Яку роботу змушені виконувати вчителі за межами посадових інструкцій: результати опитування

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
«Кожен сьомий вчитель змушений прибирати або ремонтувати клас — і це лише частина «тіньових» обов’язків», — освітній омбудсмен

Чим ще завантажують вчителів окрім навчання?

report_11614439.gif   Зміни та новації в законодавстві: грудень 2025
   Скачати  

             

Служба освітнього омбудсмена оприлюднила результати опитування вчителів закладів загальної середньої освіти щодо обов’язків, які вони виконують, не маючи цього в посадовій інструкції. 

Посадова інструкція вчителя: оновлена

За словами освітнього омбудсмена, такі навантаження є порушенням трудових прав педагогів і свідчать про необхідність перегляду умов праці.

Ремонт і прибирання — найпоширеніші «неофіційні» обов’язки: 14% вчителів зазначили, що власноруч ремонтують кабінети, обладнання та прибирають територію школи. Часто — за власний кошт.

Підготовка та участь у позакласних заходах: Понад 13% педагогів повідомили, що організовують і супроводжують екскурсії, свята, конкурси або готують учнів до виступів без жодної оплати.

Документообіг і звітність: 5% респондентів виконують адміністративну роботу — заповнення анкет, звітів, опитувальників тощо.

Фото- і відеозйомка заходів, уроків, активностей школи — ще один обов’язок, який лягає на плечі вчителів, не маючи жодного формального закріплення.

image51
Чи можна вчителю одночасно присвоїти вищу кваліфікаційну категорію та педагогічне звання Учитель української мови атестується на присвоєння кваліфікаційної категорії «спеціаліст вищої категорії» та педагогічного звання «старший вчитель». Чи має він право це зробити під час однієї атестації та чи спрацьовуватиме в цій ситуації недотримання послідовності?
Відповідає Антоніна КЛИМЕНКО, начальник управління соціально-економічного захисту ЦК Профспілки працівників освіти і науки України


Цифрова робота:
 Ведення шкільних сайтів, електронних журналів, сторінок у соцмережах, налаштування техніки — усе це також часто виконується вчителями замість ІТ-фахівців.

Комунікація з батьками та учнями поза робочим часом: Вчителі регулярно відповідають на дзвінки, повідомлення, ведуть чати в неробочий час. Це стало «новою нормою».

Заміна колег та робота замість інших працівників: Деякі педагоги змушені виконувати обов’язки секретарів, діловодів, асистентів, техперсоналу або безоплатно підміняти відсутніх колег.

Як зауважили в Службі освітнього омбудсмена, перевантаження педагогів такими обов’язками заважає їм якісно виконувати свою головну місію — навчати учнів. Крім того, це негативно впливає на психоемоційний стан освітян, які не мають змоги повноцінно відпочити та відновити сили.

Результати опитування покликані привернути увагу до системної проблеми, яка потребує комплексного вирішення — з боку держави, органів управління освітою та шкільного менеджменту.

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Графік відпусток у закладі освіти

Графік відпусток — обов’язковий документ. За відсутність графіка чи не ознайомлення з ним працівників Держпраці притягує керівників до адміністративної відповідальності. Перевірте, чи правильно склали, затвердили й погодили документ
62434

Персоналізація за 5 хвилин: як штучний інтелект допомагає створювати унікальні завдання та тести для учнів

Інтернет-ресурси, зокрема нейромережі, стрімко набирають популярності. Ознайомтеся з основними відомостями про нейромережі та штучний інтелект в освітньому процесі. Скористайтеся досвідом, як створювати за їх допомогою навчальний контент і розвивати в учнів критичне мислення
1718

Вступна кампанія 2026: основні орієнтири

Якою буде вступна кампанія 2026 в Україні, яких змін та нововведень очікувати? Проаналізуємо чинні документи, офіційні заяви та пропозиції, які обговорюються
354

Педагогічна рада школи: функції та планування

Засідання педагогічної ради — важлива частина роботи закладу освіти. Її актуальність — у колегіальному прийнятті рішень. Розгляньмо функції педагогічної ради та особливості підготовки до засідань
54277

Самооцінювання та інституційний аудит: як використовувати анкетування для оцінки якості освіти

Розглядаємо, як організовувати анкетування учасників освітнього процесу та які анкети для цього використати. Отримаєте готові анкети для самооцінювання освітньої діяльності, запропоновані Держслужбою якості освіти для інституційного аудиту
810

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді