Тифлопедагог – спеціаліст, який здійснює виховання та навчання дітей з порушенням зору. Діти з порушенням зору потребують систематичного обстеження щонайменше три рази на рік – у вересні, січні та травні. Тифлопедагогічне обстеження проводиться з метою раннього виявлення порушень зору під час пізнавальної діяльності дитини. Дослідження допомагає проаналізувати причину порушення, визначити напрямок і обсяг корекційної роботи. Для того щоб зацікавити дитину та полегшити таке дослідження, рекомендуємо тифлопедагогам використовувати елементи конструктора LEGO.
Відвідування ЗДО без організації харчування: як оформитиЧому LEGO?
Перевагами використання конструктора є можливість створити максимально комфортне середовище для дитини, заохотити її до співпраці з педагогом, зменшити напругу під час обстеження. Конструктор LEGO полюбляють майже всі діти, тому охоче розв’язують завдання тифлопедагога, сприймають процес дослідження як цікаву гру. Найкраще підійдуть набори LEGO DYPLO та LEGO SYSTEM. Вони добре пристосовані до дітей з порушенням зору. Суттєвими перевагами є:
- Прості у використанні, багатофункціональні
- Дозволяють легко встановити контакт з дитиною
- Не потребують попередньої підготовки та адаптації при використанні
- Забезпечують пізнавально-ігрову діяльність, яка допомагає не тільки провести необхідне дослідження, а й сприяють особистісному розвитку дитини
- Полегшують соціальну адаптацію дитини до дитячого садка.
Індивідуальний підхід до кожної дитини
Методика діагностики дітей відрізняється залежно від того, як довго вони відвідують дитячий садок. Дітей, які тільки нещодавно почали ходити в садок, краще обстежувати вже після адаптації до нових умов.
Тифлопедагогічне обстеження дітей першого року перебування у садку передбачає щоденне спостереження за дитиною під час занять, а також під час виконання звичних повсякденних справ. Мета – визначення рівня розвитку зорового та дотикового аналізатора, оцінка різних вмінь та навичок, таких як орієнтування у просторі, соціально-побутового орієнтування.
Після закінчення періоду адаптації, підхід до кожної конкретної дитини підбирається індивідуально. Виняток – це методика дослідження у групі, коли потрібно проаналізувати взаємодію дітей під час певних видів діяльності.
Обстеження дітей з вадами зору будуємо у формі цілісної гри. Завдання бажано не обтяжувати деталями, адже пізнавальна активність таких діток може бути значно знижена, їм важко сконцентруватись та вони швидко втомлюються.
Підготуйтеся завчасно до такого заняття, а саме підберіть необхідні для виконання завдання предмети, іграшки, фігури, фотографії чи картинки, бажано яскравого кольору. Все зайве прибираємо з поля зору дитини для того, щоб не відволікати її увагу. Якщо ми обстежуємо дитину з важкою зоровою патологією, то краще використайте вже знайомі для дитини предмети та іграшки.
Перед тим як приступити до виконання діагностики переконайтесь, що дитина зрозуміла ваше пояснення, а також дізнайтесь її ставлення до майбутніх результатів.
Важливо якісно облаштувати робоче місце для такого дослідження. Зокрема, воно має бути достатньо освітлене, комфортне для дитини. Під час обстеження не забувайте дотримуватися режиму зорового навантаження, змінювати різні види діяльності, враховуйте педагогічні та санітарно-гігієнічні вимоги до використаного матеріалу. Результати тифлопедагогічного обстеження педагог фіксує у спеціальній картці.
Як правильно провести обстеження
Обстеження дітей із порушеннями зору потребує спеціальних адаптованих методів. На жаль, сьогодні не розроблений стандартизований психодіагностичний інструментарій для обстеження дітей з зоровими обмеженнями. Саме тому використовуються загальнопсихологічні методи обстеження, модифіковані для таких діток. Варто дотримуватись певної послідовності. У цьому Вам допоможуть спеціальні схеми для діагностики орієнтування у просторі. Приклади схем наведені в Додатку.
