Вправи для самостійного розвитку педагогічної спостережливості

6 вправ для розвитку професійної спостережливості педагогів дошкілля

Навчіться самі та допоможіть вихователям вашого закладу дошкільної освіти помічати та розрізняти важливі прояви дитини за допомогою шести простих вправ з розвитку педагогічної спостережливості.

Справи керівника у жовтні: що проконтролювати

Портрет дитини

Упродовж 5-10 хв. поспостерігайте за дошкільником, зокрема зафіксуйте такі його зовнішні прояви:

  • міміка
  • жести
  • одяг
  • зачіска
  • предмети довкола тощо.

Після цього заплющіть очі та спробуйте відтворити образ дитини, охопивши максимальну кількість деталей. Відтак розплющіть очі, ще раз погляньте на дитину та визначте, які деталі в її портреті ви забули відтворити або не помітили спочатку. Знову заплющіть очі та відтворіть образ дошкільника. Продовжуйте повторювати описані дії доти, доки максимально повно, точно та чітко не відтворите у своїй уяві образ дитини.

Після виконання вправи поміркуйте над тим, чи всі зафіксовані зовнішні прояви виражають індивідуальні особливості дитини, чи, можливо, вони ситуативні? Чому?

Знайдіть відмінності

Уважно подивіться на дитину впродовж 2-3 хв. та зафіксуйте особливості зовнішніх проявів її індивідуальних особливостей. Спочатку вам може бути складно сприйняти й запам’ятати цілісний образ дошкільника, тому звертайте увагу на конкретні прояви, зокрема міміку. Після цього можете розширювати кількість зовнішніх проявів, які фіксуєте. Наступного дня повторіть цю вправу та проаналізуйте, що змінилося в цих проявах. Спробуйте визначити причину таких змін.

Як «звучить» дошкільний навчальний заклад

Зосередьтеся та спробуйте почути якомога більше звуків у груповому приміщенні або на ігровому майданчику дошкільного закладу. Відтак зафіксуйте всі звуки, які ви чуєте. Поміркуйте:

  • хто
  • як
  • чому так говорить
  • чи це типово для нього/неї?

Відгадайте, що відбувається

(за Віктором Кан-Каліком)

Для початку організуйте діяльність дитини в безпечних умовах. Відтак оберніться до неї спиною. Зосередьтеся, адже ви маєте відчути, коли дитина почне відволікатися. Поміркуйте, за якими проявами ви встановили, що вона відволіклася? Наскільки ці прояви інформативні для вашої професійної діяльності?

Яким видався день

Увечері виділіть 10-15 хв. часу та спробуйте пригадати все те, що відбувалося в дошкільному закладі впродовж дня. Зокрема, пригадайте:

  • як виглядали, поводилися діти, батьки, колеги
  • які події відбулися сьогодні.

Намагайтеся відтворити все максимально чітко. Проаналізуйте зафіксовану інформацію, порівняйте цей день з попереднім. Окрім цього, спробуйте встановити закономірності вияву зовнішніх проявів індивідуальних особливостей дітей, їхніх батьків тощо.

Фарби

(за Костянтином Паустовським)

Упродовж робочого дня намагайтеся спостерігати за всім, що відбувається в дошкільному закладі (наприклад, під час прийому дітей, на прогулянці, під час заняття тощо) з думкою, що ви бажаєте це зобразити фарбами на папері. Через кілька тижнів ви помітите, як, за словами видатного письменника Костянтина Паустовського, глибоко «бачите» людей.

Наталя Цибуляк, доцент кафедри прикладної психології та логопедії
Бердянського державного педагогічного університету, канд. психол. наук,
ж. «Вихователь-методист дошкільного закладу»

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді