Як правильно критикувати дитину?

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Критика з боку батьків може стати і руйнівною, може знижувати і без того низьку самооцінку дитини, збільшувати її невпевненість і тривожність. Зробити критику корисною для малюка батьки можуть за допомогою правил корисної критики.

Використовуючи похвалу у спілкуванні з дитиною, батьки, напевно, розуміють, що обійтися без критичних зауважень неможливо. Критика допомагає маленькій людині формувати реалістичні уявлення про результати своєї праці, про власні сильні і слабкі сторони, і  у підсумку сприяє створенню адекватної самооцінки.

Критика з боку батьків може стати і руйнівною, може знижувати і без того низьку самооцінку дитини, збільшувати її невпевненість і тривожність. Зробити критику корисною для малюка батьки можуть за допомогою правил корисної критики.

Золота пропорція виховання

Людині важко погодитися з критикою на власну адресу, якщо у неї немає твердої впевненості в тому, що вона «у цілому хороша», що вона потрібна і важлива для близьких людей, тобто якщо у людини не задоволені базові психологічні потреби: в безпеці, забезпеченості і стабільності, любові, почутті приналежності, в самоповагу і повазі іншими. Задоволення цих потреб так само важливо для психіки дитини, як вітаміни ― для його організму. Знаки схвалення є одним із засобів виконання цього серйозного завдання. Цими знаками можуть бути ласкавий погляд, ніжний дотик, уважне вислуховування і, звичайно, словесна похвала. Золота пропорція виховання вказує на співвідношення схвалення і критики у зверненнях до дитини. Це «пропорція 4: 1»: чотири знаки схвалення на кожне критичне зауваження. У цьому випадку інформація, закладена в критичному висловлюванні, цілком можливо, буде сприйнята дитиною і використана ним у своєму розвитку.

Поділ критики і почуттів

Розділіть критику і вираження власних почуттів. Корисна критика завжди спокійна. Якщо ви відчуваєте роздратування, образу, злість, страх, тривогу, вам не вдасться приховати свої почуття, вони обов'язково прорвуться в самий невідповідний момент. Тому в періоди «бурі» від критики краще відмовитися і залишити її до кращих, «більш спокійних» часів.

Доброзичлива критика

Ваша критика буде корисною для дитини, якщо зауваження будуть говорити про вашу любов і повагу до дитини. Любов і повага можна передати м'якою інтонацією, добрим, уважним поглядом, ласкавими словами: «Донечко, послухай ...», «Синок, хочу тобі сказати ...».

Критика вчинків

Корисна критика стосується вчинків і дій дитини, але не її особистості.

Конкретна критика

Корисна критика містить у собі конкретні ваші побажання. Вкажіть дітям конкретно, що саме не подобається вам в їх діях, переконайтеся, що вони вас розуміють.

Творча критика

Корисна критика містить в собі не тільки те, що вас не задовольняє, але і те, що ви хочете від дитини. Зробіть емоційний акцент на другому.

Аргументована критика

Корисна критика містить в собі пояснення переваг бажаного поводження. Якщо ви скажете дитині: «Роби так, тому що я так сказав», то це буде наказом, а не поясненням. Малюк не зможе побачити зв'язки між своїми діями і користю, яку вони принесуть.

Критика з тренуванням

Завершіть вашу критику тренуванням бажаного поводження. Наприклад, після вашого зауваження з приводу кинутої одягу і пояснення, як і навіщо вона прибирається, ви пропонуєте дитині уявити, що вона прийшла з прогулянки і переодягається. Нехай, граючи, дитина прибере одяг потрібним чином. Завершення тренування ― найбільш відповідний момент для батьківської похвали. Таке доповнення критики допоможе освоїти дитині нове, більш прийнятне поведінка. Між тим, що людина знає, і тим, що людина вміє, ― величезна різниця. Будь-яке знання вимагає практики і тренування. Ви можете детально розповідати синочкові, як треба кататися на велосипеді, але це не означає, що він освоїть навичку з першої спроби.

Дітям не завжди хочеться прибирати. Тому не забувайте підбадьорювати малюків. Перетворіть тренування в забавну гру. Дошкільнятам подобається придумувати різні ситуації і виконувати в них різні ролі. Діти люблять використовувати свої улюблені іграшки для програвання придуманих історій. Так, плюшевий ведмедик може вчитися вести себе в стоматологічному кабінеті, а лялька Барбі тренується не просити шоколадку в магазині.

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Психологічна підтримка учнів, батьків та педагогів під час війни

Які техніки психологічної підтримки використовувати, щоб зберегти психічне здоров’я та підвищити адаптаційні можливості людини до складних умов та життя у стані тривоги, невизначеності та стресу
7117

Асистент дитини з особливими освітніми потребами: хто це та яка його роль

Ознайомтеся з умовами допуску асистента дитини до освітнього процесу, з вимогами щодо його роботи в закладах дошкільної та загальної середньої освіти, а також яка при цьому роль керівника закладу освіти
3188

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді