Долаємо емоційне вигорання у педагогів

Професійне життя керівника закладу освіти неможливо уявити без стресів. Навіть найдоброзичливіший колектив не гарантує повного позбавлення від стресорів. Стрес на роботі може призвести до синдрому емоційного вигорання. «Згоріти» на роботі — актуально для людини сучасного суспільства, особливо для того, хто постійно контактує з іншими людьми.

Коло прийняття рішень — метод роботи у колективах

Щоб віднайти способи подолати емоційне вигорання, слід знати його причини.

Що таке емоційне вигорання та які його ознаки

Емоційне вигорання — це стан, коли людина почувається виснаженою морально, розумово і фізично на тлі хронічного стресу. Воно не настає раптово, а накопичується поступово, проявляючись симптомами. Уперше цей термін ввів американський психіатр X. Дж. Фрейденберг у 1974 р.

Ознаки емоційного вигорання:

  • втома
  • психосоматичні ускладнення
  • безсоння
  • негативні настанови щодо підлеглих
  • байдужість до роботи
  • нехтування виконанням своїх обов’язків
  • збільшення прийому психостимуляторів (тютюн, кава, алкоголь, ліки)
  • зменшення апетиту чи переїдання
  • низька самооцінка
  • посилення агресивності (роздратованості, напруженості)
  • посилення пасивності (цинізм, песимізм, безнадія, апатія)
  • почуття провини.

 

Які особистісні ресурси допоможуть подолати емоційне вигорання

Аби подолати професійні і життєві кризи, має бути достатній рівень розвитку особистісних ресурсів.

Ресурси поділяють на соціальні та особисті, тобто зовнішні і внутрішні.

Зовнішні ресурси 

матеріальні цінності, соціальні статуси (ролі) і соціальні зв’язки, які забезпечують підтримку соціуму, допомагають людині зовні

Внутрішні ресурси 

психологічний особистісний потенціал, характер і навички людини, які допомагають їй зсередини

Однак поділ на зовнішні і внутрішні ресурси умовний. Ті й ті ресурси взаємопов’язані. Втрачаючи зовнішні ресурси, людина поступово втрачає і внутрішні. Надійні зовнішні ресурси забезпечують збереження ресурсів внутрішніх, але лише тоді, якщо внутрішні ресурси вже є.

Відома й класифікація основних видів ресурсів подолання Донхема (1984), який виділяє чотири основні види:

особистісні

все те, що людина самостійно робить у позитивному ключі для зниження напруження (заняття спортом, наведення ладу в помешканні, хобі, читання, перегляд улюблених кінофільмів, слухання музики тощо)

міжособистісні

підтримка родини чи близьких людей, можливість обговорення проблем з іншими людьми (зокрема й у соцмережах)

організаційні

професійна зовнішня підтримка

соціальні

засоби, які може запропонувати людині громада (діяльність у неробочий час, волонтерська діяльність, організація дозвілля тощо)

Відтак, потенціал подолання складних професійних і життєвих ситуацій є у всіх, а от його реалізація залежить як від зовнішніх обставин, так і від внутрішніх умов.

Що таке інтегрована модель психологічного виживання

У 90-х рр. ХХ ст. ізраїльський вчений і практик, директор Ізраїльського Центру запобігання стресу, професор М. Лаад розробив інтегративну модель психологічного виживання людини після сильного стресу. Він встановив, що у кожної людини є власна унікальна комбінація ресурсів боротьби з несприятливими обставинами. Вони допомагають повернутися до звичного життя після гострої стресової реакції.

Модель складається з шести основних ресурсних каналів, два з яких — домінуючі. Щоб подолати кризу, необхідно визначити «свої» ресурси:

  • Віра і цінності (B)
  •  Емоції (A)
  • Соціальний (S)
  • Уява (I)
  • Пізнання і думка (C)
  • Фізіологія і діяльність (Ph).

Долаємо емоційне вигорання у педагогів

Канал

Як працює

Віра і цінності

філософія життя, вірування і моральні цінності. Цей спосіб подолання базується на вмінні вірити — чи то в Бога, в людей, в диво або в себе самого. Людина завжди може звернутись до вищих сил, до природних стихій, людей і попросити про допомогу

Емоції

емоції і почуття: любов і ненависть, мужність і боягузтво, радість і печаль, ревнощі й симпатії тощо. Цей спосіб подолання вимагає від нас вміння виявляти різні емоції і почуття, усвідомлювати і вміти регулювати їх.

Соціальний

суспільство, функція, приналежність, соціальна організація. Цьому способу подолання властиве прагнення до спілкування. Ми можемо звертатися за підтримкою до сім’ї, до близьких або до психологів і психотерапевтів. Ми можемо самі надавати допомогу іншим, занурюватися в громадську роботу, займати керівні посади тощо

Уява

дух творчості, уява. Цей спосіб подолання стосується наших творчих здібностей. Завдяки уяві ми можемо мріяти, розвивати інтуїцію і гнучкість, змінюватися, шукати рішення в світі гри та фантазії, уявляти собі змінене майбутнє і минуле

Пізнання і думка

свідомість, реальність, думка. Цей спосіб подолання пов’язаний з нашими ментальними здібностями, з уміннями логічно мислити, оцінювати ситуацію, осягати нові ідеї, планувати, аналізувати проблеми і розв’язувати їх

Фізіологія і діяльність

фізична, емоційна і діяльнісна модальність. Цей спосіб подолання спрямовує до фізичної діяльності нашого тіла, апелює до здатності відчувати за допомогою слуху, зору, нюху, дотику, смаку, тепла і холоду, болю і задоволення, орієнтування на місцевості, внутрішнього напруження або розслаблення

Більше до теми у статтях журналу Заступник директора школи



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді