Омбудсмен пропонує посилити антикорупційні заходи в освіті: 5 ключових напрямів

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Messenger-канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Освітній омбудсмен пропонує розширити антикорупційну програму МОН новими ризиками у сфері освіти

Нові антикорупційні ініціативи для освіти

report_11614439.gif   Зміни та новації в законодавстві: жовтень 2025
   Скачати  

             

Освітній омбудсмен України Надія Лещик проаналізувала проєкт змін до Антикорупційної програми Міністерства освіти і науки України на 2024–2026 роки та подала низку пропозицій щодо її вдосконалення. Вона наголосила на необхідності доповнення документу новими корупційними ризиками та конкретними заходами впливу для підвищення прозорості в освітній сфері.

📲 Messenger — Експертус Освіта: приєднуйтеся!

Антикорупційна програма МОН, затверджена наказом від 28 березня 2024 року № 408, наразі проходить громадське обговорення. За результатами аналізу, освітній омбудсмен виокремила кілька напрямів, які, на її думку, потребують посилення антикорупційних запобіжників.

Основні пропозиції освітнього омбудсмена:

🔷 Призначення керівників без конкурсів у період воєнного стану.

Надія Лещик зазначила, що нині засновники закладів освіти мають право призначати директорів без конкурсів, що призводить до неоднорідності практики по регіонах і створює ризики непрозорих чи сумнівних призначень. Омбудсмен пропонує додати цей аспект до переліку корупційних ризиків.

🔷 Ризики у сфері ліцензування освітньої діяльності.

За словами Лещик, існує ймовірність зловживань при видачі ліцензій, коли органи місцевої влади приймають рішення на основі недостовірних даних. Вона навела приклад із фіктивними ліцеями, через які ухилялися від мобілізації. Пропонується окремо прописати відповідні ризики для сфер дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти.

🔷 Відповідальність керівників за будівельні та ремонтні роботи.

Лещик наголосила, що директори шкіл часто стають фігурантами кримінальних справ через некомпетентність у будівельній сфері. Вона запропонувала, щоб замовниками робіт виступали спеціалізовані органи чи підприємства, які мають фахові кадри та досвід.

🔷 Конфлікт інтересів при роботі близьких осіб.

Омбудсмен звернула увагу на численні судові випадки, коли керівників закладів освіти притягували до відповідальності через неповідомлення про конфлікт інтересів. Вона пропонує доповнити антикорупційну програму заходами щодо просвітницької роботи серед освітян і створення чітких алгоритмів дій у подібних ситуаціях.

🔷 Приховування фактів роботи за сумісництвом.

Надія Лещик пропонує розширити на всі заклади освіти (а не лише виші) ризик, пов’язаний із приховуванням роботи за сумісництвом, та розробити механізми повідомлення про такі випадки.

Омбудсмен підкреслила, що мета цих змін — зменшити поле для корупційних зловживань у сфері освіти, зробити діяльність МОН та освітніх установ більш прозорою, доброчесною та підзвітною суспільству.

«Необхідно чесно визнавати проблеми й системно їх вирішувати. Прозорість і підзвітність — основа довіри до освітньої системи», — наголосила Надія Лещик.

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Створюємо освітні презентації за допомогою штучного інтелекту

Пропонуємо огляд найпоширеніших безплатних платформ, які використовують штучний інтелект і дають педагогам змогу без зайвих зусиль створювати сучасні, цікаві, візуально привабливі презентації
3016

Портфоліо вихователя: що це, навіщо і як його оформити

Портфоліо вихователя — це спосіб продемонструвати свій підхід до професії, показати себе як фахівця, який постійно розвивається. Як створити й оформити портфоліо вихователя дошкільного закладу? Яким воно має бути і чи є необхідною умовою для атестації чи конкурсу? Про це — у статті.
51546

Комплексне оцінювання розвитку дитини в інклюзивно-ресурсному центрі

Комплексне психолого-педагогічне оцінювання розвитку дитини є одним із механізмів забезпечення права дітей з особливими освітніми потребами на належну освіту. Розглянемо порядок його проведення та документальний супровід
56627

Інтерактивні методи навчання для усіх: від дошкільників до педагогів

Чому інтерактивні методи навчання найефективніші та як їх використовувати в роботі з дошкільниками, учнями й педагогами. Принципи, завдання, класифікації, приклади інтерактивних методів навчання
219675

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді