Заняття в гуртку з тістопластики дають дітям можливість моделювати світ і своє уявлення про нього в просторово-пластичних образах. Діти не лише бачать те, що вони створюють, а й відчувають виріб тактильно, за потреби змінюють його та вдосконалюють.
Основним інструментом під час ліплення є руки, тому рівень виконання роботи залежить від володіння власними рухами, від ступеня розвитку дрібної моторики, яка удосконалюється під час роботи з тістом.
Справи керівника у жовтні: що проконтролювати
Тістопластика сприяє:
- підвищенню сенсорної чутливості, тобто стимулює сприймання форми, фактури, кольору, ваги, пластики
- удосконаленню дрібної моторики рук
- синхронізації роботи обох рук, півкуль головного мозку
- розвитку уяви та просторового мислення
- формуванню вміння планувати роботу для реалізації задуму, передбачати результат і досягати його
- формуванню розумових здібностей
- розширенню художнього кругозору
- формуванню художньо-естетичного смаку.
Програма гурткової роботи з тістопластики передбачає застосування технології ігрового навчання та педагогіки співпраці. На заняттях гуртка застосовують різні методи навчання: ігрові, наочні, практичні. Кожне заняття містить теоретичну частину і практичне виконання завдання.
Програма розроблена з урахуванням вікових особливостей дітей старшого дошкільного віку.
- Кількість занять на рік: 60
- Тривалість: 25-30 хвилин
- Періодичність: двічі на тиждень.
Мета гурткової роботи з тістопластики:
- створити в закладі дошкільної освіти умови для індивідуальної та творчої реалізації дошкільників
- виховувати в них організованість та акуратність
- сприяти налагодженню в дітей міжособистісних взаємин.
Основні завдання гурткової роботи з тістопластики:
- розвивати в дітей пізнавальні процеси, як-от сприймання, увага, пам’ять, уява
- розкривати творчий потенціал
- сприяти оволодінню навичками спілкування та колективної творчості
- удосконалювати дрібну моторику
- ознайомлювати з різновидами тістопластики та вправляти у виготовленні та декоруванні творчих виробів із солоного тіста.
Для розв’язання поставлених завдань програма передбачає чотири основних види занять:
- ліплення
- художній розпис
- декорування виробів із солоного тіста
- бесіди про образотворче мистецтво і красу навколишнього світу.
Основні види занять пов’язані між собою, доповнюють одне одного. Проводять їх упродовж усього навчального року з урахуванням сезонності, календарних свят та інтересів дітей. Кожне заняття має теоретичну й практичну складову.
На заняттях з гурткової роботи з тістопластики діти оволодівають основними прийомами роботи із солоним тістом, засвоюють правила користування ручними інструментами для оброблення пластичних матеріалів, а також правила безпеки життєдіяльності.
Програма орієнтує педагогів на створення умов для розкриття й активізації творчих здібностей дошкільника. Робота за програмою стимулює дітей до образного сприймання навколишнього світу, виховує в них естетичний смак, потяг до прекрасного. Діти навчаються перетворювати світ за допомогою фантазії, творчості, спілкування з іншими людьми.
Тематичний план роботи гуртка з тістопластики
Теми | Кількість занять | Теоретичні заняття | Практичні заняття |
Заняття-знайомство | 1 | 1 | - |
Облаштування робочого місця. Інструменти. Ознайомлення з технікою роботи з тістом | 2 | 1 | 1 |
Приготування солоного тіста для ліплення. Зберігання тіста | 2 | 1 | 1 |
Ліплення крупних деталей. Ліплення простих дрібних елементів | 2 | 1 | 1 |
Створення різної фактури поверхні: «Загадкові сліди» | 2 | 1 | 1 |
Скріплення деталей між собою. Сушіння та запікання готових виробів | 1 | 1 | - |
Нанесення захисної поверхні. Оформлення готового виробу | 1 | - | 1 |
Створення барельєфів «Весела гусінь», «Калинка-малинка», «Соняшник» | 7 | 1 | 6 |
Роль мистецтва в житті людини | 1 | 1 | - |
Ведмедик-панда. Мавпочка. Пінгвіни на крижині | 6 | 1 | 5 |
Сніговичок. Клоуни. Ялинкова фантазія | 4 | 1 | 3 |
Різдвяний ангел. Різдвяний віночок | 4 | 1 | 3 |
Святковий пиріг для тата | 2 | 2 | |
Валентинки | 3 | 1 | 2 |
Подарунок мамі. Листівка «Букет троянд» | 4 | 1 | 3 |
Колаж «Весняні квіти» | 3 | 1 | 2 |
Зірки та комети. У далекому космосі | 4 | 1 | 3 |
Райські пташки | 3 | 1 | 2 |
Ліпимо казку | 3 | 1 | 2 |
Дерево бажань | 2 | 2 | |
Підготовка до виставки | 2 | 1 | 1 |
Творчий звіт у формі виставки | 2 | 2 | |
Усього: | 60 | 18 | 42 |
Програмовий зміст роботи гуртка з тістопластики
Освітні завдання | |
Навчальні | Ознайомлювати з історією тістопластики. Навчати працювати із солоним тістом, інструментами, які використовують у тістопластиці, дотримуючись правил безпеки. Ознайомлювати з різновидами тістопластики. Навчати прийомів роботи із солоним тістом:
Навчати самостійно створювати вироби із солоного тіста (фігурки людей, тварин, птахів; предмети; прикраси) та композиції з них. Формувати здатність створювати вироби та композиції із солоного тіста на задану тему та за власним задумом. Удосконалювати навички продуктивної взаємодії під час виконання колективних робіт. |
Розвивальні | Підвищувати сенсорну чутливість, зокрема сприймання:
Розвивати дрібну моторику рук, поліпшувати синхронізацію роботи обох рук. |
Виховні | Виховувати інтерес до образотворчого мистецтва. Формувати естетичний смак, інтерес до занять з тістопластики: ліплення, декорування, художнього розпису. Виховувати самостійність, акуратність, старанність, наполегливість. |
Очікувані результати
Дитина:
- володіє елементарними прийомами тістопластики
- розуміє поняття «гармонійність художньої композиції»
- виявляє сформований інтерес до створення оригінальних виробів за власним творчим задумом
- вміє самостійно обирати доцільні прийоми роботи із солоним тістом для втілення того чи того образу, декорувати, художньо розписувати і презентувати свої вироби
- виконує творчі завдання індивідуально, у парі, в групі.
Гурткова робота
За матеріалом Наталії Швайгерт, завідувача,
Марини Фролової, вихователя-методиста ДНЗ №3,
м. Дніпродзержинськ, Дніпропетровської обл.