Експлуатація педагогічних працівників: 80% вчителів страждають від надмірного навантаження
Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму
У Службі освітнього омбудсмена зафіксували численні звернення від керівників та педагогів закладів загальної середньої освіти щодо надмірного навантаження поза межами посадових обов’язків.
Посадова інструкція вчителя: оновлена
Зокрема, йдеться про виконання додаткових функцій, які не передбачені інструкціями: чергування в пунктах незламності, перебування в укриттях під час тривог після завершення уроків, адміністрування електронних ресурсів тощо. Освітяни наголошують, що це призводить до професійного вигорання і відмови від подальшої роботи в системі освіти.
«Працюю над розвантаженням освітян від зайвих обов’язків», — заявила освітній омбудсмен Надія Лещик.
Зокрема вона нагадала, що відповідно до статті 24 Закону України «Про повну загальну середню освіту», робочий час вчителя включає лише ту діяльність, яка передбачена трудовим договором та посадовою інструкцією.
Для вивчення проблеми Офіс омбудсмена спільно з ГО «Центр інноваційної освіти “Про.Світ”» провів два опитування серед освітян. Хоча дослідження не є репрезентативним, його результати дають уявлення про масштаби навантаження.
За результатами першого опитування, понад 80% педагогів регулярно виконують такі обов’язки поза уроками:
- підвищення кваліфікації (91,14%);
- участь у педрадах, методоб’єднаннях, семінарах (понад 86%);
- заповнення класних журналів (86,07%);
- комунікація з батьками (83%).
Ще 50–80% опитаних зазначили серед своїх обов’язків перевірку зошитів, чергування на перервах, участь в атестації, підготовку учнів до конкурсів і олімпіад, а також перебування в укритті після робочого дня. Від 40% до 50% педагогів займаються оформленням кабінетів, дистанційним навчанням, компенсацією освітніх втрат, чергуванням у коридорах тощо.
У категорії додаткових обов’язків, які виконують менше ніж 25% вчителів, — прибирання класів і території, чергування на учнівських заходах, ремонтні роботи, підготовка до сертифікації та НМТ.
Окрім того, освітній омбудсмен зауважила, що багато з цих обов’язків не мають жодного правового підґрунтя для обов’язкового виконання. Наприклад, обробка фото та відео для звітності, що стала частиною роботи 63,8% опитаних, не входить до посадових обов’язків педагогів.
«Педагогічна діяльність має бути зосереджена на навчанні, вихованні та розвитку учнів, а не на нескінченній роботі з документами, технічною підготовкою чи комунікацією у месенджерах у позаробочий час», — підкреслила Надія Лещик.