Як завучу організувати соціальний простір початківця
Центр економічного відновлення зробив дослідження IT-освіти в Україні та ринку вакансій у цій сфері.
Результати відповідного дослідження оприлюднили на сайті Міністерства цифрової трансформації.
В опитуванні взяли участь понад 150 представників ІТ-індустрії, 100 профільних експертів та 33 бізнес-асоціації, IT-кластери та компанії.
Дослідники виявили, що є помітний розрив між часткою зайнятих в ІТ-сфері в Україні та в розвинутих країнах. Як зазначають дослідники, це може бути хорошим потенціалом для зростання. Усього ж в Україні кількість таких спеціалістів зростає приблизно на 25 тисяч осіб щорічно.
Експерти виокремили, що шкільна освіта є базовою для здобуття кваліфікації у сфері ІТ-технологій. Проте визначили перелік проблем, котрі заважають розвитку цього:
- Триразове відставання від країн ОЕСР показників найуспішніших школярів у науках і математиці, що обумовлено низькою якістю STEM-програм у школах.
- Низька пріоритетність математичної освіти для школярів. Лише третина абітурієнтів здає ЗНО з математики.
- Лише чверть випускників, які складають ЗНО з математики, отримують достатній для продовження навчання на ІТ-спеціальностях результат.
- Значний розрив у результатах ЗНО з математики в містах і селах обумовлений низькою якістю освіти в сільській місцевості та малою кількістю опорних шкіл.
- Гендерні стереотипи щодо математично-технічної освіти у 2–3 рази зменшують кількість потенційних ІТ-фахівців серед дівчат.
В Україні є частина дорослого населення, для якої вакцинація має бути обов’язковою. Це — працівники освіти, сфери обслуговування.
Серед основних варіантів вирішення цих проблем є підвищення якості математичної освіти та щорічне зростання кількості ІТ-фахівців в 2,5 разів до 70 тисяч щорічно.
Що стосується джерел виокремлених проблем, то вони такі:
- Недостатня якість викладання STEM-дисциплін продукує подальші проблеми на інших ланках освіти.
- Недостатня кількість учителів, які використовують сучасні підходи й методи викладання STEM-дисциплін.
- Майже немає рольових моделей для молоді, щоби поглиблено вивчати STEM і обирати професію ІТ-фахівця.
- На профорієнтацію студентів на 80% впливає позиція батьків, а не свідомий вибір самих абітурієнтів чи результати профорієнтації.
- Рівень комп’ютеризації, доступу до високошвидкісного інтернету недостатній у сільській місцевості та стримує застосування онлайн-навчання.
Ідеї, реалізація яких може розвинути STEM-освіту в Україні:
Проведення ДПА у формі ЗНО після 9 класу й подальша профілізація учнів за рівнями вивчення математики.
Збільшення кількості та якості підготовки майбутніх абітурієнтів у математиці та інших STEM-дисциплінах.
Підвищення якості викладання STEM-дисциплін у селах і малих містах.
Збільшення зацікавлення молоді STEM-професіями, зокрема, серед дівчат.