Закладам треба звикати та виробляти здатність поєднувати очне та дистанційне навчання і використовуючи все найкраще від кожного. У цій статті директори шкіл знайдуть корисні поради про те, як діагностувати можливі втрати в якості освітнього процесу під час дистанційного навчання та запобігти їх виникненню у майбутньому.
▶ ВЕБІНАР: інструктажі з учнями та працівниками школи
Регламентування дистанційного навчання
Як і звичайний освітній процес, дистанційне навчання потребує регламентування та встановлення рамок і правил. Їхня чіткість та виваженість дасть змогу керівникові закладу забезпечити належну залученість педагогів, учнів та їхніх батьків, зрозумілість процесів і підтримання рівня якості освітніх послуг.
Дистанційне навчання, як і освітній процес в очному форматі, потребує норм щодо:
- відвідування онлайн-уроків, взаємодії між учнями та з педагогом під час онлайн спілкування;
- пропусків (за яких умов допускаються, як регламентуються та фіксуються вчителем);
- правил та строків виконання завдань (учням важливо розуміти, що є чіткі дедлайни та як їхнє порушення вплине на оцінку виконаного завдання);
- принципів оцінювання в умовах онлайн-навчання тощо.
Керівник заклад у першу чергу має донести до дітей та батьків, що дистанційне навчання — це передовсім про розпорядок дня, в якому передбачено участь учнів у онлайн-заняттях, виконання завдань, опрацювання навчального матеріалу тощо. Доречно прокомунікувати з учнями і батьками, що загальні правила, які працюватимуть у закладі під час «дистанційки», є такими ж важливими, як і правила у школі під час очного навчання.
Моніторинги освітнього процесу
Діагностування успішності навчання учнів — процес, який необхідно запускати не лише після повернення учнів у класи, а й під час дистанційного навчання.
У разі переходу закладу на «дистанційку» директору важливо:
- проаналізувати відвідуваність онлайн-уроків та залучення учнів у освітній процес;
- виявити категорії учнів, які з різних причин не охоплені дистанційним навчанням.
Адже фактична відсутність в освітньому процесі частини учнів, які з тих чи інших причин не беруть участі у дистанційному навчанні, негативно відображається на їхніх успіхах та організації навчання загалом. Раннє виявлення проблеми, з’ясування її причин та співпраця з батьками дасть змогу допомогти таким дітям.
Додаткової підтримки керівника закладу потребують і педагоги. За дистанційного навчання учитель докладає значно більших зусиль, аніж під час роботи з учнями в класі. Саме тому педагогам варто регулярно проводити рефлексію, обмін досвідом, переглядати календарне планування та виявляти теми, що потребують додаткової уваги в умовах дистанційного навчання. Директор у цьому процесі має спрямовувати і підтримувати вчителів, допомагати справлятися з викликами. Разом з тим, не варто нехтувати/відмовлятися від функції моніторингу якості освіти.
У постійно змінних умовах дистанційного та очного навчання особливо важливим є внутрішнє відстеження, щоб бачити динаміку освітніх результатів та за потреби коригувати освітній процес під час дистанційного навчання.
Визначення сфер ризику
За умови належного ресурсного забезпечення педагогів та учнів і залученості в процес усіх його учасників дистанційне навчання може бути не менш ефективним, ніж очне. Втім є певні навчальні предмети, повноцінне викладання яких з об’єктивних причин неможливе під час дистанційного навчання. Найпростіший приклад — фізкультура, заняття з якої складно проводити онлайн, хоч учителі і намагаються дистанційно працювати з дітьми для збереження фізичної активності.
Тому директору важливо під час переходу на дистанційне навчання визначити групи навчальних предметів, що отримують менше уваги під час дистанційного навчання. Найбільший ризик дистанційного навчання — це відсутність методичного забезпечення та проблеми з комунікацією. Тому керівництву школи слід постійно аналізувати зворотний зв’язок від вчителів і здійснювати моніторинг освітнього процесу.
Також варто ретельніше працювати над веденням діалогів та полілогів з дітьми, сприяти висловлюванню ними власних думок. Комунікація в онлайн- та офлайн-форматах відрізняється, тому можуть втрачатися уміння дискутувати, дотримуватися етики спілкування, встановлювати емоційний контакт під час групових обговорень.
Діагностика після повернення у класи
Діагностичні оцінювальні роботи після повернення учнів з дистанційного навчання — важлива частина діяльності в школі, щоб визначити можливі освітні втрати. Разом з тим директор має пам’ятати, що перехід з дистанційного навчання (особливо, якщо воно було тривалим) на очне — це певний стрес для учнів. Тому керівництву школи доречно зорієнтувати вчителів на налагодження протягом першого тижня дружньої атмосфери та відновлення співпраці дітей у класі, а не навантаження учнів діагностичними роботами.
Виділення першого тижня навчання після повернення з «дистанційки» відновленню психологічного клімату у школі, поверненню учням відчуття приналежності до закладу — стратегічне рішення, яке дасть змогу і учням, і педагогам поступово повернутися в очний освітній процес та без стресу звикнути до нового режиму роботи.
Інформаційний матеріал підготовлено для Державної служби якості освіти в межах ініціативи «Система забезпечення якості освіти», що впроваджується в межах проєкту «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe). «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe) є проєктом міжнародної технічної допомоги, що реалізується компанією Alinea International та фінансується Урядом Канади.


