Оновлене Положення про асистента дитини: головні зміни та нові можливості для дошкілля
Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму
Міністерство освіти і науки України затвердило оновлене Положення про асистента дитини з особливими освітніми потребами у закладі дошкільної освіти. Відповідний наказ №474 оприлюднено з урахуванням змін, внесених наказом МОН №553 від 8 квітня 2025 року.
⚖ «Так» і «ні» в роботі з дитиною з ООП: СКАЧАТИ
Документ визначає:
- принципи діяльності,
- функції (обов’язки) асистента дитини,
- вимоги до кандидата,
- умови його допуску до освітнього процесу,
- порядок взаємодії з працівниками дитсадка та батьками.
Вперше на нормативному рівні прописано можливість, що асистентом дитини з ООП може бути один із батьків, соціальний робітник або уповноважена особа.
Основні обов’язки асистента:
- допомога дитині з ООП у пересуванні, самообслуговуванні, харчуванні, відпочинку та спілкуванні;
- спостереження за станом здоров’я та інформування у разі його погіршення;
- участь в ігровій діяльності та забезпечення безпеки дитини;
- інформування про потреби дитини, зокрема щодо обладнання;
- участь у роботі команди психолого-педагогічного супроводу;
- негайне реагування на факти булінгу;
- дотримання законодавства з безпеки, охорони здоров’я та конфіденційності.
Що змінилося в нормативних актах:
🔷 Термін «учень (дитина)» замінено на «учень» у низці нормативних документів.
🔷 Уточнено формулювання щодо підготовки соціальних працівників, які супроводжують дітей під час інклюзивного навчання — відповідальність покладено на обласні й київські центри соціальних служб, ГО та інші організації.
🔷 Окремі зміни внесено до Умов допуску асистентів до освітнього процесу, зокрема виключено згадку про дошкільну освіту у відповідних пунктах попередніх документів, оскільки вона тепер врегульована окремим положенням.
Норми Положення стосуються не лише державних і комунальних дитсадків, а й приватних закладів дошкільної освіти, а також фізичних осіб-підприємців, які провадять освітню діяльність у цій сфері.
Оновлене Положення спрямоване на підвищення якості інклюзивної освіти в закладах дошкільної освіти та захист прав дітей з ООП на повноцінну участь в освітньому процесі.