Спостереження
Перед тим як провести обстеження дитини за допомогою LEGO, рекомендуємо спершу поспостерігати за дитиною. Під час ігор з іншими дітьми, занять, прогулянок ми можемо зробити висновок про навички дитини, її здатність до взаємодії з іншими дітьми, рівень комунікації, конфліктності, про емоційно-вольові якості вихованця. На основі цих спостережень викладач також робить висновки про:
- Рівень розвитку дрібної моторики
- Вміння координувати рухи рук та очей
- Навички з’єднувати та роз’єднувати деталі між собою
- Вміння добирати необхідні деталі для складання конструктора
- Здатність до концентрації уваги, логічного мислення, уміння доводити справу до логічного завершення
Під час складання конструктора можна виявити чи має дитина попередній задум, план дій до складання цілісної картини і чи може вона втілити його в реальність. LEGO допомагає розкрити творчі здібності дитини, розвинути наполегливість та стійкість. На початковому етапі маємо змогу проаналізувати поведінку дитини, її ставлення до поставленого завдання. Пам’ятайте, що діти бувають різні. Якщо одним достатньо короткої інструкції до завдання, то іншим необхідно все детально пояснити кілька разів поспіль.
Бесіда
Розпочати обстеження варто з простої бесіди, що допоможе налагодити контакт з дитиною. Розпочати розмову варто з простих запитань типу «Як тебе звати?; Скільки тобі років?; Які іграшки тобі подобаються і чому?». Це допоможе подружитися з дитиною, заслужити її довіру. Бесіда не повинна бути надто довгою та нудною.
Мовлення
Перш ніж переходити до складніших завдань, переконайтеся що дитина розуміє значення ваших слів та висловів. Варто також перевірити відповідність її уявлень з реальністю. Якщо є така необхідність, потрібно провести пояснення з демонстрацією предметів, іграшок, які будуть використані у завданні.
Вже на цьому етапі спілкування з дитиною можна з’ясувати рівень розвитку зв’язного мовлення, для цього попросіть дитину розповісти про те, що вона будувала, як саме це робила. Перевіряйте правильність послідовності розповіді, здатність до використання у розмові елементів казковості тощо.
Орієнтування
Один із головних завдань тифлопедагогічного обстеження – оцінка просторових уявлень дитини, здатність орієнтуватись на власному тілі та відносно себе. Уточнюйте предметно-практичні уявлення під час виконання дитиною практичних завдань з кубиками LEGO. Перевагою використання конструктора є формування єдиної системи «око-рука», що допомагає розвинути точність рухів у дітей із зоровими розладами.
Порівняння
Корисним під час використання LEGO є розвиток здатності порівнювати предмети, аналізувати їх та встановлювати логічні причино-наслідкові зв’язки між ними. Однак внаслідок знижених сенсорних навичок, дітям буває досить складно виконувати такі завдання, тому їм потрібно більше часу для адаптації.
Сприймання
Колір і контрастність є важливими інформаційними ознаками. Колір є так званим сигнальним засобом, який привертає увагу дитини. Він візуально фіксується у пам'яті і підсвідомо запам’ятовується на деякий час. Перевагою LEGO є те, що цеглинки яскравих і насичених кольорів, а це допомагає привертати і фіксувати увагу дитини під час ігри, а відтак обстеження.
Стан зорового аналізатора можна обстежувати в різних видах дитячої діяльності: ігровій, трудовій, побутовій. Завдання будуємо так, щоб оцінити стан оптичної уваги, візуальне впізнавання предметів, здатність фіксувати погляд на предметі, тощо. Завдання потрібно ускладнювати поступово.
Використання конструктора LEGO в тифлопедагогічному обстеженні допомагає не тільки в дослідженні зору, а й розвиває дрібну моторику рук, зорову координацію, вмілість м’язів рук. А ще ігри з конструктором розвивають цілеспрямованість, вміння добиватись результату на основі взаємодії зорового та тактильного сприйняття.