Одним із найпопулярніших видів мистецтва є малювання піском, або піскова анімація, піскова фантазія, порошкова техніка (від англ. Sand Art, Sand animation, Sand Fantasy, Powder animation). Вважають, що винайшла цей стиль образотворчого мистецтва канадська режисерка-мультиплікатор Керолін Ліф, яка вперше використала цю техніку в 1968 році у своєму фільмі.
Справи керівника у жовтні: що проконтролювати
Насправді художнє, медіативне спілкування людини з піском сягає корінням глибини віків. Ще тибетські монахи створювали унікальні мандали — ритуальні предмети з мармурової крихти. Індійці Навахо для створення своїх малюнків використовували червоний пісок, жовту охру, борошно та вугілля і вважали, що процес створення малюнків-мандал має лікувальне значення.
В Україні піскова анімація набула популярності після трансляції телешоу «Україна має талант», коли виступала Ксенія Симонова зі своїм пісковим шоу «Ти завжди поряд». Дівчина створювала диво власноруч: занурюючи руки в пісок і рухаючи ними по склу, малювала картини.
На заняттях гуртка діти ознайомлюються з основами загальної композиції, видами візерунків, особливостями структури візерунка, поняттями «ритм» і «симетрія», способами створення художніх образів засобами піскової анімації.
На заняттях використовують різні методи навчання:
- ігрові
- словесні
- наочні
- практичні.
Кожне заняття складається з теоретичної та практичної частин. На більшості занять використовують музичний супровід, що є невід’ємним творчим фоном піскових фантазій.
Програма передбачає завдання як для індивідуального, так і для парного або колективного виконання. Парна та колективна праця прискорює роботу, дає змогу правильно розподілити завдання з огляду на вік і здібності кожного, формує комунікативні навички дітей, уміння домовлятися.
Програма:
- розроблена з огляду на вікові особливості дітей 5-6 років
- містить завдання, різні за ступенем складності
- розрахована на 60 занять на навчальний рік
- заняття тривалістю 25-30 хвилин проводять двічі на тиждень.
Мета гурткової роботи — створити у закладі дошкільної освіти умови для самовираження та самореалізації дітей в художньо-естетичній діяльності; сприяти розвитку емоційної та пізнавальної сфери дитини, її творчих здібностей і нахилів; виховувати інтерес до світу мистецтва.
Основними завданнями гурткової роботи з піскової анімації є:
- розвивати пізнавальні процеси (сприймання, увага, пам’ять, образно-логічне мислення, просторова уява)
- розкривати й розширювати творчий потенціал
- сприяти оволодінню навичками спілкування та колективної творчості
- гармонізувати психоемоційний стан
- тренувати дрібну моторику.
Програма орієнтує педагогів на створення умов для активізації естетичних почуттів дітей дошкільного віку як невід’ємної характеристики світосприймання. Використання програми дає змогу стимулювати дітей до образного й вільного сприймання навколишнього світу. Дитина навчається поважати думку інших, толерантно ставитися до різних поглядів, набуває досвіду перетворювати світ за допомогою фантазії, творчості, спілкування з іншими людьми.
Гурткова діяльність
Тематичний план роботи гуртка з піскової анімації
Теми | Кількість занять | Теоретичні заняття | Практичні заняття |
Вступні заняття. Що таке піскова анімація. Історія виникнення піскової анімації | 2 | 2 | — |
Обладнання для малювання піском. Матеріали, інструменти, приладдя. Правила безпеки | 2 | 1 | 1 |
Значення музики в малюванні піском | 1 | 1 | – |
Основні стилі малювання | 2 | 2 | – |
Опанування прийомів виконання робіт | 15 | – | 15 |
Основи композиції. Виконання творчих робіт | 12 | 2 | 10 |
Виконання імпровізованих творчих робіт | 15 | – | 15 |
Піскова анімація. Створення власної «живої картинки» | 6 | – | 6 |
Міні-презентації роботи гуртка | 4 | – | 4 |
Підсумування результатів роботи | 1 | 1 | – |
Усього: | 60 | 9 | 51 |
Програмовий зміст роботи гуртка з піскової анімації
Освітні завдання | |
Навчальні | Ознайомлювати з творчістю відомих майстрів піскової анімації, історією малювання піском. Навчати працювати за столом художника, з матеріалами та інструментами, які використовують у пісковій анімації, дотримуючись правил безпеки під час роботи з піском. Ознайомлювати зі стилями малювання піском Навчати різних прийомів малювання піском:
Ознайомлювати з основними принципами анімаційної композиції (плинність образів, ритміка). Навчати створювати:
|
Розвивальні | Формувати здатність створювати образи в пісковій анімації відповідно до характеру музики та сюжету художнього твору. Розвивати художньо-естетичне сприймання та наочно-образне мислення; дрібну моторику рук та координацію рухів. Розширювати просторові уявлення. Сприяти розвитку творчих здібностей, естетичного смаку. Формувати комунікативні навички, вміння домовлятися під час колективної творчості |
Виховні | Виховувати інтерес до образотворчого мистецтва, бажання створювати картини з піску власноруч. Виховувати самостійність, наполегливість, вміння доводити розпочату справу до кінця Формувати такі особистісні риси, як толерантність і креативність |
Очікувані результати
Дитина володіє техніками піскової анімації, навичками колективної творчості, створює образи піскової анімації відповідно до заданої тематики, характеру музики чи художнього твору, власного задуму.
Знає:
- основи загальної композиції
- особливості структури візерунка
- види візерунків
- способи створення художніх образів засобами піскової анімації.
Усвідомлює поняття «ритм» і «симетрія». Уміє створювати імпровізовані композиції.
Наталія Швайгерт, завідувач, Марина Фролова, вихователь-методист ДНЗ № 3,
м. Дніпродзержинськ, Дніпропетровська обл.