Яку роботу змушені виконувати вчителі за межами посадових інструкцій: результати опитування
Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму
Служба освітнього омбудсмена оприлюднила результати опитування вчителів закладів загальної середньої освіти щодо обов’язків, які вони виконують, не маючи цього в посадовій інструкції.
Посадова інструкція вчителя: оновлена
За словами освітнього омбудсмена, такі навантаження є порушенням трудових прав педагогів і свідчать про необхідність перегляду умов праці.
Ремонт і прибирання — найпоширеніші «неофіційні» обов’язки: 14% вчителів зазначили, що власноруч ремонтують кабінети, обладнання та прибирають територію школи. Часто — за власний кошт.
Підготовка та участь у позакласних заходах: Понад 13% педагогів повідомили, що організовують і супроводжують екскурсії, свята, конкурси або готують учнів до виступів без жодної оплати.
Документообіг і звітність: 5% респондентів виконують адміністративну роботу — заповнення анкет, звітів, опитувальників тощо.
Фото- і відеозйомка заходів, уроків, активностей школи — ще один обов’язок, який лягає на плечі вчителів, не маючи жодного формального закріплення.

Цифрова робота: Ведення шкільних сайтів, електронних журналів, сторінок у соцмережах, налаштування техніки — усе це також часто виконується вчителями замість ІТ-фахівців.
Комунікація з батьками та учнями поза робочим часом: Вчителі регулярно відповідають на дзвінки, повідомлення, ведуть чати в неробочий час. Це стало «новою нормою».
Заміна колег та робота замість інших працівників: Деякі педагоги змушені виконувати обов’язки секретарів, діловодів, асистентів, техперсоналу або безоплатно підміняти відсутніх колег.
Як зауважили в Службі освітнього омбудсмена, перевантаження педагогів такими обов’язками заважає їм якісно виконувати свою головну місію — навчати учнів. Крім того, це негативно впливає на психоемоційний стан освітян, які не мають змоги повноцінно відпочити та відновити сили.
Результати опитування покликані привернути увагу до системної проблеми, яка потребує комплексного вирішення — з боку держави, органів управління освітою та шкільного менеджменту.