та їх компенсацію

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

В офісі освітнього омбудсмена опублікували аналіз цьогорічних втрат школярів, а також шляхи їх компенсації

Аналіз освітніх втрат учнів Оновлена посадова інструкція вчителя початкових класів

Під час воєнного стану неможливо уникнути освітніх втрат. Пропущені школярами теми, не здобуті знання та навички необхідно ідентифікувати й компенсувати. У цей складний час освітні втрати мають практично всі діти шкільного віку, де б вони не перебували.

Тому в офісі освітнього омбудсмена Сергія Горбачова проаналізували цю проблему та поділилися рекомендаціями щодо їх вирішення. 

Освітніх втрат зазнали діти, які перебувають:

  • на контрольованій території України (через перебої електрики та зв’язку);
  • на тимчасово окупованих територіях (через відсутність доступу до української освіти);
  • за кордоном (змушені навчатися у двох школах, але більшість обирає навчання в школі країни перебування).

Як зазначають представники Сектору освіти Світового банку зазначають, що через пандемію та війну освітні втрати в Україні можуть становити понад один рік.

Саме тому важливо вже зараз продумувати стратегії та шляхи вимірювання і компенсації освітніх витрат українських школярів. 

Заяви: як оформлювати та реєструвати

Наприклад, служба освітнього омбудсмена пропонує громадам або/та закладам освіти програму компенсації, яка буде містити наступні дані:

  • з яких предметів планують організувати компенсацію освітніх втрат та в яких класах, у який термін;
  • формат та строк проведення освітніх вимірювань з окремих предметів;
  • формати співпраці з батьками щодо компенсації втрат;
  • орієнтовну кількість годин із кожного предмета, необхідну для компенсації знань;
  • формати навчання: наприклад, факультативи, курс за вибором, пришкільний табір, інші формати;
  • яких учителів планують залучити до компенсації освітніх втрат;
  • коли планують компенсувати втрати: протягом навчального року, у червні тощо;
  • форми залучення учнів: навчання у класах, групах тощо;
  • моніторинг результативності та коригування програми.

Зокрема Сергій Горбачов зауважує, що закладам освіти потрібно буде створювати карти опорних знань предмета. У такій карті має бути зазначено головні знання з кожного предмета за певний клас (це та основа знань, якою повинен володіти учень і без них він не зможе навчатися в наступному класі). До карти опорних знань мають увійти найголовніші теми, для кожного класу з певного навчального предмета.

Важливими під час компенсації цих витрат стануть програми надолуження освітніх втрат та корекційні програми. Які нададуть учням змогу надолужити матеріал завдяки повторному доступу до нього паралельно з продовженням стандартного навчання.

Альтернативою до цього є недержавні програми, які впроваджують громадські організації. Серед таких організацій, що зараз ведуть свою діяльність:

  • «Освітній суп» — безоплатні онлайн-заняття з урахуванням шкільної програми для учнів 5-10 класів. Цьогоріч проєкт фокусується на двох предметах — математика та українська мова.
  • «Залишаємось з Україною» від ГО «Смарт освіта»  дає можливість учням 5-11 класів, які перебувають за кордоном, зберігати зв’язок з Україною та її системою освіти. Долучившись до проєкту, діти матимуть змогу вивчати українську мову, літературу та історію України.
  • «Catch up-класи» на Житомирщині за підтримки UNICEF реалізують програму «Спільно до навчання», щоб допомогти дітям надолужити пропущений навчальний матеріал. Це вчителі, які проводять заняття з математики, української мови, та психологи.

У висновку омбудсмен наголосив, що освітні втрати, які мають українські діти через пандемію та війну, вплинуть як на майбутнє кожного громадянина, так і на економіку країни.  Цю проблему не можна замовчувати, удаючи, що все гаразд.

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Завершення 2024/2025 навчального року в закладах загальної середньої освіти

Усе про завершення 2024/2025 навчального року: дати, оцінювання, документи та особливі випадки. МОН роз'яснює ключові питання для шкіл: визначення термінів, подолання освітніх втрат, переведення учнів, видача документів - зокрема за кордоном та з відзнакою, заохочення та оцінювання досягнень.
47907

Як оплачувати вчителям заміну уроків

У школах часто виникають ситуації, коли складно знайти вчителя, який може провести уроки замість колеги. Наприклад ситуація, коли вчитель фізики відмовляється заміняти уроки математики, чи вчитель літератури — уроки історії, і їм заміну оплачують не за 14 тарифним розрядом, а за 11-м, без надбавок за категорію, яку вони мають за своїм предметом. Як організувати та правильно оплатити заміну уроків — читайте у статті
120

Відпустки вчителів – 2025: тривалість, порядок надання та оплати

З’ясуємо норми щодо надання відпусток в умовах воєнного стану. Розглянемо види відпусток вчителів та інших працівників закладів загальної середньої освіти, а також питання поділу та перенесення відпустки, оплати відпускних. Надаємо зразок наказу про відпустку
159910

Обриси сучасного внутрішньошкільного контролю

Внутрішньошкільний контроль, моніторинг педагогічних процесів і явищ — ціла наука, а вміння успішно його здійснити — мистецтво. Не вдаючись у деталі, окреслимо основні моменти внутрішньошкільного контролю.
31570

Графік відпусток у закладі освіти

Графік відпусток — обов’язковий документ. За відсутність графіка чи не ознайомлення з ним працівників Держпраці притягує керівників до адміністративної відповідальності. Перевірте, чи правильно склали, затвердили й погодили документ
59610

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді