Ця публікаціє є частиною курсу «НЕВРОТИЧНІ РОЗЛАДИ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ» Людмили ТЕРЕЩЕНКО, старшого наукового співробітника Інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України, канд. психол. наук
Психологічний діагноз — це кінцевий результат діагностичної діяльності практичного психолога, спрямований на опис і з’ясування індивідуально-психологічних особливостей особистості, аби оцінити її актуальний стан, спрогнозувати розвиток і розробити рекомендації.
Психолог Лев Виготський виокремлював такі рівні психологічного діагнозу:
|
| |
|
| |
|
На цьому етапі відбувається перехід від теоретичних узагальнень й описових конструктів до теорії особистості. Вона слугує основою для визначення місця й значення отриманих даних у динамічній структурі особистості |
Психодіагностична методика: застереження
Місія дитячого психолога — зберегти, зміцнити й примножити унікальність внутрішнього світу дитини. А це накладає на фахівця відповідальність за зміст і результат його професійної діяльності. Аби не нашкодити дитині, практичний психолог має дотримуватися принципів психологічного діагностування дітей.
Така «зброя», як психодіагностична методика, може бути довірена лише фахівцям, які мають необхідний досвід роботи загалом і досвід застосування й інтерпретації конкретної методики зокрема.
Корисна стаття
Показники невротичних розладів у дошкільному віці
На етапі дошкільного дитинства особистість дитини активно розвивається. Тож валідних психодіагностичних методик для виявлення невротичних розладів у дітей дошкільного віку немає. Утім, можна вивчати їх прояви.
Характерні вікові особливості невротичних розладів у дошкільників:
депресивні прояви |
| |
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
астенічні прояви |
| |
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
тривога |
| |
вегетативні розлади |
| |
порушення поведінки |
|
Кожна дитина час від часу може проявляти ті чи ті з означених проявів. Та це не означає, що всі діти мають невротичні розлади або що той чи той прояв обов’язково є свідченням неврозу.
Розсіяна й стишена поведінка можуть бути всього лише проявом стомленості дитини. Непокора — ймовірна ознака кризи вікового розвитку, тобто цілком закономірне явище.
Як же відділити ситуативні зміни у поведінці дитини, її пізнавальних процесах, емоційних реакціях від таких, що свідчать про невротичний розлад?
Психодіагностичний комплекс для дослідження проявів невротичних розладів у дітей
Аби провести об’єктивне дослідження розвитку й стану дитини, слід дібрати достатній діагностичний комплекс. Він має охоплювати методики, спрямовані на виявлення таких даних:
- загальні відомості про дитину
- схильність до агресивності, тривожності, виникнення страхів
- рівень самооцінки, особливості самосвідомості, самоприйняття
- почуття прийняття групою осіб із найближчого оточення
- особливості сімейних взаємин
- невротичні стани в батьків й рівень їх прояву.
Зауважте!
Діагностичний інструментарій для вивчення невротичних розладів у дітей дошкільного віку подано в журналі «Практичний психолог: Дитячий садок» № 08/2017. Методики ж доступні для скачування нижче.