Економічне виховання дітей дошкільного віку традиційно засноване на грі.
Під час ігрової діяльності у дітей дошкільного віку довільно формуються почуття, сприйняття світу, розвивається мислення та мовлення. Гра допомагає дитині адаптуватися до суспільних відносин.
Отримані досвід, емоції, засвоєні моральні норми малюки згодом проектують на взаємини з іншими дітьми та дорослими.
Якщо дитина обдарована
Зміст занять з економічного виховання дошкільників
Інформація економічного спрямування оточує дітей з раннього віку звідусіль. Це і господарські справи батьків, і купівля продуктів, і ще й перегляд реклами…
Зазвичай відбуваються перші операції з грошима для купівлі-продажу. А багаторазове повторення економічних дій сприяє глибшому засвоєнню знань.
Тож до початку вивчення різних тем з економічного виховання дошкільнята засвоюють:
- основи сімейної економіки
- знання про джерела природних ресурсів
- нюанси продукування та реалізації товарів.
Економічні ігри здебільшого універсальні. Діти залюбки гратимуть в них і вдома з батьками, і на заняттях у дитсадку.
Практичні рекомендації, щоб швидко опанувати тонкощі організації роботи педагогів над освітніми стартапами вдитячому садку.
Завдання для вихователя
Заняття з економічного виховання в дошкільному закладі спрямовані на формування:
- елементарних знань з економіки у віці від трьох до шести років
- розуміння результатів людської праці (навколишнього предметного світу)
- поваги до рукотворної краси
- ціннісного ставлення до людини-господаря — працелюбного, бережливого, раціонального
- вміння поводитися свідомо та обдумано у життєвих ситуаціях
- формування розумних потреб.
Задля успішної організації процесу економічного виховання вихователь має:
- ознайомитися зі змістом освітніх програм щодо питань економічного виховання
- опрацювати елементарні економічні терміни (словникове тлумачення та особливості пояснення для дітей, скласти лексичне поле понять)
- визначити можливості для інтеграції
- скласти перспективний план роботи, в якому вказати основну мету, завдання, форми та методи роботи
- дібрати методичну літературу і твори економічної спрямованості
- створити банк ігор економічного змісту
- виготовити наочність (демонстраційні та роздавальні матеріали)
- створити куточок економічного виховання (карта подорожей, ілюстрації та посібники за темами, дитячі роботи тощо).
Теми з економічного виховання
Початкові знання економічної спрямованості розподіляють за видами, приміром:
- Моя сім’я
- Гроші
- Товар
- Ресурси
- Моя країна
- Моє місто.
З огляду на них розроблюють і теми й мету занять із дітьми.
Ігри задля економічного виховання дошкільників
Від економічного виховання — до фізичного
Як будь-які ігри, економічні можуть бути:
- дидактичними, ситуативними, сюжетно-рольовими
- груповими, індивідуальними.
Залежно від пізнавальної мети розрізняють економічні ігри:
сюжетно-рольові |
|
|
розвивально-дидактичні та ситуативні |
|
|
ігри-стратегії |
| у грі чітко визначають мету, розподіляють обов’язки між дітьми до гри залучають певну групу дітей, які мають спільно діяти згідно з задумом або сюжетом |
Форми економічного виховання дітей дошкільного віку
Під час роботи з дітьми враховують вікові особливості сприйняття інформації та відповідно добирають форми для економічного виховання.
Економічна компетентність дітей різних вікових груп має свої особливості.
Молодший дошкільний вік
У цьому віці діти здатні опанувати найпростіші економічні поняття.
Наприклад, під час роботи за темою «Гроші» вихователь має завдання сформувати уявлення про бережливе ставлення до грошей, грошову одиницю, прибутки, витрати. Тут найдоречніша форма — дидактичні ігри з економічного виховання.
Середній дошкільний вік
У такому віці задача педагога — створити умови для збагачення дитячого досвіду та знань.
Саме час для використання ігор із сюжетом та ролями, коли моделюються різні варіанти поведінки за конкретних економічних обставин. Діти розігрують ситуації, де вони щось купують-продають, рахуючи гроші. Малята навчаються:
- купувати товари самостійно
- зіставляти наявні гроші з вартістю покупки
- заощаджувати.
Старший дошкільний вік
Дошкільники старшого віку вже здатні засвоювати інформацію послідовно й поступово. Формування економічних навичок дошкільників старшого віку відбувається у три етапи:
- орієнтовно-адаптивний
- діяльнісно-поведінковий
- діяльнісно-творчий.
На кожному з етапів закріплюють і поглиблюють економічні знання й досвід.
Економічна картотека вихователя старшої групи
- Ігри економічного спрямування для дітей старшого дошкільного віку
- Розумні завдання з економіки для дітей старшого дошкільного віку
- Ситуації економічного змісту для дітей старшого дошкільного віку
- Творчі завдання економічного спрямування для дітей старшого дошкільного віку
- Конспект гри-стратегії для дітей старшого дошкільного віку