Передусім Вадим Карандій повідомив, що цього року відбулося кілька технічних новацій, як-от:
- докорінно модернізовано систему оцінювання
- упроваджено електронний цифровий підпис
- скорочено строки виконання операцій.
Окрім того, апробовано тестування з іноземних мов, тож його продовжать у наступному році.
Узагальнено про результати ДПА
Державна підсумкова атестація не лише виявляє рівень навчальних досягнень випускника, а й є показником, що дає змогу моніторити стан загальної середньої освіти.
Так, найліпші результати державної підсумкової атестації продемонстрували випускники Києва, Львівської, Тернопільської та Харківської областей. Натомість початковий і середній рівні навчальних досягнень переважають серед випускників Закарпатської та Чернівецької областей.
Більшість (55,7%) випускників загальноосвітніх навчальних закладів продемонстрували достатній та високий рівні навчальних досягнень з української мови, 31,1% — середній, 13,2 % — початковий.
Цього року для проходження державної підсумкової атестації у формі зовнішнього незалежного оцінювання була можливість обирати між історією України та математикою.
Так, 64% випускників надали перевагу історії України і лише 36% — математиці. Прикметно, що математику вподобали здебільшого випускники зі східних та південних регіонів України, а історію України — західних. При цьому з історії України за результатами державної підсумкової атестації продемонстрували такі рівні навчальних досягнень:
- початковий — 5,8% випускників
- середній — 59,2% випускників
- достатній — 25% випускників
- високий — 10% випускників.
Натомість 46,5% випускників, які обрали математику, отримали оцінки, що відповідають достатньому та високому рівням навчальних досягнень. Однак не варто стверджувати, що рівень вивчення математики в Україні вищий. Адже, як зауважив директор Українського центру оцінювання якості освіти, кількість учасників зовнішнього незалежного оцінювання з математики не була тотожною кількості учасників, які виконували сертифікаційну роботу з історії України.
Порівняно з минулим роком на 10% зросла кількість охочих проходити зовнішнє незалежне оцінювання з англійської мови, тоді як, наприклад, з фізики зменшилася на 30%.
Зв’язок «результати ДПА – тип навчального закладу»
Виявлено деякий зв’язок «результати ДПА – тип навчального закладу». Так, випускники гімназій, ліцеїв і колегіумів мають здебільшого результати достатнього й високого рівнів навчальних досягнень:
- 79,1% — з української мови
- 56,9% — з історії України
- 69,6% — з математики.
Натомість у загальноосвітніх школах переважає середній рівень навчальних досягнень:
- 35,8% — з української мови
- 64,5% — з історії України
- 49,9% — з математики.
Зв’язок «результати ДПА – розміщення навчального закладу»
Також існує зв’язок «результати ДПА – розміщення навчального закладу». У цілому достатній та високий рівні навчальних досягнень демонструють випускники міських загальноосвітніх навчальних закладів:
- 68,3% — з української мови
- 44,9% — з історії України
- 56,4% — з математики.
Випускники загальноосвітніх навчальних закладів селищ міського типу продемонстрували достатній та високий рівні навчальних досягнень з української мови і літератури (52,1%), а початковий і середній — з історії України (67,6%) та математики (61,1%).
Початковий і середній рівні навчальних досягнень переважили у загальноосвітніх навчальних закладах сільської місцевості, а саме:
- 62,7% — з української мови
- 77,5% — з історії України
- 72,3% — з математики.
«Опорні школи — одне з рішень, яке сьогодні пропонує МОН для подолання очевидного розриву між якістю освіти в селах та містах. Я вже неодноразово наголошувала, що одна з причин цього розриву — низька якість викладання у малокомплектних школах сільських територій. Зрозуміло, коли вчитель фізкультури викладає іноземну мову, а кабінетів фізики та хімії немає взагалі, то й результати ЗНО будуть низькими. В опорних школах, навпаки, створюється потрібне дітям освітнє середовище, в якому працюють хороші вчителі та є необхідне для навчання обладнання», — зазначила Міністр освіти і науки України Лілія Гриневич
Найліпші та найгірші результати
Найліпші результати зовнішнього незалежного оцінювання майже з усіх предметів отримали учасники з Києва та Львівської області (від 160 до 200 балів).
Вадим Карандій зауважив також, що освітня система Львівщини, очевидно, доволі збалансована, оскільки випускники з цієї області демонструють загалом достатні й високі результати незалежно від типу загальноосвітнього навчального закладу та його розміщення. Окрім того, випускники Львівської області мають найвищі результати оцінювання з хімії (42% учасників тестування отримали від 160 до 200 балів). Тоді як у Києві цей показник становить 32,3%.
Найбільший відсоток учасників тестування, які не склали зовнішнє незалежне оцінювання з української мови і літератури та історії України, зафіксовано в Закарпатській (27,3% і 29,2% відповідно), Чернівецькій (20,9% і 29,1%) та Рівненській (14,9% і 18,3%) областях.
Найбільше випускників не подолали поріг «склав/не склав» з предметів:
- математика — у Чернівецькій (23,2%), Закарпатській (19,9%) та Житомирській (19,8%) областях
- англійська мова — у Миколаївській (23,3%), Донецькій (22%), Одеській (19,7%) та Херсонській (19,7%) областях
- географія — у Закарпатській (7,4%), Одеській (6,2%) та Івано-Франківській (6,2%) областях
- біологія — у Закарпатській (14%), Миколаївській (12,3%) та Одеській (12%) областях
- фізика — у Сумській (23,5%), Житомирській (21,2%), Запорізькій (20,6%) та Кіровоградській (20,6%) областях
- хімія — у Миколаївській (17,6%), Кіровоградській (16,4%) та Херсонській (16,3%) областях.
Докладніша інформація про результати основної сесії зовнішнього незалежного оцінювання 2016 року з кожного навчального предмета представлена на сайті Українського центру оцінювання якості освіти.
Також можна ознайомитися з візуалізованим звітом «Результати ЗНО-2016».
З повідомлення Українського центру оцінювання якості освіти