Упевнений старт музичного керівника

Починати нову справу завжди складно. Що вже говорити про початок трудової діяльності: навіть найрозумніший молодий спеціаліст в очах колег — новачок, який багато чого не знає і не вміє. Як стати «своїм» серед педагогів і як подружитися з дітьми?

Справи керівника у жовтні: що проконтролювати

Упевнений старт музичного керівника

Перша зустріч із дітьми

Познайомтеся з дітьми ще до початку першого музичного заняття. Зробити це можна у груповій кімнаті, з ефектом несподіванки. Приміром, прийти з цікавою іграшкою в руках і познайомитися з дітьми від імені цієї іграшки. Найліпший варіант — за можливості одягнутись у костюм якогось казкового персонажа. Відтак, зацікавивши дітей, запросити їх на заняття до музичної зали.

Проведіть перше заняття як ігрове, використовуючи різні види ігрових завдань, сюрпризних моментів тощо. Поспостерігайте за дітьми, зауваживши, який у кожного з них темперамент, наскільки вони активні, комунікабельні, емоційні.

Проводьте заняття в хорошому настрої, з усмішкою. Голос має бути приязним і доволі звучним, не тихим, щоб діти добре сприймали інформацію. При цьому не можна підвищувати тон.

Трапляється, що пасивна дитина раптом сама виявляє бажання активно себе проявити у певному завданні або зіграти певну роль на святі. Якщо ви підтримаєте це бажання, дасте можливість зіграти бажаного персонажа саме цій дитині, вона надалі буде вам довіряти.

Налагодження довірчих взаємин з вихованцями, особливо замкнутими, пасивними, — це дуже складний процес. Шукайте ті прийоми і методи, за допомогою яких можна «розкрити» дитину.

На першому занятті важливо в невимушеній формі визначити, якими навичками володіють діти. Їхні можливості залежать здебільшого від того, як здійснював музичне виховання попередній педагог. Відтак необхідно визначити, які завдання ліпше пропонувати дітям, чого їх слід навчити і над чим іще попрацювати.

Неталановитих дітей немає, є педагоги, які не можуть розгледіти в дитині талант. За принципами орфівської педагогіки необхідно стати для дитини другом, порадником, бути поруч із нею, а не над нею; дати їй можливість бути діячем; прийняти її світ і підіймати в розвитку щоразу на сходинку вище.

Утримання уваги непосид

Аби діти вас «чули», необхідно під час занять варіювати спеціальні прийоми та методи. Зокрема, доцільно застосовувати прийом похвали «авансом».

Наприклад, педагог каже: «Як добре виходять підскоки у Софійки. Необхідно ще трішки постаратися — підстрибувати ще вище».

Якщо говорити дітям про їхні хороші результати «авансом» — наперед, а вже потім вказувати на недоліки, вони стараються впоратися з тими недоліками і пишаються своїми маленькими досягненнями. Уважний педагог відзначає найменші успіхи дитини на занятті. Похвала дитини перед іншими спонукає не лише її саму, а й інших дітей до активної роботи над собою.

Добирайте цікавий репертуар для занять, свят, розваг, враховуючи інтереси дошкільників.

До непосидючих, активних дітей теж необхідно знайти особливий підхід.

Якщо ви запропонували дітям слухання музики, а хтось із них відволікається, після прослуховування зверніть увагу цієї дитини на зміст твору, дайте їй можливість перевтілитися в певний образ.

Приміром, якщо звучала колискова, запропонуйте взяти ляльку і заколисати її тощо.

Щойно дитина починає шукати собі інше заняття, відволікаючись від основного виду діяльності, «переключіть» її, похваливши, запропонувавши нове завдання тощо. Якщо ж відволікається більшість дітей, саме час переходити до іншого виду діяльності. Можливо, було витрачено забагато часу на один вид діяльності, або не було приділено достатньої уваги під час виконання завдання саме цим дітям. Необхідно повсякчас зауважувати й аналізувати такі ситуації, шукати причину їх виникнення. Адже якщо дітям цікаво, вони не відволікатимуться. Вчіться дивувати дітей, аби вони з нетерпінням чекали заняття, ішли до зали з інтересом: «А що ж сьогодні буде?».

Перед заняттям можна зайти в групу до дітей і запитати їх: «Чи не хочете ви сьогодні зустрітися з цікавим персонажем, іграшкою? Він/вона чекає на вас у музичній залі».

Так ви збудите цікавість малюків. Підтримати її можна вже в залі, запропонувавши дітям обрати для себе вид діяльності на сьогодні — спів, гру на інструментах абощо.

У такий спосіб ви надаєте дітям можливість вибору і водночас — виховуєте в них відчуття самостійності, відповідальності за власні дії.

Зі старшими дошкільниками можна «серйозно» обговорити сюжет казки чи дійства, яке буде на найближчому святі. Особливо важливо домовлятися й радитися з ними щодо розподілу ролей, мотивуючи при цьому вибір кожної з них. У такому випадку діти почуватимуться дорослими і значущими.

Гармонія у спілкуванні з колегами

Особливої уваги потребує співпраця з вихователями групи. Двоє вихователів, помічник вихователя і музичний керівник — це той тандем, який є запорукою успішного музичного виховання загалом і підготовки будь-якого свята зокрема. Як із дітьми, так і з колегами необхідно вибудовувати довірчі взаємини. Слід ураховувати їхні смаки, поважати їхній вибір, ненав’язливо, з позитивними емоціями пропонувати свої ідеї. Це дасть змогу налагодити співпрацю з колегами, підвищити свій авторитет в очах колективу та керівника дошкільного закладу.

Однією з функцій музичного керівника є створення сценаріїв і постановка свят. Тож він є певною мірою режисером. Кожна група дітей має певні особливості, які найліпше знають вихователі. Тому добирайте кілька варіантів сценарію свята з різним музичним матеріалом.

Радьтеся з вихователями, чи впораються діти із розігруванням саме цього сюжету. Обговорюйте також складність музичних матеріалів. Адже вихователі раніше вже співпрацювали з іншими музичними керівниками, тож мають певний досвід і можуть дати вам слушні поради.

Є творчі вихователі, які виношують власні ідеї. Музичний керівник-початківець має сприйняти їх доброзичливо, з повагою прислухатися і виявити готовність працювати над ними. Звичайно, творчий процес розроблення сценарію забере більше часу, ніж завантаження з інтернету готового матеріалу. Однак у результаті підготовки вдасться створити той самий необхідний тандем. Якщо налагодити співпрацю з вихователем та помічником вихователя, ви можете сподіватися на їхню істотну допомогу в підготовці певних номерів до свята. Вихователь з дітьми може розучувати сценки, вірші, рухи таночків; помічник вихователя — повторювати слова пісень із підгрупою дітей, поки інша підгрупа задіяна на занятті з вихователем тощо.

Готовність працювати, долати перешкоди, брати на себе відповідальність — ось складові успішної адаптації в дошкільному навчальному закладі молодого спеціаліста, який у такий спосіб може заслужити повагу колективу та адміністрації закладу, розпочати формування свого фахового іміджу. Прислухайтеся до порад і рекомендацій колег. Відчувайте серцем дітей, ідіть до них із радістю — і ваша щоденна праця даруватиме неймовірне задоволення.

Тетяна Вусик, музичний керівник дошкільного навчального закладу № 8 «Барвінок»,
м. Жмеринка, Вінницька обл.



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді