Підбито перші підсумки ЗНО-2016

Директор Українського центру оцінювання якості освіти Вадим Карандій 16 серпня представив результати зовнішнього незалежного оцінювання та державної підсумкової атестації.

Передусім Вадим Карандій повідомив, що цього року відбулося кілька технічних новацій, як-от:

  • докорінно модернізовано систему оцінювання
  • упроваджено електронний цифровий підпис
  • скорочено строки виконання операцій.

Окрім того, апробовано тестування з іноземних мов, тож його продовжать у наступному році.

Узагальнено про результати ДПА

Державна підсумкова атестація не лише виявляє рівень навчальних досягнень випускника, а й є показником, що дає змогу моніторити стан загальної середньої освіти.

Так, найліпші результати державної підсумкової атестації продемонстрували випускники Києва, Львівської, Тернопільської та Харківської областей. Натомість початковий і середній рівні навчальних досягнень переважають серед випускників Закарпатської та Чернівецької областей.


Більшість (55,7%) випускників загальноосвітніх навчальних закладів продемонстрували достатній та високий рівні навчальних досягнень з української мови, 31,1% — середній, 13,2 % — початковий.


Цього року для проходження державної підсумкової атестації у формі зовнішнього незалежного оцінювання була можливість обирати між історією України та математикою.

Так, 64% випускників надали перевагу історії України і лише 36% — математиці. Прикметно, що математику вподобали здебільшого випускники зі східних та південних регіонів України, а історію України — західних. При цьому з історії України за результатами державної підсумкової атестації продемонстрували такі рівні навчальних досягнень:

  • початковий — 5,8% випускників
  • середній — 59,2% випускників
  • достатній — 25% випускників
  • високий — 10% випускників.

Натомість 46,5% випускників, які обрали математику, отримали оцінки, що відповідають достатньому та високому рівням навчальних досягнень. Однак не варто стверджувати, що рівень вивчення математики в Україні вищий. Адже, як зауважив директор Українського центру оцінювання якості освіти, кількість учасників зовнішнього незалежного оцінювання з математики не була тотожною кількості учасників, які виконували сертифікаційну роботу з історії України.


Порівняно з минулим роком на 10% зросла кількість охочих проходити зовнішнє незалежне оцінювання з англійської мови, тоді як, наприклад, з фізики зменшилася на 30%.


Зв’язок «результати ДПА – тип навчального закладу»

Виявлено деякий зв’язок «результати ДПА – тип навчального закладу». Так, випускники гімназій, ліцеїв і колегіумів мають здебільшого результати достатнього й високого рівнів навчальних досягнень:

  • 79,1% — з української мови
  • 56,9% — з історії України 
  • 69,6% — з математики.

Натомість у загальноосвітніх школах переважає середній рівень навчальних досягнень:

  • 35,8% — з української мови
  • 64,5% — з історії України
  • 49,9% — з математики.

Зв’язок «результати ДПА – розміщення навчального закладу»

Також існує зв’язок «результати ДПА – розміщення навчального закладу». У цілому достатній та високий рівні навчальних досягнень демонструють випускники міських загальноосвітніх навчальних закладів:

  • 68,3% — з української мови
  • 44,9% — з історії України
  • 56,4% — з математики.

Випускники загальноосвітніх навчальних закладів селищ міського типу продемонстрували достатній та високий рівні навчальних досягнень з української мови і літератури (52,1%), а початковий і середній — з історії України (67,6%) та математики (61,1%).

Початковий і середній рівні навчальних досягнень переважили у загальноосвітніх навчальних закладах сільської місцевості, а саме:

  • 62,7% — з української мови
  • 77,5% — з історії України
  • 72,3% — з математики.

«Опорні школи — одне з рішень, яке сьогодні пропонує МОН для подолання очевидного розриву між якістю освіти в селах та містах. Я вже неодноразово наголошувала, що одна з причин цього розриву — низька якість викладання у малокомплектних школах сільських територій. Зрозуміло, коли вчитель фізкультури викладає іноземну мову, а кабінетів фізики та хімії немає взагалі, то й результати ЗНО будуть низькими. В опорних школах, навпаки, створюється потрібне дітям освітнє середовище, в якому працюють хороші вчителі та є необхідне для навчання обладнання», — зазначила Міністр освіти і науки України Лілія Гриневич

Найліпші та найгірші результати

Найліпші результати зовнішнього незалежного оцінювання майже з усіх предметів отримали учасники з Києва та Львівської області (від 160 до 200 балів).

Вадим Карандій зауважив також, що освітня система Львівщини, очевидно, доволі збалансована, оскільки випускники з цієї області демонструють загалом достатні й високі результати незалежно від типу загальноосвітнього навчального закладу та його розміщення. Окрім того, випускники Львівської області мають найвищі результати оцінювання з хімії (42% учасників тестування отримали від 160 до 200 балів). Тоді як у Києві цей показник становить 32,3%.

Найбільший відсоток учасників тестування, які не склали зовнішнє незалежне оцінювання з української мови і літератури та історії України, зафіксовано в Закарпатській (27,3% і 29,2% відповідно), Чернівецькій (20,9% і 29,1%) та Рівненській (14,9% і 18,3%) областях.

Найбільше випускників не подолали поріг «склав/не склав» з предметів:

  • математика — у Чернівецькій (23,2%), Закарпатській (19,9%) та Житомирській (19,8%) областях
  • англійська мова — у Миколаївській (23,3%), Донецькій (22%), Одеській (19,7%) та Херсонській (19,7%) областях
  • географія — у Закарпатській (7,4%), Одеській (6,2%) та Івано-Франківській (6,2%) областях
  • біологія — у Закарпатській (14%), Миколаївській (12,3%) та Одеській (12%) областях
  • фізика — у Сумській (23,5%), Житомирській (21,2%), Запорізькій (20,6%) та Кіровоградській (20,6%) областях
  • хімія — у Миколаївській (17,6%), Кіровоградській (16,4%) та Херсонській (16,3%) областях.

Докладніша інформація про результати основної сесії зовнішнього незалежного оцінювання 2016 року з кожного навчального предмета представлена на сайті Українського центру оцінювання якості освіти.

Також можна ознайомитися з візуалізованим звітом «Результати ЗНО-2016».

З повідомлення Українського центру оцінювання якості освіти

Вебінар ВМДЗ

Статті за темою

Усі статті за темою

Як проводити батьківські збори в школі

Батьківські збори в школі— основний спосіб комунікації педагогічного колективу з батьками. Щоб збори були вдалі, а освітня робота ефективна, розглянемо види, форми проведення і тематику батьківських зборів
42303

Психологічна підтримка учнів, батьків та педагогів під час війни

Які техніки психологічної підтримки використовувати, щоб зберегти психічне здоров’я та підвищити адаптаційні можливості людини до складних умов та життя у стані тривоги, невизначеності та стресу
751

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді