Експлуатація педагогічних працівників: 80% вчителів страждають від надмірного навантаження

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Освітній омбудсмен розповіла, що педагоги масово скаржаться на перевантаження непрофільними обов’язками

Як позапосадові обов'язки виводять вчителів з ладу

report_11614439.gif   Зміни та новації в законодавстві: червень 2025
   Скачати  

             

У Службі освітнього омбудсмена зафіксували численні звернення від керівників та педагогів закладів загальної середньої освіти щодо надмірного навантаження поза межами посадових обов’язків. 

Посадова інструкція вчителя: оновлена

Зокрема, йдеться про виконання додаткових функцій, які не передбачені інструкціями: чергування в пунктах незламності, перебування в укриттях під час тривог після завершення уроків, адміністрування електронних ресурсів тощо. Освітяни наголошують, що це призводить до професійного вигорання і відмови від подальшої роботи в системі освіти.

«Працюю над розвантаженням освітян від зайвих обов’язків», — заявила освітній омбудсмен Надія Лещик. 

Зокрема вона нагадала, що відповідно до статті 24 Закону України «Про повну загальну середню освіту», робочий час вчителя включає лише ту діяльність, яка передбачена трудовим договором та посадовою інструкцією.

Для вивчення проблеми Офіс омбудсмена спільно з ГО «Центр інноваційної освіти “Про.Світ”» провів два опитування серед освітян. Хоча дослідження не є репрезентативним, його результати дають уявлення про масштаби навантаження.

За результатами першого опитування, понад 80% педагогів регулярно виконують такі обов’язки поза уроками:

  • підвищення кваліфікації (91,14%);
  • участь у педрадах, методоб’єднаннях, семінарах (понад 86%);
  • заповнення класних журналів (86,07%);
  • комунікація з батьками (83%).

Ще 50–80% опитаних зазначили серед своїх обов’язків перевірку зошитів, чергування на перервах, участь в атестації, підготовку учнів до конкурсів і олімпіад, а також перебування в укритті після робочого дня. Від 40% до 50% педагогів займаються оформленням кабінетів, дистанційним навчанням, компенсацією освітніх втрат, чергуванням у коридорах тощо.

У категорії додаткових обов’язків, які виконують менше ніж 25% вчителів, — прибирання класів і території, чергування на учнівських заходах, ремонтні роботи, підготовка до сертифікації та НМТ.

Окрім того, освітній омбудсмен зауважила, що багато з цих обов’язків не мають жодного правового підґрунтя для обов’язкового виконання. Наприклад, обробка фото та відео для звітності, що стала частиною роботи 63,8% опитаних, не входить до посадових обов’язків педагогів.

«Педагогічна діяльність має бути зосереджена на навчанні, вихованні та розвитку учнів, а не на нескінченній роботі з документами, технічною підготовкою чи комунікацією у месенджерах у позаробочий час», — підкреслила Надія Лещик.

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Відпустки вчителів – 2025: тривалість, порядок надання та оплати

З’ясуємо норми щодо надання відпусток в умовах воєнного стану. Розглянемо види відпусток вчителів та інших працівників закладів загальної середньої освіти, а також питання поділу та перенесення відпустки, оплати відпускних. Надаємо зразок наказу про відпустку
168933

Від А до Я: ваш повний гід по наказах з основної діяльності

Хочете бути впевненими у кожному своєму управлінському рішенні? Наша стаття розкриває ключові аспекти складання та оформлення наказів з основної діяльності. Дізнайтеся про нормативні вимоги, структуру та інші нюанси, щоб ваші накази завжди були чинними, а управління — бездоганним і відповідальним
71929

Цькування на роботі: чи можливо його зупинити?

Чи знаєте ви, що цькування в педагогічному колективі може походити не лише від учнів чи батьків, а й від колег та навіть адміністрації школи? Ця прихована війна руйнує атмосферу довіри та професійного зростання. Отож, чим відрізняється мобінг від булінгу, як запобігти і як захиститися від такого явища – розбираємося у статті
8137

Моніторинг якості освіти в школі: хто, як і навіщо контролює освітній процес

Бажаєте зануритися в систему контролю за освітнім процесом? Наша стаття розкриває, хто саме здійснює моніторинг якості освіти — від внутрішніх ініціатив закладу до зовнішніх державних структур. Дізнайтеся про різні види моніторингу — від локального до міжнародного — та зрозумійте, як його результати впливають на розвиток шкільної освіти
35114

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді