У 2020 році оновлено Методику експертного оцінювання професійних компетентностей учасників сертифікації (наказ ДСЯО від 24.02.2020 № 01-11/6; далі — Методика).
Оновлену Методику експерти застосовуватимуть на етапі оцінювання практичного досвіду роботи учасників сертифікації. За словами голови ДСЯО Руслана Гурака, зміни було внесено з урахуванням досвіду першого року, а також пропозицій учасників сертифікації та експертів.
Також оновлено Анкету самооцінювання учасником сертифікації власної педагогічної майстерності.
Методика експертного оцінювання професійних компетентностей учасників сертифікації
Методика містить:
- перелік професійних компетентностей, які підлягають оцінюванню;
- критерії оцінювання;
- показники критеріїв оцінювання;
- коефіцієнти вагомості показників;
- результати оцінювання.
Форми підвищення кваліфікації: як правильно обрати «на свій смак»
Під час розроблення критеріїв та показників враховано:
- Концепцію реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року, схвалену розпорядженням КМУ від 14.12.2016№ 988-р;
- професійний стандарт «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», затв. наказом Мінсоцполітики від 10.08.2018 №1143;
- Рамку безперервного професійного розвитку вчителів, розроблену МОН України спільно з Британською Радою в Україні;
- низку міжнародних стандартів для вчителів.
Експертне оцінювання
Експерти оцінюватимуть десять професійних компетентностей учителів за двома критеріями:
- когнітивним (К);
- діяльнісним (Д).
Експертне оцінювання здійснюють двоє експертів за допомогою трьох методів збирання інформації:
Спостереження | ⇒ триває протягом робочого дня, включаючи спостереження під час відвідування навчальних занять і в позаурочний час |
Опитування | ⇒ для педагога — відбувається за орієнтовним переліком питань, який розробляє ДСЯО ⇒ для директора ЗЗСО, заступника директора, керівника МО — проводять за анкетою, розробленою ДСЯО, з обов’язковою фіксацією відповідей |
Вивчення документації | ⇒ встановлюють, чи відповідає тема навчального заняття календарному плану роботи учасника сертифікації та відповідному навчальному плану |
Для оцінювання професійних компететнтностей учасника сертифікації за кожним із показників експерти можуть використовувати один або декілька методів збирання інформації.
Професійна компетентність | Критерій оцінювання та кількість показників |
1. Здатність планувати та організовувати освітній процес відповідно до вимог законодавства | 1Д — 3 1К — 4 |
2. Здатність застосовувати та інтегрувати знання з усіх освітніх галузей, визначених Державним стандартом початкової освіти, під час освітнього процесу | 2Д — 4 2К — 3 |
3. Здатність проєктувати, здійснювати освітню діяльність із використанням технологій, форм, методів і засобів навчання та з урахуванням індивідуальних особливостей учнів | 3Д — 4 3К — 3 |
4. Здатність оцінювати навчальні досягнення здобувачів освіти відповідно до затверджених вимог | 4Д — 4 4К — 3 |
5. Здатність організовувати та підтримувати здорове, безпечне, розвивальне, психологічно комфортне, інклюзивне освітнє середовище | 5Д — 4 5К — 3 |
6. Здатність до організації виховного процесу, який ґрунтується на загальнолюдських, національнопатріотичних, культурних та громадянських цінностях | 6Д — 4 6К — 4 |
7. Здатність до формування та реалізації індивідуальної освітньої траєкторії здобувачів освіти | 7Д — 3 7К — 3 |
8. Здатність до співпраці / взаємодії з учасниками освітнього процесу (учнями, колегами, батьками (особами, які їх замінюють) | 8Д — 4 8К — 3 |
9. Здатність до використання інформаційнокомунікаційної та цифрової технологій | 9Д — 3 9К — 3 |
10. Здатність до постійного професійного саморозвитку, самоаналізу та рефлексії | 10Д — 3 10К — 3 |
Результати експертного оцінювання учасника сертифікації
Експертне оцінювання професійних компетентностей учасника сертифікації:
- здійснюється за кожним критерієм
- включає оцінювання за всіма показниками, що входять до відповідного критерію.
Загальна оцінка є сумою балів за всіма критеріями.
♥ Як відбувалася сертифікація 2019
За результатами експертного оцінювання експерти заповнюють та підписують експертний висновок за затвердженою формою.
Іван Юрійчук,
директор департаменту акредитації та моніторингу
Державної служби якості освіти