У закладах освіти зменшать навчальне навантаження та відбудеться дебюрократизація МОН

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Зменшення навчального навантаження на викладачів і дебюрократизація МОН: результати засідання ВРУ

Навчальне навантаження педагогічних працівників

Як перевірити готовність педагогів до роботи влітку

6 червня 2024 року Верховна Рада України ухвалила закон про підтримку наукової роботи в закладах вищої освіти. 

Ініціативні та інноваційні викладачі — основа нової системи вищої освіти. Для цього в аудиторії має з'явитися більше практиків, а викладачам-науковцям має вивільнитися більше часу та ресурсів для досліджень, результатами яких вони зможуть ділитися зі студентами. 

Зокрема, упоєднанні з уже ухваленим Законом України «Про індивідуальні освітні траєкторії» результатом цих ініціатив стане те, що у студентів з’явиться більше вибору предметів (спеціальних курсів). Передбачається, що так поліпшиться якість вищої освіти в кожному закладі та системі загалом.

Серед основних змін:

  • зменшення навчального навантаження з чинних 600 годин до 400–500 годин у рік, залежно від обсягу наукової роботи, що виконує науково-педагогічний працівник (НПП). Облік годин наукової роботи НПП заклади ведуть самостійно в межах своєї автономії, а закон визначає межі (у відсотках) співвідношення трьох основних компонентів посадових обов’язків викладача: наукової, навчальної та організаційно-методичної роботи. 
  • стимулювання наукової роботи в університетах. Скорочення обов’язкового навчального навантаження наблизить українську систему вищої освіти до практики навантаження викладачів ЗВО у країнах ЄС. Крім цього, передбачається запровадження гнучких стимулів та гідних винагород для науково-педагогічних працівників, а не імітацію науки (вимог так званих «статей для галочки»).
  • можливість проводити наукову роботу в обсязі не менше ніж 30% свого оплачуваного робочого часу і обмеження навчального навантаження до 30% загального робочого часу. Викладачі, які не хочуть проводити наукову роботу зможуть визначити максимальне навчальне навантаження в обсязі не більше ніж 60% їхнього робочого часу, перейшовши у статус педагогічного працівника.

Педагогічні працівники в закладах вищої освіти відіграють важливу роль. Тому вимагати від них імітувати наукову роботу — неправильно та некорисно. Зазвичай це викладачі-практики, які надають студентам актуальні професійні знання, а також викладачі іноземних мов, яким необов'язково проводити наукові дослідження.

Наголосимо, що закон набуде чинності лише після його підписання Президентом України. Оскільки суттєва кількість університетів уже визначила навантаження на наступний навчальний рік, зміни до навантаження стануть можливими лише після вступу цього закону в силу.

За інформацією МОН

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Відпустки вчителів – 2025: тривалість, порядок надання та оплати

З’ясуємо норми щодо надання відпусток в умовах воєнного стану. Розглянемо види відпусток вчителів та інших працівників закладів загальної середньої освіти, а також питання поділу та перенесення відпустки, оплати відпускних. Надаємо зразок наказу про відпустку
168896

Від А до Я: ваш повний гід по наказах з основної діяльності

Хочете бути впевненими у кожному своєму управлінському рішенні? Наша стаття розкриває ключові аспекти складання та оформлення наказів з основної діяльності. Дізнайтеся про нормативні вимоги, структуру та інші нюанси, щоб ваші накази завжди були чинними, а управління — бездоганним і відповідальним
71905

Цькування на роботі: чи можливо його зупинити?

Чи знаєте ви, що цькування в педагогічному колективі може походити не лише від учнів чи батьків, а й від колег та навіть адміністрації школи? Ця прихована війна руйнує атмосферу довіри та професійного зростання. Отож, чим відрізняється мобінг від булінгу, як запобігти і як захиститися від такого явища – розбираємося у статті
8127

Моніторинг якості освіти в школі: хто, як і навіщо контролює освітній процес

Бажаєте зануритися в систему контролю за освітнім процесом? Наша стаття розкриває, хто саме здійснює моніторинг якості освіти — від внутрішніх ініціатив закладу до зовнішніх державних структур. Дізнайтеся про різні види моніторингу — від локального до міжнародного — та зрозумійте, як його результати впливають на розвиток шкільної освіти
35103

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді